in tweede instantie wat meer zicht op komt, omdat de meerderheid zich in
die gedachte wel kan vinden dacht ik voor '83 en in '84 liggen er nog
wat verschillen in opvatting waar ik bereid ben om het idee van de heer
Rennings om in '83 de dekking uit de bezuinigingen te zoeken en het
daarmee een wat structureler karakter te geven mij wel aanspreekt in het
licht van wat tot dusverre de toezeggingen zijn geweest en de eigen po
gingen om tot een dekkingsplan te komen, maar op de langere termijn is
het misschien toch ook met het oog op de andere plannen binnen deze
periode, maar ook de plannen die na '86 ongetwijfeld de aandacht zullen
vragen, denk ik dat het toch goed is de suggestie van de heer De Hoog
boven tafel te houden. De heer Huijpen verwoordt uiterst kort en krachtig
het proces wat door de heer Videier financieel gezien nog eens wordt aan
gevuld, het proces wat zijn fractie gaandeweg dit plan heeft doen lopen.
Ik heb in die commissievergaderingen ook ervaren dat het met geknarste tanden
is dat men met een uiterst positieve houding heeft willen meedenken over
de vraag, geconstateerd hebbende dat het een uitstekend plan is wat be
antwoordt aan de wensen van de mensen in dat gebied, uiterst positief vanuit
die gedachte heeft meegezocht naar de mogelijkheid om tot een goede moge
lijkheid, ook voor de eigen fractie acceptabele eindoplossing te komenT
waarbij met name het financiële plaatje van het grootste belang was.
Er waren een aantal problemen gesignaleerd die mogelijkerwijze zouden
kunnen optreden. Ik heb getracht om in de commissievergaderingen toch
duidelijk te maken dat ik die zorgen in ieder geval niet deel. Dat ik
er best vertrouwen in heb dat na uitvoering ten aanzien van de ver
wachtingen in andere wijken enerzijds ten aanzien van de parkeersituatie,
anderzijds ten aanzien van dat er een zeer acceptabele situatie zal zijn
ontstaan. Hij constateert dat het plan sterk versobert is. Ja, we zitten
nu op het punt dat het ook voor het budget van 865*000,in zijn to
taliteit zal moeten kunnen. Ik heb zelf in het uiteindelijke voorstel
namens het college kunnen weghalen het idee wat in de laatste commissie
vergadering nog overeind stond om de raad te vragen een percentage vast te stellen
als een soort marge om daar nog wat op te komen. Ik vond dat gezien de
discussie waarmee in de commissie de zaak besloten is de werking aan
het plaatje waarop we elkaar uiteindelijk hebben kunnen vinden. Vandaar
dat het ook in het voorstel niet voorkomt. Als het mogelijk is dat die
15.000,waar u uiteindelijk best overheen wilt stappen nog te ver
dienen middels de aanbesteding, dan zullen we het uiteraard laten.
De heer Videier spreekt uit dat het plan uiterst zorgvuldig tot stand
gekomen is. De heer Huijpen pleit voor om ook bij de volgende plannen
de uiterste zorgvuldigheid te blijven betrachten. Ik heb het opgevat als
het financiële budget wat in principe is vastgesteld vanaf het begin.
Over de financiële voorstellen van de V.V.D. heb ik gaandeweg in mijn
beantwoording gereageerd. Ik neem daar een belangrijk gedeelte van mee.
Over de mogelijkheid om eenmalig het fonds grote werken aan te spreken,
de gedachte spreekt mij aan, maar ik heb ook de oplossing daarvan uit
gesproken en die ademt ook het voorstel uit wat in principe voorligt.
De heer Den Braber tot slot is uiterst tevreden met het plan. Hij stelt
ook dat misschien als we het nu zouden moeten doen het Groene Woud in
'83 aan de orde was geweest en andere in latere jaren. Daar heb ik ook
over gesproken. Nogmaals de voorbereidingen zullen ook zo starten. Zijn
reactie in de richting van het C.D.A. die is uiteraard voor zijn eigen
rekening. Zijn opmerking dat een woonomgeving wel wat meer inhoudt dan
uitsluitend verkeersmaatregelen heb ik ook al eerder onderschreven en toe
gelicht. De constatering dat ook de commissie niet de luxe heeft kunnen
aangeven die hier in het plan aanwezig zou zijn en die er dan maar uit
zou moeten, ik denk dat dat op zich een juiste constatering is. De ver
soberingen die zijn toegepast die zijn met veel moeite gevonden. De
525.000,zou te zeer een eigen leven zijn gaan leiden. Dat is enigs
zins het geval. Het is allemaal veel werk geweest, ook in de tijd dat dat