-11-
inhoudelijke jaarverslag van de Stichting "Rondom Mark en Weerijs". We
hebben het wel ontvangen. Ik begrijp niet goed waarom het op dit moment
niet ter inzage ligt. Ik heb alleen de informatie zeer kortelings en
om eerlijk te zijn pas na de pauze gekregen. Ik zal er zorg voor dragen
dat u het alsnog ter inzage krijgt bij de stukken.
De VOORZITTER: En de vraag van de heer Van Hoek geldt natuurlijk ook hier.
We moeten ook hier in de toekomst de begrotingen bij leggen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
6.2. Voorstel tot definitieve vaststelling van de subsidie 1982 ten behoeve
van het Oudenbosch' Mannenkoor.
6.5» Voorstel tot definitieve vaststelling van de subsidie over 1981 en
1982 van de "Hervormde Jeugdclubs".-
Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen.
6.**. Voorstel tot:
a. vaststelling budget specifiek welzijn 1985;
b. vaststelling subsidies specifiek welzijn 1983»
Mevrouw DE RAAD-DILLEROP: Ja, mijnheer de voorzitter, misschien mag ik
de punten 6.6 en 6.7 erbij halen.
De VOORZITTER: Ik heb bij de voorbereiding mezelf ook afgevraagd of die
combinatie niet te leggen zou zijn, maar ik denk dat de discussie over 6.4
met name wel eens erg omvangrijk zou kunnen zijn, ik kan dat niet voorzien,
maar als u denkt van niet dan mag u in ieder geval een poging wagen.
Dus we pogen om 6.4, 6.6 en 6.7 gezamenlijk te doen.
Mevrouw DE RAAD-DILLEROP: Voorzitter, eerst naar aanleiding van het nieuwe
subsidieniveau van januari 1982. De bedragen zijn toen niet ingevuld.
Volgens sommige fracties zou het mogelijk zijn te subsidiëren naar de
aktiviteiten en zonder al te veel moeite. In augustus lijkt de invoering
van de nieuwe verordening niet mogelijk te zijn als er tegelijkertijd een be
perking van het subsidievolume geëist wordt. Er wordt afgezien van po
gingen om de verordening verder in te vullen. In september gaan we ermee
akkoord om op basis van aktiviteiten te gaan subsidiëren en niet meer
volgens het oude systeem, maar het eerder aangekondigde systeem wordt
definitief verlaten. Daarbij zijn enkele garanties gegeven om de gevolgen
van het nieuwe systeem te verzachten als er minder subsidie gegeven zou
worden. Dat is de zogenaamde overgangsregeling. In het eerste jaar 63% en
in het tweede jaar 33% van het verschil zal worden uitgekeerd. In november
wordt melding gemaakt van vertraging bij de berekeningen. Er komt een mede
deling dat het wel vier maanden kan duren voor de procedure rond is. In
november heeft het college echter weer een andere methode bedacht zo
lezen we in de stukken van deze vergadering. Het bedrag wordt conform het
voorstel bevroren. Opmerkelijk is echter dat over de verdeling van het
totaal-bedrag niet in de commissie is gesproken. Hoewel in november daaraan de
laatste hand is gelegd. Zelfs in het programma voor 1983 zijn de toewij-
zingsregels niet opgenomen. Ze vormen toch wel een belangrijk instrument
om tot de verdeling te komen. Waarom zijn deze regels pas nu bekend en
waarom werden ze niet opgenomen in het programma 1983 Andere beleidsvoor
nemens zijn evenmin duidelijk aangegeven in het preadvies. Gemist zijn onder
andere de overgangsregeling van september '82 bij vermindering van subsidie,
de instelling van een fonds voor overblijvende middelen. Dit is wel in het
programma aangekondigd. Wij betwijfelen de zin van een dergelijk fonds:
Ongecontroleerde potvorming en uitgaven. De algemene en specifieke voor
waarden blijven wel gelden. Welke zijn dit Eerst is het totaalbedrag
vastgesteld en dan de verdeling. De opmerking dat de individuele subsidies
bevroren zijn .op het niveau 1982 is niet juist, zie het programma op pagina
3. Er is langs andere lijnen gewerkt.