of wijziging van voorgenomen aktiviteiten. Ja, ik kan me wel voorstellen dat u zegt van nou, dat heeft ermee te maken dat mensen niet alsnog gaan proberen in afwijking van het plan dat ze ingediend hebben daar weer wat ja, te zorgen voor minder inkomsten danwel voor meer uitgaven waardoor het tekort zou kunnen stijgen, maar ook dat is weer niet omschreven. Dan het punt het definitieve vast gestelde subsidiebedrag, dat zijn dan de kernwoorden voor mij geweest. Daar kan ik alleen maar naar gissen voor wat betreft de reële waarde. Ik vind dat het nu weer tot een soort incidentele regeling komt, waarbij de continuïteit van de subsidieverlening nog verder bemoeilijkt gaat worden en omdat ik nog geen duidelijkheid heb wat er voor 198*+ gaat gebeuren, hoe er dan gesubsidieerd gaat worden, op welke basis waarvan, zou ik toch nog steeds willen pleiten voor een zo soepel mogelijke overgangsregeling waarbij men van het ene systeem naar het andere overgaat, zo dat gewenst is dan en waarbij de financiële overgangen het tekort zoveel mogelijk wordt tegemoet gekomen. Opmerkelijk vind ik ook dat er gesproken wordt in be paalde kringen over een nieuw subsidiesysteem met een positieve grondslag, dus instandhoudingssubsidies en allerlei andere zaken, die betrekking hebben op een onderdeel of een aktiviteit van een vereniging of organisatie. Vroeger hadden we ook een positief systeem, terwijl we nu voor 1983 een exploitatiesysteem hebben waarbij het exploitatietekort als uitgangspunt zal moeten dienen. Dan met de voorwaarde dat het niet meer mag kosten dan in 1982. Ik denk dat dat allemaal wat ad hoc-achtig is. Mijn voorkeur heeft nog steeds een naar evenredigheid en naar geleidelijkheid. Als er sprake van vermindering is dat we die zaak ook duidelijk gaan maken aan de be treffende organisaties en besturen. Anders vrees ik weer een voortzetting van het systeem. De heer DE HOOG: Ja, voorzitter, na deze uitgebreide reactie van het C.D.A. een korte opmerking. Ik heb me toch wat geërgerd moet ik zeggen aan het erg sterk benadrukken van het formele argument in het voorstel. Ik vind het eigenlijk niet zo erg passen als een instelling een bezwaarschrift indient en het bezwaarschrift is formeel niet helemaal juist, dat dan van de zijde van de gemeente de instelling niet benaderd kan worden met het verzoek om alsnog een handtekening erbij te plaatsen. Ik vind dat wat erg sterk benadrukt. Ik vind het ook erg bureaucratisch aandoen en ik denk zeker dat dat in de richting van de instellingen geen goed doet. Dat heeft het mij althans zeker niet gedaan. Nu toch nog snel over naar die algemene rege ling die voorgesteld wordt. Ik vond het een beetje een cryptogram moet ik eerlijk zeggen. Ik heb gepoogd door cijfervoorbeelden te achterhalen wat het zou kunnen betekenen. Na informatie, ingewonnen ambtelijke informatie, denk ik dat ik weet wat bedoeld wordt, maar ik zal het toch maar vragen aan de wethouder. Ik heb gepoogd het zo simpel mogelijk te verwoorden in die zin dat vergeleken moet worden de definitieve subsidie van het jaar •82 met de definitieve subsidie van het jaar '83 op basis van de oude grond slag. Ik kan me niet herinneren dat wij voor '83 al een systeem hebben ge ïntroduceerd waarbij gesubsidieerd zou worden op exploitatietekort. Ik dacht dat dat nog ruimschoots in discussie was in de welzijnscommissie, maar ik kan mij vergissen want er gebeurt zo verschrikkelijk veel. In ieder geval als ik die beide subsidies vergelijk dan mag ik ervan uitgaan dat in ieder geval 100,— voor risico van een instelling zal blijven. Een heel concreet geval leg ik maar aan u voor. De vereniging Scouting had voor 1982 een be grootte subsidie van 2.000, We hebben enige tijd geleden in deze raad de subsidie vastgesteld op 3-000,—Het blijkt nu dat de subsidie over '83 3-000,— is. Begrijp ik het dan goed dat de instelling geen 3-000,— krijgt, maar 3-000,min 100, dat zijn 2.900, Dat is mijn tweede opmerking. Verscholen in de tekst zit met betrekking tot de stichting muziekschool en kreatief centrum een vraag aan de raad denk ik. Met be trekking tot de kosten voortvloeiende uit de tweede concierge. Er wordt

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1983 | | pagina 40