-15-
openbare taak die we te vervullen hebben op grond van de wet. In zijn
uitwerking kost het in principe niks. Hoewel de wet ergens zegt of de
toelichting dat als zaken vergoed worden door andere overheden indien ze
daarvoor aansprakelijk zijn, maar als er niemand voor aansprakelijk is
de gemeente voor de kosten opdraait. Dus het zal toch wel eens zo zijn dat
de kosten met name bij dienstverlening door derden gemaakt worden die op
een of andere wijze vergoed zullen worden, maar u hebt gezien dat die
dienstverlening door derden tot het minimum beperkt is. Men probeert
alles te doen met overheidsinstanties.
De heer WIJNEN: Naar aanleiding van het beschikbaarstellen van het rampen
plan, ik weet niet of dat nou zo handig is dat mensen zo'n dik boek
prima dat ze dat kunnen krijgen voor 25,maar is het niet mogelijk om
een verkorte versie met wat richtlijnen op te nemen in de brochure die in
198^ verschijnt en dan daar een aantal aanwijzingen hoe de mensen dan te
werk zouden moeten gaan of in ieder geval wetende wat de mogelijkheden
zijn. Dat is eigenlijk nog een aanvullende vraag. Verder ben ik akkoord
dat we het voor 1 september vaststellen.
De heer DE HOOG: Nou ik heb begrepen dat er eigenlijk niet veel rampzaligs gebeurt,
om een beetje in stijl te blijven,als het niet vastgesteld zou worden
voor 1 september. Ik heb er toch wat moeite mee om iets vast te stellen
wat ik denk ik om oirbare redenen niet tot mijn stoffelijk eigendom heb
gemaakt. Alleen om die reden heb ik er moeite mee. Ik zou u willen vragen
wat nou de betekenis is van het een maand uitstellen en het op een normale wijze in
de commissie behandelen. Ik heb begrip voor de situatie onder druk waar
van het plan tot stand is gekomen. Ik vind dus niet dat het college ver
wijten treft, maar ik denk toch dat het goed is dat het een goede be
handeling krijgt.
De heer HUIJFEN: Mijnheer de voorzitter, ik zei op een gegeven moment
in de praktijk toetsen. Wanneer er nu zo'n rampenplan ligt en je weet
niet of het in de praktijk werkt dan is het dus in wezen een theoretisch
boekwerk, maar wanneer er werkelijk dus een ramp plaatsvindt en dan zegt
u van wanneer is iets werkelijk een ramp, wanneer wordt het dan benaamd
of bestempeld als een ramp. Wanneer er dan werkelijk iets plaatsvindt
dan is het nodig dat het rampenplan werkt. Dan heb ik nog een volgende
vraag. Wanneer het dus voor 25,-- te koop wordt aangeboden dan vraag
ik me af of dat het gekocht zal worden.
De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, ik heb het natuurlijk ook gelezen, de
reden waarom met verwijzingen gewerkt is. De actualiteit van die tele
foonnummers is maar voor 75# gegarandeerd zegt u. Dat geldt natuurlijk
mutatis mutandis voor de Gouden Gids en voor de telefoongids. Waar het
met name in zo'n coordinatiestaf om gaat is dat je die telefoonnummers
die je onmiddellijk bij de hand hebt dat je die dan niet via verwijzingen
oproept. Iemand die in de of met rampenplannen wel eens gewerkt heeft
die zal daar ervaring hebben opgedaan dat het juist dan dodelijk is als
je allerlei verwijzingen hebt en ja, we weten allemaal dat we die nauw
keurigheid niet verder op kunnen voeren dan wanneer je dat bij wijze van
spreken een keer per jaar afging, maar mocht er onverhoopt iets gebeuren
dan zit je tenminste niet met het opzoeken en daar constateren dat het
niet meer in orde is.
De VOORZITTER: Nou ik vind de suggestie van de heer Wijnen alleszins
de moeite waard.Ik weet niet, want er staat ontzettend veel in of het
er zich voorlleent, maar ik wil graag bestuderen of het mogelijk is om
een verkorte versie te maken en die in de gemeentegids opnemen. Met
betrekking tot het probleem van het stoffelijke eigendom. Dat is maar
goed dat de heer De Hoog zich daartoe niet heeft laten verleiden, want
dan was het verduistering geweest.
De heer DE HOOG: Zelfs de hoofdlijnen heb ik niet tot mijn stoffelijk
eigendom kunnen maken.