de haven uitgevoerd te worden. Dit beleid staat echter niet op zichzelf, maar is afgeleid van het bestemmingsplan voor de kom waarin de ontwikkeling van de haven nadrukkelijk is uitgezet. Tegen dit bestemmingsplan zijn een aantal bezwaren ingebracht, die de vaststelling en uitvoering enige jaren hebben vertraagd. Ten aanzien van het onderdeel van de haven is echter op geen enkel punt een bezwaar ingediend. Onze fractie kiest mede om die reden voor een volledige open haven, overeenkomstig dit bestemmingsplan. Wij achten een soort referendum over de haven overbodig en in strijd met de zorgvuldigheid waarmee in het verladen 'r het bestemmingsplan voor de kom is voorbereid en vastgesteld. Aanleiding voor het houden van een referendum is de suggestie een deel van de haven te dempen. Wij zijn geen voorstander van het dempen van de zwaaikom als alternatieve oplossing voor*de haven. De redenen: Het feit dat alle po litieke partijen voor de gemeenteraadsverkiezingen hebben gesteld dat de haven moet open blijven; dat verplaatsing van de markt naar het stuk haven dat eerst gedempt moet worden, de relatie met een deel van het vernieuwde centrumerf te veel wordt verbroken; het dan ontstane plein veel te excentrisch ligt om ooit het hart van Oudenbosch te worden en het bestemmingsplan zoals eerder ge zegd niet toestaat dat de haven gedempt wordt. Mijnheer de voorzitter, in het program -akkoord hebben de partijen in deze gemeenteraad unaniem twee zaken absolute prioriteit gegeven, te weten woningbouw en het sociaal-economisch beleid waaronder het behoud en uitbreiding van onderwijsvormen. Ten aanzien van de woningbouw en het sociaal-economisch beleid draagt het gemeentebestuur niet de eerste verantwoordelijkheid, maar zij kan slechts voorwaardenscheppend werk doen. Het effect van dit werk is er niet minder belangrijk onder zoals in de vergadering van oktober met betrekking tot de woningbouw nog nadrukke lijk is gebleken. In enkele maanden kon het contingent woningen dat aan de Zouavenlaan verloren dreigde te gaan in Albano worden gerealiseerd. Deze woningen zijn soberder en kleiner en zij nemen aanzienlijk minder grond in be slag, maar zijn ook aanzienlijk goedkoper. De woningen die in '83 voor be woning gereed komen zullen zoals u weet vermoedelijk een huur hebben van circa 430,per maand. Ter vergelijking de ^6 woningwetwoningen die in 1980 voor bewoning gereed kwamen hadden in dat jaar een gemiddelde huur van ^32,50. Bij een huurverhoging van 6% per jaar zoals minimaal de laatste jaren gebruike lijk is, is de huur uit 1980 inmiddels met 19% of ruim 80,per maand ge stegen. Een beter middel als sobere en kleinere woning om de woonkosten te ver lagen kan niet worden geleverd. Dit succes komt ook op rekening van de woning stichting St. Bernardus, die flexibel op de gewijzigde situatie inspeelde. Voor de toekomst zal deze lijn moeten worden doorgetrokken. Met een woningbouw programma van 153 woningen biedt 1983 een beter perspectief voor de volks huisvesting dan de afgelopen uiterst sobere jaren. In dit verband verzoek ik u ons te informeren omtrent de huidige stand van zaken m.b.t. de woningbouw plannen, de voortgang met de realisatie, het type en omvang van de geplande woningen Indien het rijk het voorgenomen woningbouwprogramma 1983 ongewijzigd laat, waarmee de gesubsidieerde bouw drastisch wordt teruggebracht, in welke mate kan dan het eerdergenoemde woningbouwprogramma voor onze gemeente worden gehandhaafd door vergroting van het aantal goedkope woningen in de vrije sector Op het effect voor de begroting van de algemene dienst van de woningbouw kom ik in het vervolg nog terug. Mag met betrekking tot de woningbouw met enige voorzichtigheid op betere tijden worden gehoopt, voor het sociaal-economisch beleid is dit nog geenszins het geval. Ook op dit beleidsterrein zal de trend van het beleid uit het verleden moeten worden omgebogen. De instrumenten die tot nu toe worden toegepast zullen daarvoor niet toereikend zijn. De werkloos heid in Oudenbosch ligt met 15% per 1 september 1982 op het landelijk niveau en iets onder het gemiddelde van West-Brabant. Wij zijn van mening dat de kansen op loonvorming voor deze grote groep voor niet aktieven moet worden ver groot en belemmeringen dienen te worden weggenomen. De grote groep jongeren, schoolverlaters, die werkloos is, maakt het ook om andere redenen noodzakelijk maatregelen te treffen hen aan het arbeidsproces te laten deelnemen, namelijk om te voorkomen dat deze groep blijvend van het arbeidsproces blijft verstoken door het ontbreken van werkervaring. In het algemeen zijn wij het eens met hetgeen u op bladzijde 70 van de nota van aanbieding terzake stelt. Daarmee wil niet

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 153