-2-
De heer WIJNEN: Ja, maar je moet toch opdracht geven aan de betreffende.
Besloten wordt
a. de stukken, vermeld onder 1 tot en met 7 en 10, voor kennisgeving aan te
nemen
b. de stukken, vermeld onder 8 en 9? conform bijgevoegd ontwerp-schrijven te
beantwoorden.
3» Behandeling der begroting 1984 van de algemene dienst en van de bedrijven.
De VOORZITTER: In het jaar 1982 hebben we dat gedaan in de volgorde rechts be
ginnend bij het C.D.A. en zo naar de heer Den Braber toe. Ik stel u voor het
nu omgekeerd te doen en de heer Den Braber de spits te laten afbijten en aldus
de tafel volgend tot de heer Wijnen te gaan.
De heer DEN BRABER: Dank u wel. Het is met gemengde gevoelens, mijnheer de
voorzitter, dat de fractie van de Partij van de Arbeid terugblikt op het nu
ten einde lopende dienstjaar. Enerzijds zijn wij tevreden over een groot aan
tal zaken welke hun beslag gekregen hebben. Anderzijds stelt de slagvaardigheid
van deze raad ons wel teleur. Maar al te vaak is dit gezelschap naar onze
mening bezig met het zoeken naar spijkers op laag water, naar de voor- of
achterkant van het eigen gelijk. In schier eindeloze discussies wordt het
werk van de commissies daarbij meer dan eens nog eens dunnetjes overgedaan.
In dat licht bezien komt een pleidooi voor nog uitgebreider behandeling in
de commissies op zijn minst wat wonderlijk over. Bij ons althans, maar voor
zover dat de bestuurskracht ten goede zal komen willen wij daar van harte
aan meewerken. Zoals wij het ook toe zouden juichen wanneer het incidenteel
ad-hoc overleg tussen de coalitie-partners een kamerbrede vorm zou aannemen.
Wij allen zoals we hier zitten hebben immers hetzelfde beleidsprogramma voor
deze raadsperiode ondertekend. Dan moet er natuurlijk wel een bepaalde ver
trouwensbasis bestaan. Die kan moeilijk tot stand komen wanneer geldings
drang verwordt tot obstructie. Wat men daarmee wil bereiken en wie daarmee
gediend is, is onze fractie een volslagen raadsel. Mijnheer de voorzitter,
een en ander stemt ons tamelijk somber ten aanzien van de komende periode
waarin deze gemeenteraad opnieuw voor tal van uiterst moeilijke beslissingen
zal komen te staan. Want de problemen die op ons afkomen liegen er niet om.
Alleen al de in het regeer-akkoord van het kabinet Lubbers opgenomen en in
middels verscherpte ombuigingstaakstellingen inzake het gemeentefonds, plus
de gevolgen van de Financiële Verhoudingswet, zullen de begrotingspositie van
onze gemeente in 1986 met zo'n 7 ton doen verslechten ten opzichte van heden.
Daarbij is dan nog geen rekening gehouden met te verwachten kortingen op
allerlei specifieke uitkeringen, waarmee men in Den Haag ook druk doende is.
Onze fractie vraagt zich af of het wel verstandig is om vast te houden aan de
afspraak, gemaakt in de bezuinigingswerkgroep om voor 1986 te streven naar
evenwicht tussen inkomsten en uitgaven. Gelet op enerzijds de omvang van de
bezuinigingsoperatie die daarvoor in korte tijd nodig is en anderzijds de
moeite die de samenleving heeft ombuigingen of bezuinigingen op te nemen,
willen wij het bereiken van het begrotingsevenwicht over een langere periode
uitsmeren. Aktiepunt 35 van het beleidsprogramma pleit trouwens voor een ge
leidelijk verloop van deze operatie. Een kreatief gebruik van de reserves kan
ons daarbij van dienst zijn. Mijnheer de voorzitter, dat neemt niet weg dat de
bezuinigingswerkgroep zijn taak weer voortvarend ter hand moet nemen.
Uiteraard, maar onze fractie vindt wel dat daarbij meer dan voorheen echte
politieke keuzes gemaakt moeten worden. Tot nu toe is de werkgroep weliswaar
tamelijk doeltreffend, maar toch wat ad-hoc-erig bezig geweest. Echte af
wegingen hebben onvoldoende plaats gevonden. Het staat voor ons als een paal
boven water dat zolang er geen uitzicht is op het daadwerkelijk realiseren
van de benodigde bezuinigingen, de raad zich uitermate terughoudend moet op
stellen ten aanzien van de zogenaamde leuke dingen voor linkse, rechtse of
andere mensen. Het zou een goede zaak zijn om onze neigingen om allerlei wensen
ondanks de moeilijke tijden toch spontaan te honoreren zouden weten te onder-