-19- velingsplannen of die er in verwerkt zitten, want als straks een andere functie zal worden gegeven aan die waterloop die onderlangs de Oudlandsedijk ligt en dat betekent dat die duiker zal moeten worden aangepast in verband met het plan van wegen en waterlopen en ook dat punt zou ik graag onder de aandacht willen brengen. Dan, aan sommige grondgebruikers zijn toezeggingen gedaan. Ik kon niet goed achterhalen welke, want er was dan verwezen naar grondplan nummer zoveel, dat heeft mij helemaal geen duidelijkheid gegeven waar dergelijke toezeggingen en aan wie die gedaan zijn, want ik kon de nummers van de grondplannen nergens vinden, maar ik denk dat in zijn alge meenheid dat mij ertoe geleid heeft dat er gestreefd moet worden naar een zo goed mogelijke bereikbaarheid van de percelen en ik zou er voor willen pleiten om alle gebruikers die nou niet die vraag gesteld hebben om een uitrit te verbreden tot een bepaalde gewenste grootte, er zijn er die hebben dat wel gedaan, die hebben gezegd het moet zoveel zijn. Er zijn er bij die zijn het vergeten of daar is dat niet zo nadrukkelijk bij in opgekomen om dat te claimen bij de gemeente, om deze mensen in ieder geval een toegang te geven die breder of laten we zeggen een meter of 5 breed is als ze daar om vragen, tenzij afgesproken is dat hij breder moet zijn, dan gaan we daar natuurlijk ook op in, maar als de mensen gewoon gedacht hebben van nou daar zorgt de gemeente wel voor dan zou ik er voor zijn om in dat opzicht de mensen de gelegenheid te bieden in elk geval een goede ont sluiting te geven. Dan een ander punt wat van belang is dat is het be sparen van de kosten bij de aanleg van dammen en inritten. Voor zover dat mogelijk is zou in overleg met de grondgebruikers naar gestreefd moeten worden om die dammen en inritten als ze aan hetzelfde perceel liggen, waar dat mogelijk is om daar een samenvoeging tot stand te brengen. Dat is ook gebeurd bijvoorbeeld aan de Albanoweg daar zijn de zaken bij elkaar ge schoven en dan heb je een dubbel zo brede ontsluitingsmogelijkheid in plaats van dat er hier en daar verspreid van die kleine toegangetjes liggen die telkens ervoor zorgen dat het fietspad onderbroken wordt door ander soortig verkeer. Dus die concentratie van inritten in overleg met de ge bruikers. Ik had gedacht dat het voorstel ook uitvoerbaar zou zijn bij de Nattestraat. Ik heb na verloop van tijd geconstateerd dat het daar niet is uitgevoerd. Wel zie ik daar regelmatig dat de bestrating onvoldoende is, dat de stenen in de sloten vallen en dat er eigenlijk gezien de hoeveel heid geld die er aan gegeven is onvoldoende werk van gemaakt is en het zou jammer zijn dat we een dergelijke fout ook weer hier zouden krijgen en dat dan doordat bepaalde onderdelen, ik heb er al een paar genoemd dus die dammen, die verlichting, dat het effect van een dergelijke grote investering toch onvoldoende effect heeft op de veiligheid van de wegge bruikers De heer HUIJFEN: Ja, voorzitter, een opmerking. Onze fractie vindt wel dat het in de praktische uitvoering mogelijk moet zijn dat er in overleg met belanghebbenden aanpassingen te treffen zijn bijvoorbeeld met betrek king tot de breedte van dammen en uitritten en met de keuze van situering van de verlichting. Wat bermen van 3 meter betreft, dat vinden wij alles zins redelijk en is zover wij begrepen hebben conform de richtlijnen van de provincie. Ook onze fractie heeft zich hierin verdiept, dus. De heer VAN EIJKEREN: Voorzitter, de eerste opmerking van de heer Wijnen, de meest bemoedigende, namelijk dat hij of zijn fractie zich kon vinden in het voorstel. Vervolgens komt er dan een hele lijst. Ik zal proberen om die op alle punten te beantwoorden. Wat betreft de verlichting, daarover is in de commissie gesproken en is gezegd dat in het licht van het krediet waar we hier over spreken wordt uitgegaan van de verlichting, het herplaatsen van de bestaande verlichting. Er is toen duidelijk gezegd van nou het zou best eens kunnen zijn dat door de situering van het fietspad de, zoals u zelf zegt, de wat kronkelende loop en de breedte van de strook tussen de

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 110