fende bestuurders bevoegd waren om op te treden en om te protesteren bij de gemeente tegen het genomen besluit en ik denk dat dat van de kant van de gemeente geen sterk argument is om nou te zeggen van ja, zo kunnen we van subsidie-aanspraken afkomen. Ik denk dat dat zwak is om' dat aan te voeren. Dan wordt er nog gezegd in het preadvies bij de be handeling van diverse bezwaarschriften van ja, het is een besluit van al gemene strekking en daar kun je geen beroep tegen instellen. Nou ik denk dat voor ons van belang is dat het besluit eerst in 1983 genomen is, een besluit van algemene strekking, toen het verenigingsjaar al een heel stuk voortgeschreden was en dan is het toch eigenlijk geen eerlijke zaak om dan het in gang zijnde beleid tussentijds nog eenste gaan veranderen of te zeggen van dat wordt op die en die manier dan uitgevoerd. Dat schept geen duidelijkheid. Ik vind dat bij de behandeling van de bezwaarden vind ik dat dat meegenomen moet worden dat je te maken hebt met een procedure waarbij een belangrijk deel van het recht is verstreken van de gemeente, want de gemeente is te laat in het geweer gekomen om nieuwe regelingen te maken en nou komen ze in maart met een dergelijke regeling en dat vind ik zoals ik al gezegd heb geen eerlijke zaak. Ten tweede heeft het besluit om te veranderen toch wel een ingrijpende of kan een ingrijpende consequentie hebben en dat zal het ook wel hebben voor de betreffende verenigingen en organisaties. Ik denk dat het om die twee redenen zo laat was en op-.de tweede plaats dat het toch ingrijpende gevolgen heeft of kan hebben, dat hangt er maar vanaf, toch een reden is om die ontvankelijkheid toch iets anders te bekijken. Ik weet niet hoe de raad van state daarop re- ageerd, maar ik denk dat de gemeente niet, of formeel dan door het ont breken van een handtekening wat sterker staat, aan de andere kant ze zijn er al voor een belangrijk deel op ingegaan. We hebben daar weer een hoor zitting aan gewijd, er zijn stukken uitgewisseld. Ik denk dat er formeel een zekere vorm van behandeling heeft plaatsgevonden. In het tweede deel van het preadvies daar stelt u een nieuwe regel voor om de subsidieverlening wat bij te gaan stellen. Dat zal dan tegemoetkomen aan eerder gesignaleerde tekortkomingen in het systeem, waar we onbedoelde gevolgen die we toenter tijd al meenden te moeten constateren bij het besluit om Scouting van sub sidie te voorzien in relatie tot wat anders in de vaststelling was opgenomen, om daar een tegemoetkoming van te gaan verwachten. Ik vind het jammer dat een dergelijke subsidie-aanpassing of -regeling niet is besproken in de commissie specifiek welzijn. Daar hebben we zo'n commissie voor dacht ik. Die mensen stellen het beleid niet vast maar die zijn in toch belangrijke mate adviseur op dat gebied en in de gevolgen voor de betrokkenen heb ik nog geen inzicht kunnen verkrijgen, wat nou het effect is van een dergelijke wijziging, tegemoetkoming. Aan de ene kant zal dat afhangen van het ex ploitatietekort over 1983 wat nog zal moeten ontstaan dat is wel duidelijk natuurlijk, omdat er nog een aantal maanden voor de boeg zijn en aan de andere kant is voor een deel van de verenigingen nog niet bekend wat het subsidiebedrag voor' 1982 zal zijn. Dus ik kan de consequenties daarvan niet overzien en ik vind het wat moeilijk om daar direct te zeggen nou daar ga ik mee akkoord. Het valt mij ook op dat er nu weer wat nieuwe be grippen worden geïntroduceerd, die kunt u uitleggen zo u wilt maar dieie zijn niet omschreven in een regeling. Ik neem aan dat dit een algemene regeling weer gaat worden, goedgekeurde exploitatietekort voor 1983, ja ik kan misschien wel bedenken wat dat is, maar wat wordt het nou volgens de subsidieregeling, omdat we zekerheid moeten verschaffen aan degenen die een beroep kunnen doen op de subsidieregeling. De raming volgens '83, dat is ook weer een kreet, volgens de begroting '83. Nou ik heb die begroting gezien, daar waren wat dingen doorgestreept en daar waren dan weer andere cijfers voor ingevoerd bij de behandeling van de bezwaarschriften heb ik die stukken gezien. Wat wordt er nou onder exploitatie-tekort verstaan Is dat het geraamde subsidiebedrag wat opgevoerd is nog het bedrag wat nog als tekort wordt opgevoerd in dat betreffende stuk. Dan uitbreiding

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1983 | | pagina 39