-15- openbare taak die we te vervullen hebben op grond van de wet. In zijn uitwerking kost het in principe niks. Hoewel de wet ergens zegt of de toelichting dat als zaken vergoed worden door andere overheden indien ze daarvoor aansprakelijk zijn, maar als er niemand voor aansprakelijk is de gemeente voor de kosten opdraait. Dus het zal toch wel eens zo zijn dat de kosten met name bij dienstverlening door derden gemaakt worden die op een of andere wijze vergoed zullen worden, maar u hebt gezien dat die dienstverlening door derden tot het minimum beperkt is. Men probeert alles te doen met overheidsinstanties. De heer WIJNEN: Naar aanleiding van het beschikbaarstellen van het rampen plan, ik weet niet of dat nou zo handig is dat mensen zo'n dik boek prima dat ze dat kunnen krijgen voor 25,maar is het niet mogelijk om een verkorte versie met wat richtlijnen op te nemen in de brochure die in 198^ verschijnt en dan daar een aantal aanwijzingen hoe de mensen dan te werk zouden moeten gaan of in ieder geval wetende wat de mogelijkheden zijn. Dat is eigenlijk nog een aanvullende vraag. Verder ben ik akkoord dat we het voor 1 september vaststellen. De heer DE HOOG: Nou ik heb begrepen dat er eigenlijk niet veel rampzaligs gebeurt, om een beetje in stijl te blijven,als het niet vastgesteld zou worden voor 1 september. Ik heb er toch wat moeite mee om iets vast te stellen wat ik denk ik om oirbare redenen niet tot mijn stoffelijk eigendom heb gemaakt. Alleen om die reden heb ik er moeite mee. Ik zou u willen vragen wat nou de betekenis is van het een maand uitstellen en het op een normale wijze in de commissie behandelen. Ik heb begrip voor de situatie onder druk waar van het plan tot stand is gekomen. Ik vind dus niet dat het college ver wijten treft, maar ik denk toch dat het goed is dat het een goede be handeling krijgt. De heer HUIJFEN: Mijnheer de voorzitter, ik zei op een gegeven moment in de praktijk toetsen. Wanneer er nu zo'n rampenplan ligt en je weet niet of het in de praktijk werkt dan is het dus in wezen een theoretisch boekwerk, maar wanneer er werkelijk dus een ramp plaatsvindt en dan zegt u van wanneer is iets werkelijk een ramp, wanneer wordt het dan benaamd of bestempeld als een ramp. Wanneer er dan werkelijk iets plaatsvindt dan is het nodig dat het rampenplan werkt. Dan heb ik nog een volgende vraag. Wanneer het dus voor 25,-- te koop wordt aangeboden dan vraag ik me af of dat het gekocht zal worden. De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, ik heb het natuurlijk ook gelezen, de reden waarom met verwijzingen gewerkt is. De actualiteit van die tele foonnummers is maar voor 75# gegarandeerd zegt u. Dat geldt natuurlijk mutatis mutandis voor de Gouden Gids en voor de telefoongids. Waar het met name in zo'n coordinatiestaf om gaat is dat je die telefoonnummers die je onmiddellijk bij de hand hebt dat je die dan niet via verwijzingen oproept. Iemand die in de of met rampenplannen wel eens gewerkt heeft die zal daar ervaring hebben opgedaan dat het juist dan dodelijk is als je allerlei verwijzingen hebt en ja, we weten allemaal dat we die nauw keurigheid niet verder op kunnen voeren dan wanneer je dat bij wijze van spreken een keer per jaar afging, maar mocht er onverhoopt iets gebeuren dan zit je tenminste niet met het opzoeken en daar constateren dat het niet meer in orde is. De VOORZITTER: Nou ik vind de suggestie van de heer Wijnen alleszins de moeite waard.Ik weet niet, want er staat ontzettend veel in of het er zich voorlleent, maar ik wil graag bestuderen of het mogelijk is om een verkorte versie te maken en die in de gemeentegids opnemen. Met betrekking tot het probleem van het stoffelijke eigendom. Dat is maar goed dat de heer De Hoog zich daartoe niet heeft laten verleiden, want dan was het verduistering geweest. De heer DE HOOG: Zelfs de hoofdlijnen heb ik niet tot mijn stoffelijk eigendom kunnen maken.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1983 | | pagina 15