vast moet blijven. In zijn totaliteit gebeurt dat ook met dit voorstel,
want er is 1% algemene tariefsverhoging afgehaald en is vervangen door
een uitschieter in de richting van de hondenbelasting met maar liefst
61%. Dat is op zich nieuw. Die differentiatie hebben wij de laatste jaren
nog niet toegepast en het valt mij eigenlijk tegen dat het college dat
meerderheidsadvies uit de commissie algemene en bestuurlijke zaken
zoals de heer Wijnen zojuist ook zei zo met weinig verzet heeft overgenomen
want ik denk dat de argumenten die vorig jaar, toen de heer Wijnen met
hetzelfde voorstel kwam, die argumenten die toen er voor gezorgd hebben
dat het voorstel het uiteindelijk niet gehaald heeft, in feite nog evenveel
recht van spreken hebben. U zult begrijpen voorzitter dat wij dasr erg veel
moeite mee hebben om die hondenbelasting in deze mate te verhogen. Überhaupt
vinden wij het een wat rare grondslag om op het bezit van een hond sis be
lastingobject aan te merken, maar dat heeft de gemeentewet nou eenmaal
gedaan een dikke honderd jaar geleden. Wij vragen ons af eigenlijk of
die belastingsoort in feite toch niet achterhaald is, maar een poging
daartoe is een jaar of drie geleden helaas in tweede termijn gestrand.
De bezwaren die wij daartegen hebben is dat een zeer beperkte groep van de
Oudenbossche bevolking, 1121 inwoners opgezadeld worden met een lasten
verhoging van 16.000,gezamenlijk dus in totaliteit. Een tweede be
zwaar is dat je op het feit dat het een belasting is daar kun je uit
distilleren dat er geen sprake is van een profijtbeginsel, wat bij een
retributie wel het geval zou zijn. Wij zouden er dus veel meer voor voelen
om het gat dat ontstaan is door het advies van de commissie over te nemen
om van J>% terug te gaan naar 2% over de hele linie om dat gat op te vullen
in de sfeer van de retributie en dan komen wij al gauw uit bij de rei
nigingsrechten. In de commissievergadering waren wat cijfers voor
enerzijds wat de burgers betalen en wat de kosten ervan zijn voor de
gemeente en anderzijds cijfers, dekkingspercentages en bijdragen van
burgers in andere gemeenten in de regio en uit beiden blijkt dat Oudenbosch
met name op het gebied van de reinigingsrechten nogal erg laag zit en
ik denk dat het veel beter is om die 16.000,die nu extra op de honden
belasting gezet wordt om die extra op de reinigingsrechten te zetten zodat
het dekkingspercentage daarvan minder is dan J>0% een beetje opgetrokken
wordt en ook de verwijdering van het huisvuil wat meer in de pas blijft
lopen met het verwijderen van vuil via de container. Daar komen wij straks
bij de begroting nog op terug.
De heer HUIJFEN: Mijnheer de voorzitter, de V.V.D.-fractie kan akkoord
gaan met de verhoging vsn de onroerend goedbelasting met 2%. We hebben
geconstateerd dat met onze wens om de verhoging in centen in plaats van
procenten weliswaar minimaal in de afronding van de getallen tegemoet te
komen is. Reden waarom de V.V.D.-fractie zich kan vinden in het voorstel
om de onroerend goedbelasting met 2% te verhogen is dat we in onze gemeente
nog een gezond financieel plaatje hebben. Ik denk dat we moeten proberen
dat zo te houden. Alsook om in de toekomst meer dan trendmatig te verhogen
dat extra verzwarend voor de burgers zou kunnen werken. Ten aanzien van de
hondenbelasting heeft de V.V.D.-fractie een tussenvoorstel, misschien wel
een compromis-voorstel. Hoewel de V.V.D.-fractie van mening is dat die
1250 honden nogal wat overlast bezorgen, we hebben daar binnen onze fractie
een kleine rekensom van gemaakt en we hebben aangenomen een gemiddelde van
een som per dag, dan komen we op jaarbasis uit op 228 ton aan hondenuit
werpselen. Dat is niet niks. Van de andere kant willen we de groep honden
bezitters niet extra hard treffen, want het is ook zo dat er hondenbezitters
zijn waar de hond wel degelijk een zeer nuttige functie vervult en ik denk
dan dus aan waakhonden, jagershonden en aan bejaarden en alleenstaanden
De VOORZITTER: Honden
De heer HUIJPEN: Ja, ik begrijp dat het lachwekkend overkomt, maar het
laatste bedoel ik wel erg serieus.
De VOORZITTER: Ja, dat begrijp ik.