-13-
De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, in de brief van de minister van
binnenlandse zaken staat de wens om de collectieve uitgaven te beperken. De
C.D.A.-fractie deelt die mening. Wij vinden het niet gewenst om onze burgers
onnodig hoge lasten op te leggen. Zeker niet in een tijd dat iedereen in
moet leveren. Van de teruglopende inkomsten kan toch niet meer worden betaald
terwijl het voorzieningenniveau evenmin beter wordt. Vooral de burgers met
een eigen woning en het bedrijfsleven telt de lastenverzwaring zwaar aan.
Wij hebben dan ook naar mogelijkheden gezocht om niet tot lastenverzwaring
te hoeven overgaan. Wij vinden daarbij dat het eigen belastinggebied met het
oog op de onzekere vooruitzichten de komende jaren niet mag worden aangetast.
De aanpassing van de tarieven met k% zoals aangegeven in het voorstel vinden
wij aanvaardbaar. Dit geldt dus niet voor de onroerend goedbelasting en voor
de hondenbelasting. Voor ons is de onroerend goedbelasting het laatste middel
om de begroting sluitend te maken. Zomaar belasting heffen en toevoegen aan
de reserves vinden wij ongewenst. Dat is in het verleden al regelmatig gebeurd.
In afwijking van uw voorstel zijn wij er voor het bedrag van 36.OOO,op
een andere manier bij elkaar te krijgen, waarbij wij de onroerend goedbe
lasting maar met 2# willen verhogen en dat hier dan 18.000,uit binnen
komt. Daarnaast stellenwsqj voor de hondenbelasting aan te passen aan het
tarief dat meer in overeenstemming is, met tarieven van gemeenten in de om
geving. De heer Rennings heeft er ook al op gedoeld dat we ook eens naar
anderen moeten kijken of anderen kijken naar ons en dan valt het toch wel op
dat Oudenbosch een tarief heeft wat erg laag is in dat opzicht en ik moet
dan nog in herinnering brengen dat een paar jaar terug de Partij van de Arbeid
met de gedachte gespeeld heeft om de hondenbelasting af te schaffen omdat
die mogelijkerwijs net zoveel kostte of een belangrijk bedrag zou kunnen kosten
aan inning in vergelijking met wat die netto zou kunnen opleveren. Vanuit die
achtergrond stellen wij voor die belasting toch op te voeren tot een rede
lijk bedrag. Voor '83 zouden wij de hondenbelasting op 35»per hond ge
bracht willen zien. De reden voor de C.D.A.-fractie om de hondenbelasting op
dat niveau te brengen is gelegen in de kosten die de gemeenschap moet maken
voor het houden van honden. Ik wijs u erop dat de opvang van honden in het
asiel te Roosendaal de gemeente jaarlijks al 10.000,kost. Verder moet u
denken - nou daar zitten wat katten bij ook hoor - dat het onderhoud van
straten, pleinen, paden, wandelplaatsen en plantsoenen ook de nodige centen
kost. In 1983 verwacht men hiervoor in onze gemeente meer dan 1,6 miljoen
gulden uit te moeten tellen. Het overgrote deel van deze kosten gaat naar
gemeentewerken, kapitaalslasten naar gemeentewerken en dan voornamelijk de
salarissen. Deze kosten stijgen bovendien nog in sterke mate ten opzichte
van de voorafgaande jaren hebben we geconstateerd in de ontwerp-begroting.
Voor *83 is zelfs een stijging van 23# verwacht. Voor zover we over de be
groting beschikken kunnen we dat nog eens goed bekijken op de posten 290 en
312. Overigens vragen wij ons nu af of er nu al geen mogelijkheden zijn om
een bezuiniging te laten plaatsvinden. De heer Van Wijk die had het ook in
zijn serie zitten, dus misschien dat we daarover overeenstemming kunnen be
reiken. Het verhogen van de hondenbelasting tot 35»per hond levert voor
1210 honden in onze gemeente een belastingopbrengst van meer dan 16.000,op.
Nou dan komen we dus nog 2.000,tekort. We tellen er eerst 18.000,af,
maar een vluchtige blik in de begroting en je ziet alleen nog maar posten
die je kunt laten vervallen, want ja je hoeft maar naar punt 17 van de agenda
te kijken om daar al een voorstel aan te treffen dat er drie commissies worden
opgeheven vanavond, de commissie beheer zwembad, de sportraad, de commissie
voor de culturele minderheden, als de brede welzijnscommissie gekozen is. Nou
onder de nummers 578, 570 en 676 is in totaal ruim 9.600,aan presentie
geld geraamd en ik neem aan dat we dat niet meer uitgeven. Temeer ook omdat voor
de werkgroepen in de verordening een bepaling is opgenomen dat er geen presentie
geld wordt gegeven. Ik denk dat dat bedrag aardig opweegt tegen die 2.000,
die we dus er mogelijkerwijs bij in kunnen schieten. Voor de hondenbezitters
die moeten nou wel meer hondenbelasting gaan betalen, maar aan de andere kant
valt de onroerend goedbelasting dan weer wat mee en als gemeente is daarmee
het belastinggebied niet te klein.