-11- wordt al gedeeltelijk gedicht door belasting te verhogen, maar ook door een aantal bezuinigingen door te voeren. We vragen ons af, of de gemeente Oudenbosch extra inkomsten aan belastingverhogingen wel nodig heeft als de bezuinigingen zijn doorgevoerd. Voorzitter, ik wil zodadelijk een aantal punten opsommen, ik noem het maar maatregelen voor na het onderzoek. Het zijn over het algemeen punten die dan leiden tot meer inkomsten of minder uitgaven en waardoor naar ons idee de onroerend goedbelasting niet verhoogd hoeft te worden. Voordat ik met die punten begin nog een laatste opmerking dat wij niet tegen belastingverhogingen zijn als ze gekoppeld worden aan een financieel overzicht van ontvangsten en uitgaven en wel niet voor één jaar, maar voor juist meerdere jaren en uit het overzicht zal duidelijk blijken dat belastingverhogingen ook nodig zijn. Dan de punten, hoeft ze niet op te schrijven want u krijgt van mij zodadelijk een kopie. Onderhoud en schoonmaken met betrekking tot openbare gebouwen. Ik denk ook dat er besparingen zijn te vinden bij portikosten, verzendkosten en bezor- gingskosten. Dan de openbare verlichting. We vragen ons af of het wenselijk is om een vervroegde overschakeling op de nachtverlichting door te voeren voor zover dan de verkeersveiligheid niet in gevaar komt. Verder vinden we dat ook de telefoonkostenvergoedingen voor burgemeester, secretaris en ambte naren onder de loep genomen moet worden. Ook stookkosten in openbare gebouwen en scholen; onderhoud plantsoenen; onderhoud sportterreinen, we vinden dat de clubs dit zelf moeten doen. Excursies raad; contributiesabonnementen diverse instellingen; drukwerk, uitbesteding bij topwerkzaamheden aan een partikuliere ondernemer. Het onderhoud van wegen en wandelpaden verder temporiseren. Onderhoud bedrijfswagens ook temporiseren. Autovergoeding ambtenaren gemeentewerken. Kantines sportakkommodaties een vergoeding in rekening brengen. Onderhoud schoolgebouwen en met name dan de openbare school. De centrale antenne-inrichting, dat we met Hoeven alle lasten moeten delen. Verhoging kostendekking leges bouwvergunning; verhoging sekretarieleges verhoging leges hinderwetvergunning. Een keer gaan bekijken de kleding- en rijwieltoelagen en ook de gereedschapsvergoeding. Verhoging tarieven gymnas tieklokalen; verhoging tarieven sporthal; verhoging marktgelden. Raadsstukken en begrotingsstukken verstrekken tegen minimaal de kostprijs. Kostendekkende reinigingsrechten. Aanschaf van machines in regioverband. Grotere bijdrage met betrekking tot de rioolrechten. Rioleringsaansluiting kostendekking. Onderzoekskosten invalidenparkeerkaart laten betalen door de aanvrager. Exploitatieverlies zwembad, verhoging toegangs- en lesgelden. Verhoging ta rieven sportvelden. Lesgeldverhoging muziekschool; lesgeldverhoging kreatief centrum. Peuterspeelzalen, kostendekkende bijdrage. Een hogere contributie met betrekking tot de bibliotheek. Verhoging entreegelden musea en de subsidie V.V.V. Dat was het mijnheer de voorzitter. De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, ik hoop niet of laat ik het anders zeggen als we alle voorstellen die net gepasseerd zijn honoreren dan kunnen we de belastingen afschaffen. Maar ik wilde wat anders zeggen.Inde tijd vaneconomische recessie moet je voorzichtig zijn met belasting-verhoging, maar voorzitter, naar onze mening is het onderhavige voorstel geen belastingverhoging. Het is slechts het compenseren van de inflatie op de gemeentelijke inkomsten van het afge lopen jaar. In tegenstelling wat andere belastingen zoals de inkomstenbelasting, de loonbelasting en de B.T.W.die hebben automatisch een compensatie voor inflatie ingebouwd. De overheid gaat er in die belastingsfeer op vooruit wanneer er inflatie optreedt. Bij de gemeentelijke belastingen is het zo dat als wij niets doen aan de belastingtarieven dat we jaarlijks een bedrag en bij k% is dit 60.000,— aan inkomsten interen. Op zichzelf is dit voor de fractie van O.N.S. niet voldoende argument om voorstander te zijn van het voorstel wat er nu voorligt. Wanneer we naar de rijksbegroting kijken die we een dezer dagen hebben ontvangen, dan zien we dat voorgenomen wordt uit de reserve een bedrag van 350.000,— te trekken en uit het fiscaal egalisatiefonds 200.000,— wordt getrokken. Dat wil zeggen wanneer je op termijn en laat ik gemakshalve het einde van deze raadsperiode maar even nemen, een sluitende begroting zie dan hebben we, wanneer dit ombuigingsplan slaagt, in vier jaar tijd toch minimaal een miljoen uit de reserves opgeteerd en dat voor-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 79