-JU- structuur aanmerkelijk zou bevorderen. Als er toen onmiddellijk op gewezen was dat dit een verdubbeling van de plankosten teweeg zou brengen hadden we ons wel tweemaal bedacht. Nu hebben we dit gedaan op het moment dat we met een volledig uitgewerkt plan en de daaraan verbonden financiële consequenties werden geconfronteerd. Trouwens voorzitter, niet wij alleen. In de vergadering van de commissie openbare werken op 27 april '83 waren alle partijen, de ene in meerdere mate dan de andere, het erover eens dat het plan te duur was en dat er bezuinigingsmogelijkheden moesten worden doorgelicht. Er moest worden gestreefd naar versobering. Een paar weken later in de vergadering van 25 mei 1983 komen alle partijen wederom de ene in meerdere mate dan de andere, tot de conclusie dat het niet duide lijk is waarop er nu in de planuitvoering is bezuinigd. De C.D.A.-vertegen woordiger stelt dat men er eenvoudig niets aan heeft gedaan, hetgeen door de voorzitter niet wordt weerlegd. Ons voorstel voorzitter is de uitvoering van het plan voorlopig te beperken tot het realiseren van de verkeersstruc- tuur eventueel/ waar nodig met een aangepast wegprofiel welke het effect van de beoogde maatregel ten goede komt. Naar onze stellige overtuiging zullen wij daarmede de bewoners van de Churchillstraat en omgeving een goede dienst bewijzen en scheppen we tevens de gelegenheid proefondervindelijk vast te stellen of in voldoende en in verantwoorde mate het beoogde doel wordt bereikt. Wij denken zelfs de bewoners te sparen voor de kwalijke gevolgen welke uit het voorliggende plan voor meerderen kunnen voortvloeien. Als een schade lijk gevolg zien wij bijvoorbeeld het te sterk reglementeren van de par keerruimte. De vrees daarvoor werd op een van de inspraakavonden heel duidelijk naar voren gebracht en feitelijk als het enige waar men belangstelling voor had gesignaleerd. Kan mijn auto blijven staan waar ik dat gewend ben hem neer te zetten. Als straks het plan gereed is zal dat in meerdere gevallen niet meer kunnen. Dus ergernis voor degenen die het treffen. Voorts moet men er rekening mee houden dat het gaat om een gebied waar de leeftijdsopbouw ver grijzend is. Onderzoeken hebben uitgewezen dat juist in die gebieden behoefte is aan een duidelijke scheiding van rijbaan en voetpad. Dus liever het traditionele trottoir, vooral bij slechte weersomstandigheden zoals sneeuw en gladheid speelt dit een grote rol. In die gebieden wordt als storend ervaren de mogelijkheid voor fietsers en brommers om uit te wijken tot kort langs de gevels. Een beslist storend element in de totale planopzet blijft het feit dat het gebied na realisering visueel een woonerf lijkt en het verkeers technisch niet wordt en ook in zijn huidige opzet niet kan worden. Hoe je het in het ingewikkelde straatbeeld ook wendt of keert de auto blijft er de baas en de voetganger blijft de ondergeschikte. Leuke borden met het opschrift "stapvoets rijden" veranderen daaraan niets. De veelgehoorde klacht vanuit het winkelerf heeft juist op deze situatie betrekking.Frappant is het voorzitter dat we in het plan Het Spui trottoirs gaan aanleggen, dat er in Albano om wordt gevraagd en dat we ze in dit plan gaan opruimen. Een consequenter beleid is denkbaar. Tenslotte voorzitter, resumerend. De C.D.A.-fractie wijst het voor liggende plan af en stelt voor de uitvoering voorlopig te beperken tot de aanleg van de verkeersstructuur, eventueel waar nodig ten dienste daarvan wijzigingen van het wegprofiel maar in elk geval met behoud van een duidelijke scheiding tussen rijbaan en voetpad. Als laatste voorzitter nog een vraag: Hoe denkt het college dit plan zoals dat in zijn huidige opzet is te kunnen uitvoeren overeenkomstig de geldende bestemmingsbepalingen De heer VAN HOEK: Mijnheer de voorzitter, in het investeringsplan is rekening gehouden met een investering ten behoeve van de verbetering van de woonomgeving Churchillstraat en omgeving van 525.000,en 25.000,voor verkeers- voorzieningen. Bij deze twee zaken zijn in het investeringsplan afschrijvings termijnen genoemd van 30 jaar. Voor riolering neemt de gemeente doorgaans af schrijvingen van 20 tot 25 jaar. Thans worden afschrijvingstermijnen door het college gehanteerd van JfO jaar voor de verbetering van de woonomgeving en voor de verkeersvoorzieningen. Voor de riolering is deze bepaald op 30 jaar.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1983 | | pagina 170