-23-
zich tot ons kunnen wenden, eventueel van het spreekrecht gebruik maken
in laatste instantie hun wensen kenbaar kunnen maken. De procedure is er
op gericht om in direct contact met alle betrokkenen die informatie in
een eerder stadium op tafel te krijgen zodat op het moment dat tot uit
voering van de fietspaden wordt overgegaan er een totaal plaatje ligt en
niet dat het ene al wordt uitgevoerd terwijl het inzicht in het andere
nog ontbreekt. De opmerking van de heer Huijpen. Ik heb niet bedoeld om
daar waar er mogelijkheden liggen om bijvoorbeeld twee uitritten samen te
voegen zodat je niet een uitrit van 5 meter krijgt maar bijvoorbeeld een
van 7, die dan voor beiden inderdaad een ruimere mogelijkheid biedt.
Ik heb bedoeld dat ik nu niet zover wil gaan om te stellen dat overal, ook
mensen die daar in de gesprekken en die dingen zijn aan de orde geweest,
volstrekt geen behoefte aan hebben gehad op grond van de wijze waarop zij
al jaren functioneren en er kennelijk ook zelf nooit de behoefte aan
hebben gehad, daar vind ik dat we als gemeente nou ook niet meteen Sinter
klaas moeten spelen. In die zin heb ik het bedoeld. De suggestie die de
heer Wijnen eerder heeft gedaan, die u in tweede instantie in reactie op
mij opnam, van dat samenvoegen, daarin zit misschien zelfs een mogelijk
heid om daar waar je van zeg maar twee maal 5 komt tot een gezamenlijke
uitrit van 7 waardoor de mensen individueel gezien ruimere mogelijkheden
krijgen, daar bespaar je vanuit het plan bezien bespaar je dan weer een
aantal meters waardoor je een andere situatie, die misschien in eerste
instantie niet helemaal in die breedte is gedacht, om daar een meter extra
mee te nemen en op die manier toch dat budgettair-neutraal als uitgangs
punt te handhaven.
De VOORZITTER: Mag ik even vragen. Als nou er in de uitvoering situaties
zijn waarbij kleine verschillen toch vragen om een aanpassing van de ver
lichting, want dat was wat de heer Wijnen bedoelde, of een geringe bij
stelling van de beplanting, want in zijn algemeenheid is die beplanting
hebben we gezegd laag, zodanig dat het idee van de eenheid weg/fietspad
behouden blijft. Als er nu kleine veranderingen nodig zijn dan kan dat
nog op het moment dat men aan de uitvoering rond die huizen van de be
woners bezig is
De heer VAN EIJKEREN: Niet alleen dat dat kan, maar het is de afspraak
die met iedereen gemaakt is.
Zonder hoofdelijke stemming wordt aldus besloten.
20.2. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor de aanleg
van fietsstroken langs de Oudlandsedijk.
De heer HERMES: Ja, voorzitter, met het beschikbaarstellen van het krediet
op zich hebben wij geen enkele moeite. Wel zetten wij vraagtekens bij
de scheiding der wegen wat betreft de rijbanen voor langzaam en snelver
keer. Wij vragen ons af of de manier waarop is voorgesteld geen gevaar
lijke situatie in het leven roepen is. De kinderen die komen van gescheiden
fietspaden, links/rechts, komen vervolgens op de Oudlandsedijk. Ze zijn
op de Bornhemweg gedwongen geweest met twee, maximaal drie naast elkaar
te rijden. Op de Oudlandsedijk krijgen ze vervolgens de gelegenheid ondanks
de verschillende constructie van de rijbanen om met 3 of *f, desnoods met
5 naast elkaar te rijden en dat kan levensgevaarlijk zijn. Wij stellen
dan ook voor dat de scheiding van de rijbanen voor het langzaam en voor
het snelverkeer erg veranderd wordt in die zin dat er dus een echte schei
ding komt en dan stellen wij ons voor om bijvoorbeeld een trottoirband of
zo in het asfalt te verwerken die 15 tot 20 cm boven de rijbaan uitsteekt.
Wij denken dat dat in ieder geval de veiligheid van de fietser gegarandeerd
wordt en dat in ieder geval de auto's niet op de fietspaden kunnen komen.
Zou die mogelijkheid eens bekeken kunnen worden
De VOORZITTER: Degenen die wat langer in de raad zitten kunnen het zich
voorstellen. We zijn eens op een excursie geweest in Kerkrade en daar hebben