maar dat dat meer een afweging is van wat je dus op het gemeentehuis zou moeten doen. Je kunt natuurlijk zelf ook een schattingsbureau oprichten en ik denk dat dat meestal ook wel duurder uit zal komen dan dat je dat door een gespecialiseerde instelling laat behandelen en inderdaad klopt het dat ik dat 5 jaar geleden gevraagd heb naar het gebruik van de gegevens voor andere doeleinden en dat is inderdaad zo. Ik ben het daar helemaal mee eens. Ik denk dat we daarvoor moeten waken dat die gegevens niet uit- sijpelen naar buiten. De heer HUIJFEN: Ja, mijnheer de voorzitter, ik wist en ik heb begrepen dat het wettelijk geregeld is, maar wat ik me dus afvraag is het niet mogelijk om daar ontheffing voor te krijgen Stel dat dus alle objecten 20 lager geschat worden, wat gebeurt er dan Wanneer er dus ontheffing verleend zou kunnen worden of dat we dan die 80% die 80.000,alvast niet bij kunnen voegen bij de eventueel te ontvangen bedragen van de onroerend goedbelasting. De VOORZITTER: Nou ik denk dat de heer Wijnen en ik het helemaal met elkaar eens zijn. Wij vinden allemaal dat met uiterste zorgvuldigheid hiermee om gesprongen wordt of moet worden en nou ik denk dat we in alle gevallen mogen aannemen dat dat gebeurt. Beheer van zaken buitenshuis leggen geeft natuurlijk toch wel risico's. Je moet daar in ieder geval uiterst voor zichtig mee zijn, maar ook bij Kafi die het ook al doet ten behoeve vsn de waterschappen denk ik dat je best mag aannemen dat het wel zo is hoor. Met betrekking tot de ontheffing. Nou die mogelijkheid is er gewoon niet en wat er gebeurt als alle objecten 20% lager zijn. Nou ik denk dat dat ontzettend eenvoudig is, dan wordt het tarief 20% hoger. U zou best eens een heel eind in de goede richting kunnen zitten, want als we op dit moment naar de taxatiebedragen kijken bij intern gebruik dan zeggen we over het algemeen we nemep aan dat ze 25% lager liggen, maar voor de eindopbrengst maakt het niks uit. Mag ik concluderen dat u zich met het voorstel kunt verenigen Onder de mits dat het voorstel onder 1 dus dat u nog geen uitspraak doet met betrekking tot de kleine objecten en dat de vraag met betrekking tot het wel of niet laten verrichten van taxaties voor die kleine objecten dat die aanstaande dinsdag in de commissie algemene en bestuur lijke zaken aan de orde komt. Akkoord Dank u wel. Zonder hoofdelijke stemming wordt aldus besloten. 15» Voorstel tot aanpassing van de tarieven in de belastingverordeningen aan de stijging van het prijsniveau. De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, wij kunnen ons heel goed vinden in dit voorstel. Ook met het voorstel om de hondenbelasting te verhogen. Dat komt ver overeen met wat eerder in de commissie algemene en bestuurlijke zaken is voorgesteld en ook vorig jaar tijdens de begrotingsbehandeling voor 1983 hebben voorgesteld. Belastingverhoging dat heeft ook in onze fractie wel pijn gedaan. Hogere tarieven en hogere heffingen dat is in deze tijd een pijnlijke zaak gezien het feit dat voor veel mensen het in komensniveau terugloopt. Het is een noodzaak om dit te doen omdat ook de centrale overheid over mindere middelen beschikt om aan de gemeente uit te delen en wij moeten er toch op uit zijn om het belastinggebied van onze gemeente in stand te houden. Wij troosten ons dan met de gedachte dat we beneden de maximum-verhoging blijven met deze aanpassing. Dat het prijs niveau hopenlijk zoals dan blijkt in Nederland het laagste stijgingsniveau kent van West-Europa terwijl ook in onze gemeente de heffingen en belastingen nog op een draaglijk niveau liggen in vergelijking met andere gemeenten. De heer DEN BRABER: Ja, voorzitter, het steeds smaller wordende speelveld tussen middelen en het in stand houden van het voorzieningenniveau moeten wij bijzonder voorzichtig zijn met dat deel van de inkomsten dat wij zelf naar aard en omvsng kunnen vaststellen. De beleidspost staat dan ook en ik vind dat eigenlijk wel terecht dat de opbrengst in deze raadsperiode waarde-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1983 | | pagina 80