19. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet ten behoeve van de
aanschaf van sport- en spelmateriaal voor het sportcomplex Albano/*f7e
wijziging gemeentebegroting 198*».
20. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor te treffen ver
keersmaatregelen in de bocht van de Oudlandsedijk nabij de Bornhemweg/
11e wijziging 198*» bedrijf gemeentewerken en TET wijziging gemeentebegroting
198*».
Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen.
20.1. Voorstel tot het beschikbaarstellen van een krediet voor de aanleg
van fietspaden langs de Bornhemweg.
De heer WIJNEN: Ja, voorzitter, met het plan om de fietspaden aan te leggen
daar kan de CDA-fractie mee instemmen. Op een aantal plaatsen zijn toch nog
wel wat vragen gebleven bij ons. Wij missen in dit voorstel een belangrijk
onderdeel. De verlichting van de fietspaden, terwijl het toch noodzakelijk
is om te weten hoe gaat de verlichting er nu uitzien, want er wordt voor
gesteld in het krediet om de lantaarns te verzetten, een stuk of 16 of 15
geloof ik die worden verplaatst, maar waarheen, want dat is dan ons nog
niet duidelijk want daar moet de PNEM nog een plannetje voor maken. Het is
onze wens om in ieder geval de verlichting uit te bouwen zodat het hele
fietspad op een redelijke wijze verlicht is en niet zoals nu gebeurt in
cidenteel gezien ook het nogal kronkelend verloop van de langs de
woningen en ja, de ligging ten opzichte van huizen en dergelijke daar vormt
de verlichting toch een heel belangrijke voorwaarde voor een veilig gebruik
van het fietspad en voordat er nu tot die aanleg van fietspaden besloten
wordt vinden wij dat er eerst een plan moet zijn waarop de verlichting is
uitgewerkt, want anders wordt er eerst voor het fietspad een krediet goed
gekeurd en dan komen we straks weer van er moet nog verlichting geïnstalleerd
worden. Dan moet er weer aan gewerkt worden. Dat kost allemaal veel meer.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de beplanting. Ook bij dit onderdeel ont
breken de gedachten die van belang zijn voor de beoordeling van het plan.
Daar hebben we naar gevraagd in de commissie en dan wordt er gezegd van
Staatsbosbeheer denkt daaraan maar wij niet. Dat concludeer ik dan maar.
Vooral wat gebeurt er nu met de strook tussen de fietspaden en de rijweg.
Dat is voor ons een heel belangrijk punt. Ik heb ook op de eerste plaats
ook een voorbehoud gemaakt, want het gaat juist om het zo veilig mogelijk
maken van de zaak en gezien het feit dat er alles bij elkaar tegen een
miljoen gulden tegenaan gegooid wordt vinden wij dat het toch alleszins
de moeite waard is om te kijken wat het nu gaat opleveren. Gezien de omstan
digheden waarin we nu zitten stellen wij als voorwaarde dat het fietspad
en de rijweg steeds als een geheel moet kunnen blijven worden gezien door de
weggebruikers. Dus dat de fietspaden niet als tunneltjes achter groenstroken
verhuld gaan worden, anders krijgt een dergelijk fietspad een gevaarlijk
karakter en in de commissie heb ik gepleit voor een smallere strook dan 1
meter en dan blijft dat overzicht mogelijk voor de gebruikers van de weg.
Van de fietspaden en van de omwonenden wordt het dan wat duidelijker. Een
ander voordeel is ook dat de smalle strook door de gemeente gemakkelijker
kan worden bijgehouden, want soms laat het wel eens wat te wensen over.
Nou, als er nou op bepaalde plaatsen geen versmalling van de groenstroken
tussen het fietspad en de rijweg mogelijk is stel ik voor deze strook in
elk geval vrij te houden van opgaande begroeiing. Dan nog een vraag over de
duiker die aan het eind van de Bornhemweg bij de Oudlandsedijk ligt. Wordt
er in deze opzet al rekening mee gehouden, want de tekening is van 1978 en
dan kun je dat allemaal niet meer zo precies bekijken of dat de toenmalige
inzichten van de ruilverkaveling of de huidige inzichten van de ruilverka-