sociaal-economische situatie toch worden getracht om met de beperkte middelen deze veiligheid te waarborgen. De op de begroting voorkomende posten van het hoofdstuk "openbare veiligheid" zijn nagenoeg geheel van franje ontdaan, zodat hierop niet meer kan worden gekort, zonder dat de veiligheid van de burger in het gedrang komt. Ten aanzien van de verkeerssituatie in onze gemeente willen wij nog opmerken dat de gestaag toenemende verkeersstroom, welke zich een weg moet banen dwars door de gemeente, in de toekomst zal moeten worden ingedamd. Bovendien zal steeds meer moeten worden gewaakt voor het toenemende aantal sluipwegen «^hetgeen vooral in onze nieuwbouwwijken Het Spui en Veiletri funeste gevolgen kan hebben. Verkeersveiligheid. In de begroting voor het dienstjaar 1983 wordt melding gemaakt van een aanzet tot verbetering van de toegankelijkheid van een aantal openbare gebouwen. Deze werken worden uitgesmeerd over ongeveer k jaren. De V.V.D. vindt dit een te lange periode en had graag ge zien dat de aanpassingen voor met namë de mindervaliden allemaal in 1983 worden gerealiseerd. De bushalte nabij de Zandeweg is moeilijk te bereiken, gezien het vele verkeer dat daar plaatsvindt. Nu onlangs het bejaardentehuis De Zellebergen een flinke uitbreiding heeft ondergaan en het aantal busrei- zigers ook daardoor toeneemt, achten wij het noodzakelijk dat op korte termijn op de Zandeweg, nabij de wielerbaan een voetgangersoversteekplaats wordt aan gelegd. De verkeersonveiligheid in Oudenbosch baart ons zorgen. De snelheid die vooral door automobilsten en bromfietsers wordt gehanteerd, achten wij onverant woord hoog. Een beperking van de snelheid tot 30 km per uur in de kom en in de woonwijken zal de veiligheid vergroten en een gevoel van onveiligheid wegnemen. De V.V.D. vindt het daarom de hoogste tijd worden dat de snelheidsbeperking wordt ingevoerd en snelheidscontroles worden toegepast. De verkeerssituatie op de kruising Markt-Zandeweg-Molenstraat-West Vaardeke brengt tijdens de zogenaamde spitsuren veel ongemakken met zich mee. Om hieraan permanent het hoofd te bieden verdient plaatsing van verkeerslichten de voorkeur. Een goedkopere en misschien wel even succesvolle manier is agenten het drukke verkeer gedurende enige uren per dag te laten regelen zodat dit knooppunt ontward wordt. Wij stellen u voor deze suggestie snel ter hand te nemen. Nu de tunnel, die de wijk Albano beter met het centrum moet verbinden, nog enige tijd in de ijskast zit, zijn wij van mening dat spoedig een oplossing moet worden gezocht die levensgevaarlijke situaties nabij spoorwegovergangen naar het verleden verwijst. Beveiligde spoor wegbomen of -overgangen lijken ons de enige mogelijkheden die vooral kinderen moeten beschermen. Wij verzoeken u met klem deze zaak ten spoedigste ook met de Nederlandse Spoorwegen te onderzoeken, zodat eerdergenoemde onduldbare toestanden in onze plaats niet meer kunnen voorkomen. De ontwikkelingen in het centrum. In 1982 heeft een indrukwekkende verandering plaatsgevonden in het centrum. Het centrumerf "De Driepoot" is ontstaan met een aantrekkelijk stratenbeeld in Fenkelstraat, Prof. van Ginnekenstraat, Varkensmarkt en Polderstraat. Voor onder nemers en consumenten is de aanpassing van het verouderde hart als een noodzake lijke ingreep overgekomen, waarop zij reeds jarenlang hebben gewacht. Ondernemers, consumenten en plaatselijke overheid hebben zich goed ingezet en het resultaat mag er zijn, hoewel er enige schoonheidsfoutjes zichtbaar zijn. Wij vinden dan ook dat een algehele evaluatie tussen de betrokkenen niet kan wachten tot de eerste verjaardag van de vernieuwde driepoot wordt gevierd, maar dat deze plaatsvindt begin 1983. Overigens vinden wij, dat de benaming "driepoot" niet past bij een aantrekkelijke winkelomgeving. Parkeervoorzieningen. Voor 1982 is toegezegd dat de parkeerterreinen aan het Oost Vaardeke aangepakt zouden worden. Wij nemen aan, dat verwezenlijking bpgin 1983 plaatsvindt, waardoor er enige lang-parkeerplaatsen in het centrum komen, die broodnodig zijn sinds de "face-lift" van winkelomgeving De Driepoot. Voorts vragen wij ons af of er in de Stationsstraat tussen Ste. Bernaertsstraat en het stationgebouw, insteekparkeerhavens aangelegd kunnen worden. Het toenemende aantal treinreizigers zorgt er namelijk voor dat juist in de Stationsstraat enige extra ruimte voor geparkeerde auto's geschapen moet worden. Volkshuisvesting. Ondanks de slechte economische situatie, waarin rijk en gemeenten zich bevinden, lijkt het ons toch een goede zahk steeds attent te blijven op het gebied van de woningbouw. Wij pleiten voor het realiseren van woningen in de sociale sector, de premiebouw en de particuliere bouw, waarbij

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 158