-15-
In het voorstel om nader te onderzoeken geeft u overigens een aantal zaken aan
waarvan u zegt van nou daar kan naar onze ideeën best gestreefd worden naar
kostendekking, dus naar grotere verhogingen. Ik wil u er wel op wijzen dat de
mogelijkheden tot verhoging zeer beperkt zijn en in het licht van het regeer
akkoord wat er op landelijk niveau bereikt is en de suggesties over de adem
pauze is niet wei-voorstelbaar dat wij bij een verschuiving, een onbenut laten
aan de ene kant en de verschuiving via extra verhogingen aan de andere kant op
een welwillende ontvangst in Den Haag mogen rekenen, maar ik denk toch dat de
suggesties allemaal de moeite waard zijn voor verdere beschouwingen in die
bestuurlijke en ambtelijke bezuinigingswerkgroepen te betrekken. De heer
Eennings heeft ook gewezen op het feit dat er toch enig zicht is op lange
termijn en dat zicht op lange termijn toch duidelijk tot geen andere conclusie
kan leiden dan nu bij blijven en geen extra achterstanden inlopen. Ik onder
schrijf dat graag. Dat is ook de achtergrond van de overwegingen zoals ze
in het stuk liggen. Met betrekking tot de opmerkingen van de heer De Hoog die
al wees op concrete bedragen die er zullen moeten worden opgebracht. Dat
perspectief is toch voor de commissie algemene en bestuurlijke zaken aanleiding
geweest om te zeggen we moeten bij het werk van die bezuinigingscommissie in
het licht van die begrotingsituatie '83 duidelijk verder gaan dan alleen maar
het dichten van dit gat en nu de begragen zo duidelijk klinken denk ik dat ze
daar alleen maar nadrukkelijker van overtuigd kunnen raken. Het voorstel van
de heer De Hoog om de suggesties van de V.V.D. te betrekken bij de bezinning over
de belastingen en tarieven neem ik graag over. Het streven is er daarbij duide
lijk op gericht om voor de zomer van '83 een beeld te hebben van de financiële
situatie inclusief dat tarievenpakket. Ik neem tenminste aan dat wij met de
bestuurlijke bezuinigingscommissie op redelijk korte termijn tot het slaan
van spijkers met koppen komen en dan krijgen we dat beeld, ik hoop in het voor
jaar van '83 al wat concreter op tafel. De heer Wijnen, ja spreekt denk ik
zoals eenieder het wel voelt. Het is geen tijd om lasten te verzwaren. De
vraag is alleen of je er komt met de verschuiving zoals de heer Wijnen voor
stelt en of je daarmee eigenlijk toch niet een stuk weggooit. Maar het is een
voorstel. Het dicht tenminste ook het gat van 51*000»Ik ben benieuwd
naar de reactie van de raad daarop. Ik zal het in ieder geval als de heer
Wijnen daarop staat met betrekking tot zowel het terugbrengen van de onroerend
goedbelasting naar 2% en het brengen van de hondenbelasting van 35»per
hond, in stemming brengen. Ik wil er wel op wijzen dat er geen relatie is en
dus ook niet moet worden gelegd, tussen de hondenbelasting en de taak tot het
opvangen van zwerfhonden en zwerfkatten. De hondenbelasting is gewoon een van
de algemene middelen en er ligt een algemene taak en daartussen mag je geen
relatie leggen. Met betrekking tot de opmerkingen van de heer Den Braber, ja,
ook hij signaleert de onzekerheden voor de toekomst en zegt al dat hij de
suggesties van de V.V.D. bij het onderzoek wil betrekken. Ik geloof dat ik daar
verder niet op hoef in te gaan.
De heer VAN WIJK: Mijnheer de voorzitter, er is eigenlijk een voorstel gelan
ceerd door het C.D.A. namelijk een verschuiving van onroerend goedbelasting
naar hondenbelasting. Dus dat is 18.000,naar de andere kant toe. Maar,
mijnheer Wijnen ik vind toch uw voorstel een beetje discriminerend overkomen,
omdat de hondenbelasting, het huidige tarief is nu goed 20,— en u wilt naar
f 55»toe. Dat is 70en dat vinden wij een beetje te bar. Vandaar dat ik
met dat voorstel geen vrede kan nemen. Dan heeft de heer De Hoog een voorstel
gedaan met betrekking tot de punten die wij hebben opgesomd om die te gaan
bekijken in die bezuinigingsgroep, zowel in de ambtelijke als de bestuurlijke
en dat dan voor de zomer van '83 bekeken wordt hoe we er eigenlijk voor staan
en of dan een neerwaartse buiging van de tarieven mogelijk kan zijn. Als ik
het dan goed begrijp dan stellen we de inflatie naar een procent of 6 minder
nu we een andere regering krijgen en dan is het dus mogelijk dat volgend jaar
de onroerend goedbelasting slechts minimaal of in ieder geval minder dan
het inflatiepercentage, minimaal of geheel achterwege kan blijven. Ook de
Partij van de Arbeid spreekt zich uit voor het bekijken van maatregelen.
Ja, mijnheer de voorzitter, ik ben mij ervan bewust dat de punten die de V.V.D.-
fractie heeft gedaan dat die natuurlijk niet op 1 januari opgevoerd kunnen