-11-
wordt al gedeeltelijk gedicht door belasting te verhogen, maar ook door
een aantal bezuinigingen door te voeren. We vragen ons af, of de gemeente
Oudenbosch extra inkomsten aan belastingverhogingen wel nodig heeft als de
bezuinigingen zijn doorgevoerd.
Voorzitter, ik wil zodadelijk een aantal punten opsommen, ik noem het maar
maatregelen voor na het onderzoek. Het zijn over het algemeen punten die dan leiden
tot meer inkomsten of minder uitgaven en waardoor naar ons idee de onroerend
goedbelasting niet verhoogd hoeft te worden. Voordat ik met die punten begin
nog een laatste opmerking dat wij niet tegen belastingverhogingen zijn als ze
gekoppeld worden aan een financieel overzicht van ontvangsten en uitgaven
en wel niet voor één jaar, maar voor juist meerdere jaren en uit het overzicht
zal duidelijk blijken dat belastingverhogingen ook nodig zijn. Dan de punten,
hoeft ze niet op te schrijven want u krijgt van mij zodadelijk een kopie.
Onderhoud en schoonmaken met betrekking tot openbare gebouwen. Ik denk ook
dat er besparingen zijn te vinden bij portikosten, verzendkosten en bezor-
gingskosten. Dan de openbare verlichting. We vragen ons af of het wenselijk
is om een vervroegde overschakeling op de nachtverlichting door te voeren
voor zover dan de verkeersveiligheid niet in gevaar komt. Verder vinden we
dat ook de telefoonkostenvergoedingen voor burgemeester, secretaris en ambte
naren onder de loep genomen moet worden. Ook stookkosten in openbare gebouwen
en scholen; onderhoud plantsoenen; onderhoud sportterreinen, we vinden dat
de clubs dit zelf moeten doen. Excursies raad; contributiesabonnementen
diverse instellingen; drukwerk, uitbesteding bij topwerkzaamheden aan een
partikuliere ondernemer. Het onderhoud van wegen en wandelpaden verder
temporiseren. Onderhoud bedrijfswagens ook temporiseren. Autovergoeding
ambtenaren gemeentewerken. Kantines sportakkommodaties een vergoeding in
rekening brengen. Onderhoud schoolgebouwen en met name dan de openbare school.
De centrale antenne-inrichting, dat we met Hoeven alle lasten moeten delen.
Verhoging kostendekking leges bouwvergunning; verhoging sekretarieleges
verhoging leges hinderwetvergunning. Een keer gaan bekijken de kleding- en
rijwieltoelagen en ook de gereedschapsvergoeding. Verhoging tarieven gymnas
tieklokalen; verhoging tarieven sporthal; verhoging marktgelden. Raadsstukken
en begrotingsstukken verstrekken tegen minimaal de kostprijs. Kostendekkende
reinigingsrechten. Aanschaf van machines in regioverband. Grotere bijdrage
met betrekking tot de rioolrechten. Rioleringsaansluiting kostendekking.
Onderzoekskosten invalidenparkeerkaart laten betalen door de aanvrager.
Exploitatieverlies zwembad, verhoging toegangs- en lesgelden. Verhoging ta
rieven sportvelden. Lesgeldverhoging muziekschool; lesgeldverhoging kreatief
centrum. Peuterspeelzalen, kostendekkende bijdrage. Een hogere contributie
met betrekking tot de bibliotheek. Verhoging entreegelden musea en de subsidie
V.V.V. Dat was het mijnheer de voorzitter.
De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, ik hoop niet of laat ik het anders zeggen als we
alle voorstellen die net gepasseerd zijn honoreren dan kunnen we de belastingen
afschaffen. Maar ik wilde wat anders zeggen.Inde tijd vaneconomische recessie
moet je voorzichtig zijn met belasting-verhoging, maar voorzitter, naar onze
mening is het onderhavige voorstel geen belastingverhoging. Het is slechts
het compenseren van de inflatie op de gemeentelijke inkomsten van het afge
lopen jaar. In tegenstelling wat andere belastingen zoals de inkomstenbelasting,
de loonbelasting en de B.T.W.die hebben automatisch een compensatie voor
inflatie ingebouwd. De overheid gaat er in die belastingsfeer op vooruit wanneer
er inflatie optreedt. Bij de gemeentelijke belastingen is het zo dat als wij
niets doen aan de belastingtarieven dat we jaarlijks een bedrag en bij k% is
dit 60.000,— aan inkomsten interen. Op zichzelf is dit voor de fractie
van O.N.S. niet voldoende argument om voorstander te zijn van het voorstel
wat er nu voorligt. Wanneer we naar de rijksbegroting kijken die we een dezer
dagen hebben ontvangen, dan zien we dat voorgenomen wordt uit de reserve een
bedrag van 350.000,— te trekken en uit het fiscaal egalisatiefonds
200.000,— wordt getrokken. Dat wil zeggen wanneer je op termijn en laat
ik gemakshalve het einde van deze raadsperiode maar even nemen, een sluitende
begroting zie dan hebben we, wanneer dit ombuigingsplan slaagt, in vier
jaar tijd toch minimaal een miljoen uit de reserves opgeteerd en dat voor-