-2b-
we zo'n band gezien. Dat liep alleen over het midden van de weg en
aan de ene kant was het een Duitse weg en aan de andere kant een Neder
landse.
De heer VAN EIJKEKEN; De heer Hermes die benadert dit vanuit een veronder
stelling dat er dan een veiligere situatie gecreëerd wordt. Ik ben toch
een andere mening toegedaan. Ik denk dat het om twee redenen ontraden
zou moeten worden. Op de eerste plaats het gebruik van een trottoirband
die zo hoog uitsteekt boven het profiel daar waar zeg maar het zwarte
asfalt voor het wegverkeer en het rode voor het fietspad dat kan zeker
even vanuit de fietser redenerend en daar praten we over toch tot ge
vaarlijke situaties aanleiding geven, er van uitgaande dat men met maxi
maal tweeën naast elkaar behoort te fietsen, maar in de praktijk zal dat
best eens wat breder zijn. Nou juist in die gevallen is een trottoirband
denk ik levensgevaarlijk, want het raken daarvan leidt voor een fietser
onmiddellijk tot een valpartij. Ik kan me voorstellen dat een automobilist
niet de beide handen aan het stuur heeft zoals dat hoort, nou de macht
over het stuur ook nog wel eens kwijt zou kunnen raken. Daar komt ook nog
een kostenfactor bij. Het voorgestelde ribbelprofiel waardoor die banden
veel lawaai gaan maken, dat geldt overigens ook voor die fietser, die voelt
onmiddellijk zijn stuur trillen zonder dat hij meteen een smak maakt. Ik
denk dat dat meer effect heeft. Trottoirbanden dat zou betekenen dat hak-
werk verricht moet worden in de onderliggende lagen die worden aangebracht
en dat betekent dat we over een behoorlijk bedrag aan meerkosten spreken
terwijl het materiaal wat hier wordt voorgesteld in de oppervlakte-laag
worden ingewerkt en dan blijven we op het bedrag waarvan u kennis hebt
kunnen nemen. Dus ik zou ervoor willen pleiten om dat idee hoe constructief
het ook is in het kader van de gedachte aan verkeersveiligheid om dat toch
te laten varen en de uitvoering te geven zoals hier wordt voorgesteld.
De heer HERMES: Ja, mijnheer de voorzitter, de wethouder die zegt op het
moment dat die auto die ribbeltoestand raakt dan hoort hij dat wel, maar
op dat moment heeft hij natuurlijk ook die fietser te pakken. Voorts
zegt de wethouder de meerkosten. Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd
hoeveel dat in totaal zou zijn en of dat dat nou een reden is om een derge
lijk soort maatregel niet te nemen.
De heer KLIJS: Ja, voorzitter, ik ben het met het voorstel van de heer
Hermes niet eens. Ik kan me veel meer vinden in de oplossing zoals die
hier voorgesteld wordt en zoals die ook door de wethouder wordt verdedigd.
Dat is een absoluut veel veiligere situatie.
De heer VAN EIJKEREN: Ja, ik kan wel een bedrag uit mijn duim zuigen,
maar daar voel ik niks voor. Ik weet dat het ten opzichte van het bedrag
waarover we spreken een aanzienlijk bedrag genoemd moet worden, omdat het
toch voor een belangrijk deel handmatig moet worden gedaan. En arbeid
kost veel geld tegenwoordig. Er is nog een andere belangrijke factor die
ik in eerste instantie eigenlijk over het hoofd heb gezien aan vast en
dat is dat zo'n situatie zo die overdag al gevaarlijker is en de veilig
heid naar mijn smaak toch niet dient, dat 's avonds en 's nachts zeker niet
zal doen tenzij we zoals in België wel eens gebruikelijk is dat allemaal
fraai geel verlichten. Ik denk dat we dan een beetje buiten de orde van
de zaak komen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen.
21. Rondvraag.
De heer HUIJPEN: Twee vragen mijnheer de voorzitter. Bij het nemen van het
voorbereidingsbesluit voor de 3^ woningen van de Zouavenlaan heeft onze
fractie aangedrongen op een behoefte-peiling aan woningen voor alleen
staanden. Wij nemen aan dat ons verzoek inmiddels is ingewilligd en wij
zouden graag inzicht willen in het resultaat daarvan. Een tweede vraag is