-30- Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen. 7. Voorstel tot vaststelling van voorlopige tarieven voor het gebruik van het nieuwe overdekt zwembad. Mevrouw DE RAAD-DILLEROP: De jongeren in de leeftijd van 16 tot 17 jaar hebben veel vrije tijd en dat nieuwe zwembad zou wel uitzicht kunnen bieden» als de tarieven acceptabel waren voor deze groep. Als dat niet zo is dan ben ik bang dat zij er geen gebruik van kunnen maken. Daarom stel ik voor om de leeftijdsgrens van 15 jaar naar 17 jaar te verzetten. De heer VAN WIJK: Ja, mijnheer de voorzitter, het veranderen van de leef tijd. Mevrouw De Raad moet niet vergeten dat een groep die oorspronkelijk 2,70 zou betalen in dit plan nu naar 1,^+0 gaat waardoor de inkomsten zouden teruglopen en daardoor het exploitatietekort vergroot zou worden. Ik wil uw voorstel wel steunen, maar kijk u gaat van 2,70 naar 1,^0. Dat verlaagt de inkomsten. Dat kun je oplossen door die 1,^0 te verhogen tot 1,50 De heer DEN BRABER: Voorzitter, mijn fractie gaat ook akkoord met het voor stel van mevrouw De Raad. Wat de heer Van Wijk zegt dat we de tarieven dan wel moeten aanpassen. Het gaat hier over voorlopige cijfers en ik denk dat we daarom het bedrag gewoon moeten handhaven en dat voorstel van mevrouw De Raad moeten doorvoeren. De heer RENNINGS: Ja, voorzitter,ik heb ook kennis genomen uit de pers van de vraag van mevrouw De Raad. Op zichzelf een sympathiek voorstel. We hebben daar de tarieven van Hoeven eens naast gezet en dan krijg je toch de merk waardige situatie dat we dan voor die categorie op 150$ van het tarief van Hoeven gaan zitten. Ik vraag me af of we daarmee dan op de goede weg zijn. Een andere opmerking die ik zou willen maken geldt het tarief van de vere nigingen. Ik zou bij de definitieve vaststelling van de tarieven het college in overweging willen geven onderscheid te maken naar verenigingen met een jaarcontract en verenigingen met incidentele verhuur. Daarmee zitten we dan op dezelfde lijn als de sporthal de Beuk en dat kan ertoe leiden dat mensen die incidenteel het bad huren voor een uur dat die een hogere bijdrage le veren aan het zwembad dan degene waar je gedurende een heel jaar op kunt rekenen. Onze aanvankelijke standpuntbepaling ten opzichte van het voorstel van mevrouw De Raad was erg terughoudend. De argumenten die ze er hier voor aanbrengt brengt onze fractie wat aan het twijfelen. Wij wachten de verdere argumenten van andere fracties af. Met name het verschil wat dan ontstaat met Hoeven dat weegt voor ons erg zwaar. De heer DE HOOG: Ja, een paar kleine vragen. Het leszwemmen van kleuters en gehandicapten kent de hoogste tariefstelling. Ik zou de wethouder willen vragen wat daar de diepere achtergronden van zijn. De tweede vraag gaat over de verschillende tariefstellingen tussen zwemverenigingen in Oudenbosch en van buiten Oudenbosch. Daar zit een aanmerkelijk verschil tussen. De vraag is of laat ik zeggen de mogelijkheden om eventuele exploitatietekorten te ontlopen, die maak je aanmerkelijk groter door de toeloop van buiten te vergroten. Dus ik vraag me af of het verstandig is om de tarieven zo ver uit elkaar te laten lopen. De heer VAN OOSTERHOUT: Ja, het voorstel van mevrouw De Raad om de 16- en 17- jarigen een lager tarief te laten betalen, een tarief van 1,^0 zoals u dat voorstelde, dat blijkt en dat is naar deze groep toe heel erg sympathiek denk ik, alhoewel ik mij afvraag of deze grond die zij bedoelt inderdaad juist zich door het tarief laat lokken naar dit zwembad. Ik denk dat daar ook een heleboel andere motieven voor genoemd zouden kunnen worden waarom men gaat zwemmen. Ik denk dat het tarief niet het enige is. Verder wil ik toch eigenlijk wijzen op het feit dat als ju nu een uitzondering gaat maken voor 16- en 17-jaxigen die geen uitkering krijgen maar die dus op dat moment zonder inkomen zitten, waarvoor kinderbijslag wordt ontvangen, dat je ook wel andere groepen zou kunnen noemen. Mensen die studeren en 16 en 17 jaar

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1983 | | pagina 47