-33-
verzuim, om er maar een paar te noemen. En nou kan ik best inkomen dat ze bij
de V.N.G. niet voor iedere gemeente een verschillende verordening kunnen
maken en het zou ook als je mocht aannemen dat deze verordening in het streek-
gewest wat dus via zijn gewestelijke gezondheidsdienst die taak voor ons gaat
uitvoeren, dat die modelverordening daar ook overal zou worden toegepast,
maar én het ontbreken van deze voorzieningen én het feit dat ik daar niet van
overtuigd ben dat de modelverordening van de V.N.G. hier toegepast gaat worden,
omdat ik weet dat met name het streekgewest nogal zeer sterk is afgestemd
op de rechtspositie van de gemeente Roosendaal en dat ik uit andere bronnen
weet dat hij op een aantal punten afwijkt van regels van de V.N.G. is mijn
vraag: Is deze modelverordening vergeleken met de rechtspositie van de ge
meente Roosendaal en zo niet wilt u dan de toezegging doen, want ik begrijp
best we moeten door, dat alsnog daar gekeken wordt en indien de gewestelijke
gezondheidsdienst die aanvullende voorzieningen waar ik net over sprak ook
verleent dat dat alsnog in een specifieke wijziging in onze verordening wordt
toegeweg^d. Ik realiseer me dat het dan in het georganiseerd overleg moet,
maar de maatregelen die wij willen om de revalidatie en het terugdringen van
het ziekteverzuim tot succes te maken denk ik dat het alleszins waard is om
het zo te doen.
De heer VAN OOSTERHOUT: Er is een vrij concrete vraag gesteld, voorzitter,
het antwoord daarop kan zijn: Ja, dat komt gewoon in discussie.Binnen het
streekgewest zullen de deelnemende gemeenten zich beraden over welke taken
we moeten opnemen. Hier staat het inderdaad in een bodempakket. Dus uw
vraag komt in latere instantie zeker terug.
De VOORZITTER: Dus het antwoord op de eerste vraag is neen.
De heer VAN OOSTERHOUT: Nee, het antwoord is ja, de vraag komt niet terug
maar in ieder geval wordt er een vergelijking gemaakt met de taken zoals
die bijvoorbeeld in de verordening van Roosendaal zijn opgenomen. Roosendaal
heeft zich zelfs vandaag via een brief of het streekgewest heeft via een brief
laten weten dat ze de gemeenten daartoe uitnodigt Ik denk dan dat de suggesties
zoals u die heeft gedaan daarin van onze kant kunnen worden meegenomen, want
daar zal beslist overleg over plaatsvinden.
De heer RENNINGS: Maar kan dat dan als we deze verordening aannemen? Kun je
dan aanvullende taken toch nog aan het streekgewest vragen Kan dat rechts
positioneel dan
De heer VAN OOSTERHOUT: Natuurlijk, maar alleen op de door u geschetste wijze
in het G.O. Het gaat hier namelijk om de arbeidsomstandighedenwet waarin je
verplicht bent om die taken die daarin staan alvast op te nemen. Dat is het
enige wat we hier doen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
11. Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening voor een gedeelte van het bestemmingsplan
"Buitengebied" (Groene Woud).
De heer KLIJS: Ja, voorzitter, wij hebben een opmerking bij dit voorstel.
Het valt alleen op dat het nogal lang in de kast heeft gelegen. Er is op
14 juli '81 een plan ingediend. Er is in november 81 overeenstemming
bereikt in de commissie algemene en bestuurlijke zaken om in deze zin de
ontwikkeling voort te zetten.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
12. Voorstel tot vaststelling van een verslag als bedoeld in artikel 5.
tweede lid, van het besluit "Tijdelijke bijdrageregeling extra bestuurskosten
minderhedenbeleid gemeenten".
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
13. Voorstel tot 100e wijziging van de gemeentebegroting 1982 in verband met