-33- verzuim, om er maar een paar te noemen. En nou kan ik best inkomen dat ze bij de V.N.G. niet voor iedere gemeente een verschillende verordening kunnen maken en het zou ook als je mocht aannemen dat deze verordening in het streek- gewest wat dus via zijn gewestelijke gezondheidsdienst die taak voor ons gaat uitvoeren, dat die modelverordening daar ook overal zou worden toegepast, maar én het ontbreken van deze voorzieningen én het feit dat ik daar niet van overtuigd ben dat de modelverordening van de V.N.G. hier toegepast gaat worden, omdat ik weet dat met name het streekgewest nogal zeer sterk is afgestemd op de rechtspositie van de gemeente Roosendaal en dat ik uit andere bronnen weet dat hij op een aantal punten afwijkt van regels van de V.N.G. is mijn vraag: Is deze modelverordening vergeleken met de rechtspositie van de ge meente Roosendaal en zo niet wilt u dan de toezegging doen, want ik begrijp best we moeten door, dat alsnog daar gekeken wordt en indien de gewestelijke gezondheidsdienst die aanvullende voorzieningen waar ik net over sprak ook verleent dat dat alsnog in een specifieke wijziging in onze verordening wordt toegeweg^d. Ik realiseer me dat het dan in het georganiseerd overleg moet, maar de maatregelen die wij willen om de revalidatie en het terugdringen van het ziekteverzuim tot succes te maken denk ik dat het alleszins waard is om het zo te doen. De heer VAN OOSTERHOUT: Er is een vrij concrete vraag gesteld, voorzitter, het antwoord daarop kan zijn: Ja, dat komt gewoon in discussie.Binnen het streekgewest zullen de deelnemende gemeenten zich beraden over welke taken we moeten opnemen. Hier staat het inderdaad in een bodempakket. Dus uw vraag komt in latere instantie zeker terug. De VOORZITTER: Dus het antwoord op de eerste vraag is neen. De heer VAN OOSTERHOUT: Nee, het antwoord is ja, de vraag komt niet terug maar in ieder geval wordt er een vergelijking gemaakt met de taken zoals die bijvoorbeeld in de verordening van Roosendaal zijn opgenomen. Roosendaal heeft zich zelfs vandaag via een brief of het streekgewest heeft via een brief laten weten dat ze de gemeenten daartoe uitnodigt Ik denk dan dat de suggesties zoals u die heeft gedaan daarin van onze kant kunnen worden meegenomen, want daar zal beslist overleg over plaatsvinden. De heer RENNINGS: Maar kan dat dan als we deze verordening aannemen? Kun je dan aanvullende taken toch nog aan het streekgewest vragen Kan dat rechts positioneel dan De heer VAN OOSTERHOUT: Natuurlijk, maar alleen op de door u geschetste wijze in het G.O. Het gaat hier namelijk om de arbeidsomstandighedenwet waarin je verplicht bent om die taken die daarin staan alvast op te nemen. Dat is het enige wat we hier doen. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 11. Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor een gedeelte van het bestemmingsplan "Buitengebied" (Groene Woud). De heer KLIJS: Ja, voorzitter, wij hebben een opmerking bij dit voorstel. Het valt alleen op dat het nogal lang in de kast heeft gelegen. Er is op 14 juli '81 een plan ingediend. Er is in november 81 overeenstemming bereikt in de commissie algemene en bestuurlijke zaken om in deze zin de ontwikkeling voort te zetten. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 12. Voorstel tot vaststelling van een verslag als bedoeld in artikel 5. tweede lid, van het besluit "Tijdelijke bijdrageregeling extra bestuurskosten minderhedenbeleid gemeenten". Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 13. Voorstel tot 100e wijziging van de gemeentebegroting 1982 in verband met

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1983 | | pagina 162