-JU-
structuur aanmerkelijk zou bevorderen. Als er toen onmiddellijk op gewezen
was dat dit een verdubbeling van de plankosten teweeg zou brengen hadden
we ons wel tweemaal bedacht. Nu hebben we dit gedaan op het moment dat
we met een volledig uitgewerkt plan en de daaraan verbonden financiële
consequenties werden geconfronteerd. Trouwens voorzitter, niet wij alleen.
In de vergadering van de commissie openbare werken op 27 april '83 waren
alle partijen, de ene in meerdere mate dan de andere, het erover eens dat
het plan te duur was en dat er bezuinigingsmogelijkheden moesten worden
doorgelicht. Er moest worden gestreefd naar versobering. Een paar weken
later in de vergadering van 25 mei 1983 komen alle partijen wederom de
ene in meerdere mate dan de andere, tot de conclusie dat het niet duide
lijk is waarop er nu in de planuitvoering is bezuinigd. De C.D.A.-vertegen
woordiger stelt dat men er eenvoudig niets aan heeft gedaan, hetgeen door
de voorzitter niet wordt weerlegd. Ons voorstel voorzitter is de uitvoering
van het plan voorlopig te beperken tot het realiseren van de verkeersstruc-
tuur eventueel/ waar nodig met een aangepast wegprofiel welke het effect van
de beoogde maatregel ten goede komt. Naar onze stellige overtuiging zullen
wij daarmede de bewoners van de Churchillstraat en omgeving een goede dienst
bewijzen en scheppen we tevens de gelegenheid proefondervindelijk vast te
stellen of in voldoende en in verantwoorde mate het beoogde doel wordt bereikt.
Wij denken zelfs de bewoners te sparen voor de kwalijke gevolgen welke
uit het voorliggende plan voor meerderen kunnen voortvloeien. Als een schade
lijk gevolg zien wij bijvoorbeeld het te sterk reglementeren van de par
keerruimte. De vrees daarvoor werd op een van de inspraakavonden heel
duidelijk naar voren gebracht en feitelijk als het enige waar men belangstelling
voor had gesignaleerd. Kan mijn auto blijven staan waar ik dat gewend ben hem
neer te zetten. Als straks het plan gereed is zal dat in meerdere gevallen niet
meer kunnen. Dus ergernis voor degenen die het treffen. Voorts moet men er
rekening mee houden dat het gaat om een gebied waar de leeftijdsopbouw ver
grijzend is. Onderzoeken hebben uitgewezen dat juist in die gebieden behoefte
is aan een duidelijke scheiding van rijbaan en voetpad. Dus liever het
traditionele trottoir, vooral bij slechte weersomstandigheden zoals sneeuw
en gladheid speelt dit een grote rol. In die gebieden wordt als storend ervaren
de mogelijkheid voor fietsers en brommers om uit te wijken tot kort langs de
gevels. Een beslist storend element in de totale planopzet blijft het feit
dat het gebied na realisering visueel een woonerf lijkt en het verkeers
technisch niet wordt en ook in zijn huidige opzet niet kan worden. Hoe je het
in het ingewikkelde straatbeeld ook wendt of keert de auto blijft er de baas
en de voetganger blijft de ondergeschikte. Leuke borden met het opschrift
"stapvoets rijden" veranderen daaraan niets. De veelgehoorde klacht vanuit het
winkelerf heeft juist op deze situatie betrekking.Frappant is het voorzitter
dat we in het plan Het Spui trottoirs gaan aanleggen, dat er in Albano om
wordt gevraagd en dat we ze in dit plan gaan opruimen. Een consequenter beleid
is denkbaar. Tenslotte voorzitter, resumerend. De C.D.A.-fractie wijst het voor
liggende plan af en stelt voor de uitvoering voorlopig te beperken tot de
aanleg van de verkeersstructuur, eventueel waar nodig ten dienste daarvan
wijzigingen van het wegprofiel maar in elk geval met behoud van een duidelijke
scheiding tussen rijbaan en voetpad. Als laatste voorzitter nog een vraag:
Hoe denkt het college dit plan zoals dat in zijn huidige opzet is te kunnen
uitvoeren overeenkomstig de geldende bestemmingsbepalingen
De heer VAN HOEK: Mijnheer de voorzitter, in het investeringsplan is rekening
gehouden met een investering ten behoeve van de verbetering van de woonomgeving
Churchillstraat en omgeving van 525.000,en 25.000,voor verkeers-
voorzieningen. Bij deze twee zaken zijn in het investeringsplan afschrijvings
termijnen genoemd van 30 jaar. Voor riolering neemt de gemeente doorgaans af
schrijvingen van 20 tot 25 jaar. Thans worden afschrijvingstermijnen door het
college gehanteerd van JfO jaar voor de verbetering van de woonomgeving en
voor de verkeersvoorzieningen. Voor de riolering is deze bepaald op 30 jaar.