-2b- we zo'n band gezien. Dat liep alleen over het midden van de weg en aan de ene kant was het een Duitse weg en aan de andere kant een Neder landse. De heer VAN EIJKEKEN; De heer Hermes die benadert dit vanuit een veronder stelling dat er dan een veiligere situatie gecreëerd wordt. Ik ben toch een andere mening toegedaan. Ik denk dat het om twee redenen ontraden zou moeten worden. Op de eerste plaats het gebruik van een trottoirband die zo hoog uitsteekt boven het profiel daar waar zeg maar het zwarte asfalt voor het wegverkeer en het rode voor het fietspad dat kan zeker even vanuit de fietser redenerend en daar praten we over toch tot ge vaarlijke situaties aanleiding geven, er van uitgaande dat men met maxi maal tweeën naast elkaar behoort te fietsen, maar in de praktijk zal dat best eens wat breder zijn. Nou juist in die gevallen is een trottoirband denk ik levensgevaarlijk, want het raken daarvan leidt voor een fietser onmiddellijk tot een valpartij. Ik kan me voorstellen dat een automobilist niet de beide handen aan het stuur heeft zoals dat hoort, nou de macht over het stuur ook nog wel eens kwijt zou kunnen raken. Daar komt ook nog een kostenfactor bij. Het voorgestelde ribbelprofiel waardoor die banden veel lawaai gaan maken, dat geldt overigens ook voor die fietser, die voelt onmiddellijk zijn stuur trillen zonder dat hij meteen een smak maakt. Ik denk dat dat meer effect heeft. Trottoirbanden dat zou betekenen dat hak- werk verricht moet worden in de onderliggende lagen die worden aangebracht en dat betekent dat we over een behoorlijk bedrag aan meerkosten spreken terwijl het materiaal wat hier wordt voorgesteld in de oppervlakte-laag worden ingewerkt en dan blijven we op het bedrag waarvan u kennis hebt kunnen nemen. Dus ik zou ervoor willen pleiten om dat idee hoe constructief het ook is in het kader van de gedachte aan verkeersveiligheid om dat toch te laten varen en de uitvoering te geven zoals hier wordt voorgesteld. De heer HERMES: Ja, mijnheer de voorzitter, de wethouder die zegt op het moment dat die auto die ribbeltoestand raakt dan hoort hij dat wel, maar op dat moment heeft hij natuurlijk ook die fietser te pakken. Voorts zegt de wethouder de meerkosten. Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd hoeveel dat in totaal zou zijn en of dat dat nou een reden is om een derge lijk soort maatregel niet te nemen. De heer KLIJS: Ja, voorzitter, ik ben het met het voorstel van de heer Hermes niet eens. Ik kan me veel meer vinden in de oplossing zoals die hier voorgesteld wordt en zoals die ook door de wethouder wordt verdedigd. Dat is een absoluut veel veiligere situatie. De heer VAN EIJKEREN: Ja, ik kan wel een bedrag uit mijn duim zuigen, maar daar voel ik niks voor. Ik weet dat het ten opzichte van het bedrag waarover we spreken een aanzienlijk bedrag genoemd moet worden, omdat het toch voor een belangrijk deel handmatig moet worden gedaan. En arbeid kost veel geld tegenwoordig. Er is nog een andere belangrijke factor die ik in eerste instantie eigenlijk over het hoofd heb gezien aan vast en dat is dat zo'n situatie zo die overdag al gevaarlijker is en de veilig heid naar mijn smaak toch niet dient, dat 's avonds en 's nachts zeker niet zal doen tenzij we zoals in België wel eens gebruikelijk is dat allemaal fraai geel verlichten. Ik denk dat we dan een beetje buiten de orde van de zaak komen. Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen. 21. Rondvraag. De heer HUIJPEN: Twee vragen mijnheer de voorzitter. Bij het nemen van het voorbereidingsbesluit voor de 3^ woningen van de Zouavenlaan heeft onze fractie aangedrongen op een behoefte-peiling aan woningen voor alleen staanden. Wij nemen aan dat ons verzoek inmiddels is ingewilligd en wij zouden graag inzicht willen in het resultaat daarvan. Een tweede vraag is

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 115