transporteur, dat schatten we op 1.000,We hebben minder onderhoud aan de loods, dat schatten we ook op 1.000,en geen afschrijving en rente van de zouttransporteur en dat schatten we op dik 4.000, Daar staat tegenover dat we een afdekzeil moeten aanschaffen en zullen moeten vervangen bij tijd en wijle waarvan we de kosten op maximaal 1.000,per jaar begroten. Indien u dan de getallen eens naast elkaar zet dan kom ik tot de conclusie dat het niet aanschaffen van die zouttrans porteur 11.700,op jaarbasis bespaart en op grond van bovenstaande wil de WD-fractie u in overweging geven om dit voorstel terug te ver wijzen naar de commissie openbare werken om hier nog eens over van ge dachten te wisselen. Daarbij is misschien nog de suggestie om het strooien van het zout te privatiseren waardoor we wellicht nog een keer kunnen be sparen. De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, in de commissie openbare werken is dit aan de orde geweest en ik heb dat gezien als een voornemen wat voort vloeide uit het vroegere bouwen van de zoutloods. Nu is die zoutloods toentertijd ook al door diverse mensen in de raad bekritiseert van waar hebben we dat ding voor nodig en nou moeten we straks een transporteur hebben. Ik herinner me nog een vroeger raadslid die zei of toen werd dacht ik gemotiveerd van dat is uit sociale overwegingen. Die mensen moeten daar werken bij weer en ontij in de open lucht om dat zout op die auto te zien te krijgen en dan zou het wenselijk zijn dat er een overkoepe ling kwam waar ze dan een beetje droog konden werken. In de praktijk is toch gebleken dat het toch wel de nodige complicaties met zich mee bracht. We moesten een paar jaar terug toch een apparaat aanschaffen wat een functie vervulde om het werk te verlichten. Er is nog een keer gesproken over die zoutloods als zijnde een project wat veel onderhoud zou vragen. Daar heeft mijnheer Van der Graaf toentertijd nog een heel procédé voor bedacht om dat tegen te gaan. Dus eigenlijk is er al heel veel te doen geweest over de zoutloods en nu zou het sluitstuk aan de orde komen en nu vroeg ik me af: Is daar nou ook het personeel over geraadpleegd, want daar zouden we het eigenlijk voor doen. Ik begrijp dat de provincie en alle gemeenten een keuze maken waarbij ze zeggen van nou we gooien het zout naar buiten en dat lijdt niks en dan ga je over op een machinale behandeling en aan de andere kant is het zo dat je zegt als het met de schop moet gebeuren dan moet het binnen gebeuren en dan moet het door mensen gedaan worden en dan moeten ze een beetje droog kunnen werken. Als je dus kiest voor de loods dan zul je daar apparaten voor moeten hebben en als je het buiten opslaat dan heb je denk ik een loods over die mogelijkerwijs voor andere doel einden gebruikt zou kunnen worden. Ik geef dat eigenlijk in overweging omdat er wel eens sprake was geweest van uitbreiding van het gebouw gemeentewerken om te kijken in hoeverre de zoutloods uitgekleed zou kunnen worden en gebruikt zou kunnen worden als een loods voor gemeentewerken en daarnaast een zoutopslag die in de open lucht plaatsvindt zoals het voorstel van de heer Videier of zoals de provincie dat doet met afdekzeilen of iets dergelijks waarbij je dan een mechanische behandeling van het zout mogelijk maakt. De heer VAN EIJKEREN: Ja, ik denk dat we dit verhaal met een korreltje zout moeten nemen. Ja, ik laat in het midden welk van de twee of het ver haal wat nog komt. Het verhaal van de heer Videier, ja vind ik wat, gezien de inhoudelijke kant, dat hij op zich met dergelijke gedachten komt vind ik wat merkwaardig omdat juist uit zijn fractie als het gaat om het bedrijf gemeentewerken de laatste maanden regelmatig geroepen is dat het een goed lopend efficiënt bedrijf is en dat we dat vooral zo moeten houden en als het gaat om een bakfiets dan wordt er geroepen dat het terug is naar af en dat zo'n man toch 'n auto moet hebben om in deze tijd, ja we hebben een tijd gehad dat mensen met de schop moesten laden bij nacht en ontij, dat op het moment dat het vroor men riet-afdekking of dekzeil

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 101