sociaal-economische situatie toch worden getracht om met de beperkte middelen
deze veiligheid te waarborgen. De op de begroting voorkomende posten van het
hoofdstuk "openbare veiligheid" zijn nagenoeg geheel van franje ontdaan, zodat
hierop niet meer kan worden gekort, zonder dat de veiligheid van de burger in het
gedrang komt. Ten aanzien van de verkeerssituatie in onze gemeente willen wij
nog opmerken dat de gestaag toenemende verkeersstroom, welke zich een weg
moet banen dwars door de gemeente, in de toekomst zal moeten worden ingedamd.
Bovendien zal steeds meer moeten worden gewaakt voor het toenemende aantal
sluipwegen «^hetgeen vooral in onze nieuwbouwwijken Het Spui en Veiletri
funeste gevolgen kan hebben. Verkeersveiligheid. In de begroting voor het
dienstjaar 1983 wordt melding gemaakt van een aanzet tot verbetering van de
toegankelijkheid van een aantal openbare gebouwen. Deze werken worden uitgesmeerd
over ongeveer k jaren. De V.V.D. vindt dit een te lange periode en had graag ge
zien dat de aanpassingen voor met namë de mindervaliden allemaal in 1983
worden gerealiseerd. De bushalte nabij de Zandeweg is moeilijk te bereiken,
gezien het vele verkeer dat daar plaatsvindt. Nu onlangs het bejaardentehuis
De Zellebergen een flinke uitbreiding heeft ondergaan en het aantal busrei-
zigers ook daardoor toeneemt, achten wij het noodzakelijk dat op korte termijn
op de Zandeweg, nabij de wielerbaan een voetgangersoversteekplaats wordt aan
gelegd. De verkeersonveiligheid in Oudenbosch baart ons zorgen. De snelheid die
vooral door automobilsten en bromfietsers wordt gehanteerd, achten wij onverant
woord hoog. Een beperking van de snelheid tot 30 km per uur in de kom en in de
woonwijken zal de veiligheid vergroten en een gevoel van onveiligheid wegnemen.
De V.V.D. vindt het daarom de hoogste tijd worden dat de snelheidsbeperking
wordt ingevoerd en snelheidscontroles worden toegepast. De verkeerssituatie op
de kruising Markt-Zandeweg-Molenstraat-West Vaardeke brengt tijdens de zogenaamde
spitsuren veel ongemakken met zich mee. Om hieraan permanent het hoofd te bieden
verdient plaatsing van verkeerslichten de voorkeur. Een goedkopere en misschien
wel even succesvolle manier is agenten het drukke verkeer gedurende enige uren
per dag te laten regelen zodat dit knooppunt ontward wordt. Wij stellen u voor
deze suggestie snel ter hand te nemen. Nu de tunnel, die de wijk Albano beter
met het centrum moet verbinden, nog enige tijd in de ijskast zit, zijn wij van
mening dat spoedig een oplossing moet worden gezocht die levensgevaarlijke
situaties nabij spoorwegovergangen naar het verleden verwijst. Beveiligde spoor
wegbomen of -overgangen lijken ons de enige mogelijkheden die vooral kinderen
moeten beschermen. Wij verzoeken u met klem deze zaak ten spoedigste ook met de
Nederlandse Spoorwegen te onderzoeken, zodat eerdergenoemde onduldbare toestanden
in onze plaats niet meer kunnen voorkomen. De ontwikkelingen in het centrum. In
1982 heeft een indrukwekkende verandering plaatsgevonden in het centrum. Het
centrumerf "De Driepoot" is ontstaan met een aantrekkelijk stratenbeeld in
Fenkelstraat, Prof. van Ginnekenstraat, Varkensmarkt en Polderstraat. Voor onder
nemers en consumenten is de aanpassing van het verouderde hart als een noodzake
lijke ingreep overgekomen, waarop zij reeds jarenlang hebben gewacht. Ondernemers,
consumenten en plaatselijke overheid hebben zich goed ingezet en het resultaat
mag er zijn, hoewel er enige schoonheidsfoutjes zichtbaar zijn. Wij vinden dan ook
dat een algehele evaluatie tussen de betrokkenen niet kan wachten tot de eerste
verjaardag van de vernieuwde driepoot wordt gevierd, maar dat deze plaatsvindt
begin 1983. Overigens vinden wij, dat de benaming "driepoot" niet past bij een
aantrekkelijke winkelomgeving. Parkeervoorzieningen. Voor 1982 is toegezegd dat de
parkeerterreinen aan het Oost Vaardeke aangepakt zouden worden. Wij nemen aan, dat
verwezenlijking bpgin 1983 plaatsvindt, waardoor er enige lang-parkeerplaatsen
in het centrum komen, die broodnodig zijn sinds de "face-lift" van winkelomgeving
De Driepoot. Voorts vragen wij ons af of er in de Stationsstraat tussen Ste.
Bernaertsstraat en het stationgebouw, insteekparkeerhavens aangelegd kunnen
worden. Het toenemende aantal treinreizigers zorgt er namelijk voor dat juist
in de Stationsstraat enige extra ruimte voor geparkeerde auto's geschapen moet
worden. Volkshuisvesting. Ondanks de slechte economische situatie, waarin rijk
en gemeenten zich bevinden, lijkt het ons toch een goede zahk steeds attent te
blijven op het gebied van de woningbouw. Wij pleiten voor het realiseren van
woningen in de sociale sector, de premiebouw en de particuliere bouw, waarbij