maar dat dat meer een afweging is van wat je dus op het gemeentehuis zou
moeten doen. Je kunt natuurlijk zelf ook een schattingsbureau oprichten
en ik denk dat dat meestal ook wel duurder uit zal komen dan dat je dat
door een gespecialiseerde instelling laat behandelen en inderdaad klopt
het dat ik dat 5 jaar geleden gevraagd heb naar het gebruik van de gegevens
voor andere doeleinden en dat is inderdaad zo. Ik ben het daar helemaal
mee eens. Ik denk dat we daarvoor moeten waken dat die gegevens niet uit-
sijpelen naar buiten.
De heer HUIJFEN: Ja, mijnheer de voorzitter, ik wist en ik heb begrepen dat
het wettelijk geregeld is, maar wat ik me dus afvraag is het niet mogelijk
om daar ontheffing voor te krijgen Stel dat dus alle objecten 20
lager geschat worden, wat gebeurt er dan Wanneer er dus ontheffing verleend
zou kunnen worden of dat we dan die 80% die 80.000,alvast niet bij
kunnen voegen bij de eventueel te ontvangen bedragen van de onroerend
goedbelasting.
De VOORZITTER: Nou ik denk dat de heer Wijnen en ik het helemaal met elkaar
eens zijn. Wij vinden allemaal dat met uiterste zorgvuldigheid hiermee om
gesprongen wordt of moet worden en nou ik denk dat we in alle gevallen
mogen aannemen dat dat gebeurt. Beheer van zaken buitenshuis leggen geeft
natuurlijk toch wel risico's. Je moet daar in ieder geval uiterst voor
zichtig mee zijn, maar ook bij Kafi die het ook al doet ten behoeve vsn de
waterschappen denk ik dat je best mag aannemen dat het wel zo is hoor.
Met betrekking tot de ontheffing. Nou die mogelijkheid is er gewoon niet
en wat er gebeurt als alle objecten 20% lager zijn. Nou ik denk dat dat
ontzettend eenvoudig is, dan wordt het tarief 20% hoger. U zou best eens
een heel eind in de goede richting kunnen zitten, want als we op dit moment
naar de taxatiebedragen kijken bij intern gebruik dan zeggen we over het
algemeen we nemep aan dat ze 25% lager liggen, maar voor de eindopbrengst
maakt het niks uit. Mag ik concluderen dat u zich met het voorstel kunt
verenigen Onder de mits dat het voorstel onder 1 dus dat u nog geen
uitspraak doet met betrekking tot de kleine objecten en dat de vraag met
betrekking tot het wel of niet laten verrichten van taxaties voor die kleine
objecten dat die aanstaande dinsdag in de commissie algemene en bestuur
lijke zaken aan de orde komt. Akkoord Dank u wel.
Zonder hoofdelijke stemming wordt aldus besloten.
15» Voorstel tot aanpassing van de tarieven in de belastingverordeningen aan
de stijging van het prijsniveau.
De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, wij kunnen ons heel goed vinden
in dit voorstel. Ook met het voorstel om de hondenbelasting te verhogen.
Dat komt ver overeen met wat eerder in de commissie algemene en bestuurlijke
zaken is voorgesteld en ook vorig jaar tijdens de begrotingsbehandeling
voor 1983 hebben voorgesteld. Belastingverhoging dat heeft ook in onze
fractie wel pijn gedaan. Hogere tarieven en hogere heffingen dat is in
deze tijd een pijnlijke zaak gezien het feit dat voor veel mensen het in
komensniveau terugloopt. Het is een noodzaak om dit te doen omdat ook de
centrale overheid over mindere middelen beschikt om aan de gemeente uit te
delen en wij moeten er toch op uit zijn om het belastinggebied van onze
gemeente in stand te houden. Wij troosten ons dan met de gedachte dat we
beneden de maximum-verhoging blijven met deze aanpassing. Dat het prijs
niveau hopenlijk zoals dan blijkt in Nederland het laagste stijgingsniveau
kent van West-Europa terwijl ook in onze gemeente de heffingen en belastingen
nog op een draaglijk niveau liggen in vergelijking met andere gemeenten.
De heer DEN BRABER: Ja, voorzitter, het steeds smaller wordende speelveld
tussen middelen en het in stand houden van het voorzieningenniveau moeten
wij bijzonder voorzichtig zijn met dat deel van de inkomsten dat wij zelf
naar aard en omvsng kunnen vaststellen. De beleidspost staat dan ook en ik
vind dat eigenlijk wel terecht dat de opbrengst in deze raadsperiode waarde-