-6- Daphnia dat half uur weer zou inleveren als wij het nodig hadden voor de wachtlijst, die eventueel zou ontstaan om die dan weer in te lopen. Als er dus behoefte was aan meer uren voor instructiezwemmen zouden we dat half uurtje daar weer afhouden en dan zouden we kijken of er op een ander moment plaats was voor Daphnia. Dus de wachtlijst ik heb aangegeven waarom die ontstaan is en ik geef ook aan hoe die kan worden afgebouwd naar mijn gevoel» Dat het extra inkomsten zijn op onrendabele uren dat wil ik betwijfelen. Op diezelfde uren, dat geef ik net aan, kunnen we in structie geven en eventueel zelfs de nota Zwembaden, kopje onder van W.V.C. geeft dat zelfs aan, kunnen vrijzwemmen. Ik vraag me af of dat dan als onrendabele uren kan worden aangeduid. Ik denk dat het gewoon gunstige uren zijn, zeker ook voor die zwemvereniging. Te weten dat die 's morgens om 7 uur gebruik maakte van het zwembad en we nu toestaan op een zeer redelijk tijdstip half zeven of zo 's avonds, maar in elk geval in de avonduren gebruik kunnen maken van het bad. Ik denk dan ook dat voor mij, of het college, geen aanleiding is om op het genomen besluit terug te komen. Zeker vanwege het financieel kader waarin wij moeten ma noeuvreren om de zaken haalbaar te maken. Zeker ook vanwege de indirecte subsidiëring waar bepaalde lijnen liggen en zeker gezien het zicht wat wij hebben op hoe die wachtlijst is ontstaan. De heer DEN BRABER: Ja, ik heb aandachtig zitten luisteren naar het weer woord van de wethouder, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ik kan niet voor ogen krijgen wat nou het financiële nadeel van de gemeente is als Daphnia van zijn oude recht gebruik mag blijven maken. De wethouder zegt wel van de uren die zij daarvoor nou hebben kunnen wij eventueel zelf gebruiken om instructie te geven. Is dat dan wel te rijmen met de moei lijke personele bezetting die we hebben Ik dacht altijd dat het personele plaatje dat bij het nieuwe zwembad hoort dat dat toch al krap was en het verwondert mij dat daar nog ruimte in zou zitten om die mensen dus instructie te laten geven aan mensen die niet kunnen zwemmen. Als dat het geval zou zijn dan wil ik graag erkennen dat Daphnia inderdaad een concurrent voor ons wordt, ik wil die term dan toch wel gebruiken en in de slechte finan ciële dekking die er nou al zit bij het nieuwe zwembad voel ik er, dat wil ik nou al wel zeggen, niks voor om dat nog op te laten lopen. Een tweede vraag heb ik bij de bewering van de wethouder dat hier sprake zou zijn van indirecte subsidiëring. Ik zou daar toch graag een nadere toe lichting op hebben, van hoe dat nou precies werkt dan. De heer HUIJPEN: Ik wilde vragen of er voor de renovatie ook al een wacht lijst was. Mevrouw DE RAAD-DILLEROP: Ja, ik weet uit eigen ervaring dat er jarenlang wachtlijsten zijn geweest voor de zwemlessen. Bovendien gaat het hier maar ota 15 a 20 kinderen die zwemles krijgen bij Daphnia,want meer kunnen ze dus ook niet plaatsen, maar daar gaat het dus om. Ik kan nog steeds niet inzien dat dat dus een groot tekort op zou brengen. Zeker dus ook als je in beschouwing neemt de personele uren die extra zijn, die moeten ook be taald worden. De heer VAN OOSTERHOUT: Ja, het financiële nadeel, als we het daar dan toch expliciet over moeten hebben, zit hem hierin. Tijdens de zweminstructie behoort een zweminstructeur aanwezig te zijn. Die zweminstructeur die in onze dienst is kan dan 20 zwemlessers, bijvoorbeeld want ik denk dat het getal 20 een prima groepsgrootte is, maar het kan zelfs hoger zijn, dus die 20 zwemlessers schrijven in en die betalen. Nou die betalen of aan Daphnia of aan de gemeente. Die inkomsten mis je of die mis je niet. Die zweminstructeur is er toch. Als we het hebben over de uren waar we nu over praten, van half zes tot zes uur bijvoorbeeld, of zes uur half zeven, dan kun je niet het personeel even naar huis sturen en vervolgens zeggen van blijf wel van half tien tot tien uur. Hoe dat is in te zetten als je ziet hoe de personele bezetting is zoals de heer Den Braber suggereert. Ik dacht dat we in overleg met het zwembadpersoneel uitstekende oplossingen hebben

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1983 | | pagina 135