-45- maar toch heeft de V.V.D. -fractie zich via diverse kanalen laten informeren omtrent de verbetering van de Churchillstraat en omgeving en vervanging van de riolering. Ondanks de vele deskundige informatie en dat diverse malen het plan diepgaand is bestudeerd en uitgespit heeft onze fractie zich met de grootst mogelijke moeite kunnen vinden in het plan zoals dat nu ter tafel ligt en wel om de volgende redenen. Wij betreuren het ten zeerste dat bij het opstellen van het program-akkoord het Groene Woud geen prio riteit heeft gekregen. Want voorzitter, dit is toch een echt probleemge bied waar anno 1983 bij overtollige regen huizen onder water lopen en de stinkende sloten voor de woning liggen. Onze fractie vraagt zich verder af mijnheer de voorzitter of er niet teveel verwachtingen gewekt worden in andere wijken die mogelijkerwijs voor een dergelijk project in aan merking komen. De open vraag is of er dan ook de financiële middelen zullen zijn om ook die wijken aan hun trekken te laten komen. De vraag is scheppen we geen precedent. Ten aanzien van de parkeergelegenheid denkt onze fractie ook na verwezenlijking van het plan nogal wat problemen te voorzien. De V.V.D.-fractie is de mening toegedaan mijnheer de voorzitter, dat we ons in deze tijd niet behoeven te schamen als bestuur als we het plan in sterk versoberde vorm zouden uitvoeren. De V.V.D. fractie kan dan ook schoorvoetend mijnheer de voorzitter, maar dan ook zeer schoor voetend akkoord gaan met het plan zoals dat nu ter tafel ligt, maar dan wel onder de voorwaarden zoals mijn mede-fractiegenoot de heer Videier verder zal verwoorden. Verder tekent de V.V.D.-fractie hierbij aan dat bij volgende op stapel staande projecten de zaken zeer kritisch gevolgd zullen worden. Tot slot mijnheer de voorzitter zou de V.V.D.-fractie met aandrang willen adviseren de problematiek ten aanzien van het Groene Woud zo spoedig mogelijk ter hand te nemen. De heer VIDELER: Mijnheer de voorzitter, zoals steeds in de commissiever gaderingen van openbare werken en ruimtelijke ordening door de V.V.D. fractie is gesteld is het plan Churchillstraat en omgeving een plan dat uiterst zorgvuldig tot stand is gekomen, met uitzondering van het finan ciële gedeelte. Ik heb ook in de commissievergadering gezegd dat het jammer is dat er niet steeds de vinger aan de financiële pols is gehouden. Ik wil toch nog even een kort resumé geven van wat voor standpunt wij in hebben genomen. Deze fractie is akkoord gegaan met het plan waarbij als uitgangspunt is gekozen een bedrag van 525.000, aangevuld met een gelijksoortige verbetering voor het Doelpad en de St. Annastraat. Dat wil zeggen 525*000,minus de rioleringskosten zoals die in de oorspronke lijke begroting is aangegeven voor het oorspronkelijke plan plus 165*000, voor het Doelpad en de St. Annastraat. Daar moeten dan de rioleringskosten ook weer af. Totaal kan derhalve een bedrag worden gevoteerd van 600.000,a 65O.OOO,gulden. Indien dit bedrag wordt gevoteerd kan de V.V.D. -fractie zich ook vinden in het voteren van een krediet voor vervanging van het hoofdriool plus de bijkomende rioleringswerkzaamheden waarvoor 210.000,dient te worden gevoteerd. Totaal voor de vervanging van de riolering en de verbeteringswerkzaamheden voor de Churchillstraat een bedrag van 800.000,a 85O.OOO,In zoverre een kort resumé van hetgeen de V.V.D.-fractie in de commissie openbare werken en ruimtelijke ordening als uitgangspunt heeft genomen. Het nu voorliggende voorstel komt voor een groot deel tegemoet aan de wensen van onze fractie. Nou nee laat ik zeggen dit is het voorstel van de V.V.D. voor zover we spreken van een combinatie verbeteringswerkzaamheden van de riolering en het gevoteerde bedrag van maximaal 85O.OOO,Immers, toen het voorstel voor wat be treft de financiële kant voor het eerst in de commissie openbare werken en ruimtelijke ordening aan de orde kwam, dat was dan mijn eerste com missievergadering, werd besloten tot een bedrag van 1,2 miljoen. Nou komt het bedrag toch nog minimaal 15.000,hoger uit dan het maximale bedrag van 85O.OOO,waarvoor door de V.V.D. is gekozen, maar een totaal bedrag van 865.000,daarop is 15.000,een bedrag dat voor onze

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1983 | | pagina 174