-7-
komt mij voor dat wij een aantal palen in deze gemeente zouden kunnen
doen verminderen indien we borden en naamplaten niet aan afzonderlijke
palen zouden bevestigen, maar aan bestaande lantaarnpalen.Met name in
het centrumerf komt dat hier en daar toch nog voor. Een laatste, maar dat
is een vraag aan de wethouder, voorzitter. Wij gaan nu aan de markt
eerst maatregelen nemen en het parkeren beperken. In welk stadium van
voorbereiding is de aanleg van parkeergelegenheid hier in de Marktstraat
die enigszins een vervanging daarvoor kan zijn voor de parkeerders
De heer HERMES: Ja, mijnheer de voorzitter, punt k van het voorstel,
overleg voeren met de B.B.A. kan wat mijn fractie betreft achterwege
worden gelaten. In tegenstelling met eerder gedane uitspraken in de
commissie openbare werken is mijn fractie van mening dat de bushalte
moet blijven waar hij is en dat hij niet weg mag.
De heer DE HOOG: Een paar opmerkingen voorzitter. Met betrekking tot het
eerste punt, het handhaven van het eenrichtingverkeer, ook voor fietsers.
We hebben daar in de commissie vrij langdurig over van gedachten gewisseld.
Eigenlijk ben ik een groot voorstander van tweerichtingverkeer voor fietsers,
maar dat moet dan wel gaan in combinatie met een andere maatregel en dat
is het autovrijmaken. Dat is geen nieuw geluid vanuit deze zijde. Dus
ik vind het gegeven de huidige omstandigheden een goed voorstel, het
handhaven van het eenrichtingverkeer. Ik denk dat het instellen van twee
richtingverkeer ook voor fietsers, met name voor fietsers dat dat leidt
tot een gevaarlijke situatie, maar ik ga akkoord met de rustgevende ge
dachte hoop ik dan maar dat de evaluatie waaraan op het ogenblik, heb ik
begrepen, wordt gewerkt de uitkomst hopenlijk zal krijgen dat het centrum-
erf autovrij gemaakt zal worden. Zo niet op korte dan wel op langere ter
mijn. Met betrekking tot die evaluatie heb ik nog een vraag aan de wet
houder. Ik kan mij voorstellen dat die evaluatie door het ambtelijk
apparaat wordt uitgevoerd. Mijn vraag is eigenlijk: In hoeverre wordt
de middenstand erbij betrokken, maar ook uitdrukkelijk, in hoeverre
wordt het publiek bij die evaluatie betrokken Dan kom ik tenslotte
aan punt k, het overleg voeren met de B.B.A. inzake de bushalte aan de
Markt. In tegenstelling tot de spreker van de Partij van de Arbeid ben
ik een voorstander van het handhaven van de bushalte en ik heb zelfs in
de commissie gesuggereerd het extra bijplaatsen van een bushalte aan de
overzijde van de straat. Het is namelijk zo dat, die bushalte die komt
dan vrij dicht te liggen bij het centrumerf en ik denk dat het voor het
winkelend publiek dat van elders komt met de bus het erg prettig is
omdat men op vrij korte afstand van het centrumerf kan uitstappen en ook
weer instappen met naar ik hoop een volbeladen tas.
De heer VAN EIJKEREN: Ja, om met het laatste te beginnen daar kan ik
ontzettend weinig invloed op uitgeoefend krijgen. De vraag van de heer
Rennings, of het niet logischer zou zijn in verband met de verkeersaf-
handeling om onder punt 5* het instellen van het parkeerverbod in de
Elisabethstraat niet aan de noord- maar aan de zuidzijde te doen. Ja, ik
moet zeggen dat in de commissie de discussie zich niet in die zin heeft
ontwikkeld, omdat daar eigenlijk over dit punt toch vrij snel overeen
stemming was er van uitgaande dat als je het aan een kant voorkomt dat
je een knelpunt in de betreffende straat oplost. Een eerste reactie mijner
zijds is dat ik denk dat het inderdaad een logische oplossing zou zijn.
Ik kan daar in principe best in meegaan onder de voorwaarde dat ik dat
punt op 30 maart graag nog in de commissie aan de orde zou willen stellen.
Als de commissie er dan geen problemen mee heeft dat we dan vervolgens in
die zin de zaak bijstellen. Wat betreft het plaatsen van minder palen
en meer gebruik te maken van de lantaarnpalen om de borden er aan te be
vestigen. Ja, ik denk dat we er niet meer weg moeten zetten dan strikt
nodig is. Ik vermoed dat het te maken heeft met de wijze waarop de borden
bevestigd worden en het verschil in diameter van de palen die daarvoor
gebezigd worden en een aanzienlijk groter diameter bij de lantaarnpalen.