-15- In het voorstel om nader te onderzoeken geeft u overigens een aantal zaken aan waarvan u zegt van nou daar kan naar onze ideeën best gestreefd worden naar kostendekking, dus naar grotere verhogingen. Ik wil u er wel op wijzen dat de mogelijkheden tot verhoging zeer beperkt zijn en in het licht van het regeer akkoord wat er op landelijk niveau bereikt is en de suggesties over de adem pauze is niet wei-voorstelbaar dat wij bij een verschuiving, een onbenut laten aan de ene kant en de verschuiving via extra verhogingen aan de andere kant op een welwillende ontvangst in Den Haag mogen rekenen, maar ik denk toch dat de suggesties allemaal de moeite waard zijn voor verdere beschouwingen in die bestuurlijke en ambtelijke bezuinigingswerkgroepen te betrekken. De heer Eennings heeft ook gewezen op het feit dat er toch enig zicht is op lange termijn en dat zicht op lange termijn toch duidelijk tot geen andere conclusie kan leiden dan nu bij blijven en geen extra achterstanden inlopen. Ik onder schrijf dat graag. Dat is ook de achtergrond van de overwegingen zoals ze in het stuk liggen. Met betrekking tot de opmerkingen van de heer De Hoog die al wees op concrete bedragen die er zullen moeten worden opgebracht. Dat perspectief is toch voor de commissie algemene en bestuurlijke zaken aanleiding geweest om te zeggen we moeten bij het werk van die bezuinigingscommissie in het licht van die begrotingsituatie '83 duidelijk verder gaan dan alleen maar het dichten van dit gat en nu de begragen zo duidelijk klinken denk ik dat ze daar alleen maar nadrukkelijker van overtuigd kunnen raken. Het voorstel van de heer De Hoog om de suggesties van de V.V.D. te betrekken bij de bezinning over de belastingen en tarieven neem ik graag over. Het streven is er daarbij duide lijk op gericht om voor de zomer van '83 een beeld te hebben van de financiële situatie inclusief dat tarievenpakket. Ik neem tenminste aan dat wij met de bestuurlijke bezuinigingscommissie op redelijk korte termijn tot het slaan van spijkers met koppen komen en dan krijgen we dat beeld, ik hoop in het voor jaar van '83 al wat concreter op tafel. De heer Wijnen, ja spreekt denk ik zoals eenieder het wel voelt. Het is geen tijd om lasten te verzwaren. De vraag is alleen of je er komt met de verschuiving zoals de heer Wijnen voor stelt en of je daarmee eigenlijk toch niet een stuk weggooit. Maar het is een voorstel. Het dicht tenminste ook het gat van 51*000»Ik ben benieuwd naar de reactie van de raad daarop. Ik zal het in ieder geval als de heer Wijnen daarop staat met betrekking tot zowel het terugbrengen van de onroerend goedbelasting naar 2% en het brengen van de hondenbelasting van 35»per hond, in stemming brengen. Ik wil er wel op wijzen dat er geen relatie is en dus ook niet moet worden gelegd, tussen de hondenbelasting en de taak tot het opvangen van zwerfhonden en zwerfkatten. De hondenbelasting is gewoon een van de algemene middelen en er ligt een algemene taak en daartussen mag je geen relatie leggen. Met betrekking tot de opmerkingen van de heer Den Braber, ja, ook hij signaleert de onzekerheden voor de toekomst en zegt al dat hij de suggesties van de V.V.D. bij het onderzoek wil betrekken. Ik geloof dat ik daar verder niet op hoef in te gaan. De heer VAN WIJK: Mijnheer de voorzitter, er is eigenlijk een voorstel gelan ceerd door het C.D.A. namelijk een verschuiving van onroerend goedbelasting naar hondenbelasting. Dus dat is 18.000,naar de andere kant toe. Maar, mijnheer Wijnen ik vind toch uw voorstel een beetje discriminerend overkomen, omdat de hondenbelasting, het huidige tarief is nu goed 20,— en u wilt naar f 55»toe. Dat is 70en dat vinden wij een beetje te bar. Vandaar dat ik met dat voorstel geen vrede kan nemen. Dan heeft de heer De Hoog een voorstel gedaan met betrekking tot de punten die wij hebben opgesomd om die te gaan bekijken in die bezuinigingsgroep, zowel in de ambtelijke als de bestuurlijke en dat dan voor de zomer van '83 bekeken wordt hoe we er eigenlijk voor staan en of dan een neerwaartse buiging van de tarieven mogelijk kan zijn. Als ik het dan goed begrijp dan stellen we de inflatie naar een procent of 6 minder nu we een andere regering krijgen en dan is het dus mogelijk dat volgend jaar de onroerend goedbelasting slechts minimaal of in ieder geval minder dan het inflatiepercentage, minimaal of geheel achterwege kan blijven. Ook de Partij van de Arbeid spreekt zich uit voor het bekijken van maatregelen. Ja, mijnheer de voorzitter, ik ben mij ervan bewust dat de punten die de V.V.D.- fractie heeft gedaan dat die natuurlijk niet op 1 januari opgevoerd kunnen

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 83