-30-
Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen.
7. Voorstel tot vaststelling van voorlopige tarieven voor het gebruik van
het nieuwe overdekt zwembad.
Mevrouw DE RAAD-DILLEROP: De jongeren in de leeftijd van 16 tot 17 jaar
hebben veel vrije tijd en dat nieuwe zwembad zou wel uitzicht kunnen bieden»
als de tarieven acceptabel waren voor deze groep. Als dat niet zo is dan
ben ik bang dat zij er geen gebruik van kunnen maken. Daarom stel ik voor
om de leeftijdsgrens van 15 jaar naar 17 jaar te verzetten.
De heer VAN WIJK: Ja, mijnheer de voorzitter, het veranderen van de leef
tijd. Mevrouw De Raad moet niet vergeten dat een groep die oorspronkelijk
2,70 zou betalen in dit plan nu naar 1,^+0 gaat waardoor de inkomsten
zouden teruglopen en daardoor het exploitatietekort vergroot zou worden.
Ik wil uw voorstel wel steunen, maar kijk u gaat van 2,70 naar 1,^0.
Dat verlaagt de inkomsten. Dat kun je oplossen door die 1,^0 te verhogen
tot 1,50
De heer DEN BRABER: Voorzitter, mijn fractie gaat ook akkoord met het voor
stel van mevrouw De Raad. Wat de heer Van Wijk zegt dat we de tarieven dan
wel moeten aanpassen. Het gaat hier over voorlopige cijfers en ik denk dat
we daarom het bedrag gewoon moeten handhaven en dat voorstel van mevrouw De
Raad moeten doorvoeren.
De heer RENNINGS: Ja, voorzitter,ik heb ook kennis genomen uit de pers van
de vraag van mevrouw De Raad. Op zichzelf een sympathiek voorstel. We hebben
daar de tarieven van Hoeven eens naast gezet en dan krijg je toch de merk
waardige situatie dat we dan voor die categorie op 150$ van het tarief van
Hoeven gaan zitten. Ik vraag me af of we daarmee dan op de goede weg zijn.
Een andere opmerking die ik zou willen maken geldt het tarief van de vere
nigingen. Ik zou bij de definitieve vaststelling van de tarieven het college
in overweging willen geven onderscheid te maken naar verenigingen met een
jaarcontract en verenigingen met incidentele verhuur. Daarmee zitten we dan
op dezelfde lijn als de sporthal de Beuk en dat kan ertoe leiden dat mensen
die incidenteel het bad huren voor een uur dat die een hogere bijdrage le
veren aan het zwembad dan degene waar je gedurende een heel jaar op kunt
rekenen. Onze aanvankelijke standpuntbepaling ten opzichte van het
voorstel van mevrouw De Raad was erg terughoudend. De argumenten die ze er
hier voor aanbrengt brengt onze fractie wat aan het twijfelen. Wij wachten
de verdere argumenten van andere fracties af. Met name het verschil wat dan
ontstaat met Hoeven dat weegt voor ons erg zwaar.
De heer DE HOOG: Ja, een paar kleine vragen. Het leszwemmen van kleuters en
gehandicapten kent de hoogste tariefstelling. Ik zou de wethouder willen
vragen wat daar de diepere achtergronden van zijn. De tweede vraag gaat over
de verschillende tariefstellingen tussen zwemverenigingen in Oudenbosch en
van buiten Oudenbosch. Daar zit een aanmerkelijk verschil tussen. De vraag
is of laat ik zeggen de mogelijkheden om eventuele exploitatietekorten
te ontlopen, die maak je aanmerkelijk groter door de toeloop van buiten
te vergroten. Dus ik vraag me af of het verstandig is om de tarieven zo ver
uit elkaar te laten lopen.
De heer VAN OOSTERHOUT: Ja, het voorstel van mevrouw De Raad om de 16- en 17-
jarigen een lager tarief te laten betalen, een tarief van 1,^0 zoals u
dat voorstelde, dat blijkt en dat is naar deze groep toe heel erg sympathiek
denk ik, alhoewel ik mij afvraag of deze grond die zij bedoelt inderdaad
juist zich door het tarief laat lokken naar dit zwembad. Ik denk dat daar
ook een heleboel andere motieven voor genoemd zouden kunnen worden waarom
men gaat zwemmen. Ik denk dat het tarief niet het enige is. Verder wil ik
toch eigenlijk wijzen op het feit dat als ju nu een uitzondering gaat maken
voor 16- en 17-jaxigen die geen uitkering krijgen maar die dus op dat moment
zonder inkomen zitten, waarvoor kinderbijslag wordt ontvangen, dat je ook
wel andere groepen zou kunnen noemen. Mensen die studeren en 16 en 17 jaar