-19-
velingsplannen of die er in verwerkt zitten, want als straks een andere
functie zal worden gegeven aan die waterloop die onderlangs de Oudlandsedijk
ligt en dat betekent dat die duiker zal moeten worden aangepast in verband
met het plan van wegen en waterlopen en ook dat punt zou ik graag onder de
aandacht willen brengen. Dan, aan sommige grondgebruikers zijn toezeggingen
gedaan. Ik kon niet goed achterhalen welke, want er was dan verwezen naar
grondplan nummer zoveel, dat heeft mij helemaal geen duidelijkheid gegeven
waar dergelijke toezeggingen en aan wie die gedaan zijn, want ik kon de
nummers van de grondplannen nergens vinden, maar ik denk dat in zijn alge
meenheid dat mij ertoe geleid heeft dat er gestreefd moet worden naar een
zo goed mogelijke bereikbaarheid van de percelen en ik zou er voor willen
pleiten om alle gebruikers die nou niet die vraag gesteld hebben om een
uitrit te verbreden tot een bepaalde gewenste grootte, er zijn er die hebben
dat wel gedaan, die hebben gezegd het moet zoveel zijn. Er zijn er bij die
zijn het vergeten of daar is dat niet zo nadrukkelijk bij in opgekomen om
dat te claimen bij de gemeente, om deze mensen in ieder geval een toegang
te geven die breder of laten we zeggen een meter of 5 breed is als ze daar
om vragen, tenzij afgesproken is dat hij breder moet zijn, dan gaan we
daar natuurlijk ook op in, maar als de mensen gewoon gedacht hebben van
nou daar zorgt de gemeente wel voor dan zou ik er voor zijn om in dat
opzicht de mensen de gelegenheid te bieden in elk geval een goede ont
sluiting te geven. Dan een ander punt wat van belang is dat is het be
sparen van de kosten bij de aanleg van dammen en inritten. Voor zover dat
mogelijk is zou in overleg met de grondgebruikers naar gestreefd moeten
worden om die dammen en inritten als ze aan hetzelfde perceel liggen, waar
dat mogelijk is om daar een samenvoeging tot stand te brengen. Dat is ook
gebeurd bijvoorbeeld aan de Albanoweg daar zijn de zaken bij elkaar ge
schoven en dan heb je een dubbel zo brede ontsluitingsmogelijkheid in
plaats van dat er hier en daar verspreid van die kleine toegangetjes liggen
die telkens ervoor zorgen dat het fietspad onderbroken wordt door ander
soortig verkeer. Dus die concentratie van inritten in overleg met de ge
bruikers. Ik had gedacht dat het voorstel ook uitvoerbaar zou zijn bij de
Nattestraat. Ik heb na verloop van tijd geconstateerd dat het daar niet is
uitgevoerd. Wel zie ik daar regelmatig dat de bestrating onvoldoende is,
dat de stenen in de sloten vallen en dat er eigenlijk gezien de hoeveel
heid geld die er aan gegeven is onvoldoende werk van gemaakt is en het
zou jammer zijn dat we een dergelijke fout ook weer hier zouden krijgen
en dat dan doordat bepaalde onderdelen, ik heb er al een paar genoemd dus
die dammen, die verlichting, dat het effect van een dergelijke grote
investering toch onvoldoende effect heeft op de veiligheid van de wegge
bruikers
De heer HUIJFEN: Ja, voorzitter, een opmerking. Onze fractie vindt wel
dat het in de praktische uitvoering mogelijk moet zijn dat er in overleg
met belanghebbenden aanpassingen te treffen zijn bijvoorbeeld met betrek
king tot de breedte van dammen en uitritten en met de keuze van situering
van de verlichting. Wat bermen van 3 meter betreft, dat vinden wij alles
zins redelijk en is zover wij begrepen hebben conform de richtlijnen van
de provincie. Ook onze fractie heeft zich hierin verdiept, dus.
De heer VAN EIJKEREN: Voorzitter, de eerste opmerking van de heer Wijnen,
de meest bemoedigende, namelijk dat hij of zijn fractie zich kon vinden in
het voorstel. Vervolgens komt er dan een hele lijst. Ik zal proberen om
die op alle punten te beantwoorden. Wat betreft de verlichting, daarover
is in de commissie gesproken en is gezegd dat in het licht van het krediet
waar we hier over spreken wordt uitgegaan van de verlichting, het herplaatsen
van de bestaande verlichting. Er is toen duidelijk gezegd van nou het zou
best eens kunnen zijn dat door de situering van het fietspad de, zoals u
zelf zegt, de wat kronkelende loop en de breedte van de strook tussen de