-2-
betreffende programma 198^.
11. Schrijven van het dagelijks bestuur van de Regionale Brandweerkring
Roosendaal d.d. 01-04-1983, betreffende jaarrekening 1981 en begrotings
wijzigingen 1983.
12. Schrijven van het dagelijks bestuur van het Streekgewest Westelijk
Noord-Brabant d.d. 28-03-1983, betreffende ongegrondverklaring bezwaar
tegen begrotingswijzigingen.
13. Schrijven van Streekarchivariaat ,1De Markkant" d.d. 30-03-1983, betref
fende goedkeuring begroting 1983.
14. Begrotingspositie 1983 tot en met de raadsvergadering van 19 mei 1983.
De heer DE HOOG: Voorzitter, punt 9, handelende over het Streekgewest Weste
lijk Noord-Brabant. Twee vragen daarover. We hebben een tijdje geleden in
deze raad gesproken over de door het streekgewest voorgestelde alternatieven
op het punt van het baarmoederhalskankeronderzoek. We hebben toen als
raad gekozen voor alternatief 2, zij het dat we eigenlijk niet gesproken
hebben over de financiële consequenties daarvan. Ik meen me te herinneren
dat van uw zijde toegezegd is dat u de opmerkingen die gemaakt zijn zou
meenemen naar het streekgewest en daar in zou brengen. Mijn vraag is eigen
lijk hoe is dat verlopen Van mijn zijde is nog gezegd dat ik eigenlijk
voorstander zou zijn van een wat evenwichtigere verdeling van de
bezuiniging tussen particulieren en gemeenten. Ik begrijp
eigenlijk uit de stukken dat de gemeente als gevolg van de keuze voor
alternatief 2 toch extra kosten krijgt en dat houdt in dat een deel van de
rijksbezuinigingen overgenomen gaan worden door de lagere overheid. Dat is
de eerste vraag. Mag ik daar misschien de tweede direkt aan vastkoppelen
Als ik de stukken goed bekeken heb dan betekent het, laat ik zeggen de
entree tot het streekgewest daar waar het gaat over de gewestelijke gezond
heidszorg een extra last voor de gemeente. Ik heb uit de stukken begrepen
dat vooralsnog geraamd zou moeten worden een bedrag van 13.000,plus.
Mijn vraag is: Moet ik dat zien als een structureel extra uitgave voor de
gemeente of zijn er mogelijkheden dat die uitgave van tijdelijke aard is,
bijvoorbeeld doordat er sprake is van tijdelijke overbezetting van de
gezondheidsdienst door de overname van een aantal delen uit andere ge
meenten, dat op termijn weer terug te schroeven
De VOORZITTER: Zijn er meer vragen over hetzelfde onderwerp, want dan nemen
we die meteen mee
De heer DEN BRABER: Ja, voorzitter, mijn fractie is nogal geschrokken van
de lasten die uit deze samenbundeling van diverse disciplines in het streek
gewest gaan plaatsvinden, 13.000,voor dit jaar, als we dat om zouden
slaan op jaarbasis dan komen we denk ik op 20.000,a 25.000,uit,
dat wij als kleine gemeente duurder uit zijn. Iemand moet daar van profiteren.
Ik denk, maar ik heb daar geen bewijzen van, dat dat de centra-gemeenten
best wel weer zullen zijn. Dat is zo'n beetje het vaste patroon in het streek
gewest aan het worden. Ik zou in de brief die u naar het streekgewest namens
ons wilt sturen die teleurstelling eigenlijk tot uitdrukking willen laten
komen. Ik heb in het verslag proberen te achterhalen waar het nou vandaan
komt. Ik dacht dat de heer Brouwers uit Rucphen daarnaar gevraagd had en
ik weet het niet zeker meer en de uitleg daarvan kan best plausibel zijn
maar met, ja, er lagen eigenlijk onvoldoende stukken bij om dat nou hele
maal te kunnen terugvinden om dat te kunnen reconstrueren, maar het valt
ons erg tegen, althans die kosten en ik zou daar het streekgewest graag vap
in kennis willen stellen. Een tweede vraag. Ik heb gelezen over de gemeente
artsen dat de voorzitter mijnheer Stuart gezegd heeft dat hij in het dagelijks
bestuur van 18 mei, dat was dus gisteren, dat hij die problematiek zou mee
nemen. Mijn vraag is of, het is nog kort, maar hebt u daar al iets van ver
nomen
De VOORZITTER: Wilde de heer Rennings sowieso al wat zeggen of alleen nu
De heer RENNINGS: Ik wilde mij nu opstellen als lid van de gemeenteraad,voorzitter.