-15- vrijwilligers een stuk kadervorming en ik denk dat ik weet waar u op doelt. U wilt bepaalde situaties vermijden. Wel ik denk dat dat helemaal:is ingebouwd in de functie-omschrijving zoals ons die voor ogen staat met betrekking tot de aan te stellen werker en wat betreft de permanente kadervorming. Het is u wellicht bekend uit de werkplannen van het Emcee dat het Emcee heel nadrukkelijk bezig is met de kadervorming van vrijwilligers en misschien dat daar een koppe ling valt te maken tussen de beide instellingen. De VOORZITTER: Mag ik aannemen dat u het met de toelichting die u er inmiddels bij gekregen hebt eens wilt zijn met het voorstel Dank u wel. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 12. Voorstel met betrekking tot de te volgen procedure totstandkoming sociaal- kultureel programma 1985 en vaststelling overige subsidies specifiek welzijn in verband met ontstane vertraging. De heer DE HOOG: Een korte opmerking over het tijdschema voorzitter. Dat tijd schema heeft men gebracht naar het einde van het jaar, dus een uiterste prettige periode. Ik zie hier dat de stukken ter inzage worden gelegd voor belanghebbenden juist in die periode van reflectie, 27-12 tot en met 1*1-1. Is dat niet, juist ge zien het tijdstip, een wat erg korte periode? Dat is vraag 1. Zeker als je dat zet tegenover de tijd die het ambtelijk aparaat en het politieke apparaat heeft om tot besluitvorming te komen. Ik vind dat erg magertjes. De tweede vraag die heeft betrekking op de raad. Ik heb begrepen dat wij, althans de leden van de welzijnscommissie, de stukken op 2*t—1 kunnen bespreken. Met andere woorden wij zullen die stukken dan ongetwijfeld in ons bezit hebben, maar de verzending aan de raad vindt plaats op 17-2 en de vaststelling door de raad vindt plaats op 2*f-2 en ik zou eigenlijk willen bepleiten dat de stukken zodra ze gaan in de richting van de welzijnscommissie ook gaan naar de overige leden van de raad al was het alleen maar om zich alvast te prepareren. Dan heb ik nog wat kleine vragen over het feit dat we pas in februari tot de feitelijke vaststelling kunnen komen van het programma '83. Dat is wat ongelukkig. De achtergrond van het probleem schijnt te liggen in tijdsproblemen. Ik neem dat dan aan. Ja, het levert denk ik wel een probleem op, want feitelijk betekent dat dat je over nieuwe aktiviteiten feitelijk pas een beslissing kunt nemen als raad ergens eind februari en dan zijn er natuurlijk toch een paar maanden verstreken. Mijn vraag is eigenlijk aan de wethouder: Wat voor consequenties kan dat hebben voor het entameren van nieuwe aktiviteiten, want de zekerheid komt toch wel ergens in het prille voorjaar Voor wat betreft de bestaande aktiviteiten is het natuurlijk zo dat we, ik heb het gelezen in het voorstel 4/12 van de bedragen gaan we uitkeren, maar dat op zich geeft dat weer een belemmering over het mogelijkerwijs terugdraaien van bestaan de aktiviteiten. Ook graag aandacht voor dat aspect. Mevrouw DE RAAD-DILLEROP: Ja, mijnheer de voorzitter, onze fractie vindt het een erg vervelende gang van zaken dat het sociaal-cultureel programma zo laat aan geboden wordt. De verenigingen die van die subsidie afhankelijk zijn en bijtijds de stukken in moesten leveren weten natuurlijk op deze manier niet meer waar ze aan toe zijn. Ook zouden wij wel graag een betere motivering willen zien waarom dat dit is uitgesteld en ook een vraag of de instellingen die die subsidie aange vraagd hebben of die geïnformeerd zijn over de gang van zaken. De heer VAN OOSTERHOUT: De periode 27 december tot 1*+ januari, dat vindt de heer De Hoog een korte periode. Deze periode is vastgelegd in de verordening. Dus wat dat betreft is de termijn juist denk ik, maar je kunt je afvragen of juist in deze tijd gezien de omstandigheden het niet wat kort is. Wij van onze kant zullen proberen om te trachten wat dat betreft de zaak enigszins te vervroegen zodat inderdaad aan dat probleem iets gedaan wordt, zodat dat zichzelf wel oplost. Dat versturen van de stukken aan de welzijnscommissie en dan tegelijkertijd ook aan de overige leden van de raad om zich daarop te prepareren, dat zou gezien de omvang best wel aardig, zijn. Ik sluit me bij die suggestie aan. Wat betreft het overschrijden dat dat problemen met zich meebrengt met betrekking tot nieuwe zaken. Ik denk dat daar waar zich echt fundamenteel nieuwe zaken aandienen dat we die bij voorbaat, zoals we dat nu ook met bepaalde zaken ten aanzien van het per soneel hebben gedaan, in de raad ter vaststelling zouden kunnen aanbieden als daar-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 119