-6- liggen juist op de grens een aantal bedrijven. We hebben na veel wikken en wegen gezegd als je nou kijkt tot waar eigenlijk de directe uitstraling van het reconstructiegebied gaat dan is dat tot slager Bosma, maar niet tot Van der Gun. Ja, dat is een keuze Als we zeggen van hij gaat wel tot Van der Gun nou dan ligt die grens bij Van der Gun. Ook is gezegd eigenlijk niet tot de oude zaak van Van Beek en bij het overwegen daarvan is met name gekeken naar de situatie aan deze kant, Herbers, Keij horen er eigenlijk ook bij. Aan de andere kant, daar ligt dan weer een weg tussen. Er is een lijn getrokken. Hij heeft misschien een ietwat willekeurig karakter. Dat mist de lijn vanaf het moment dat u zegt dit is de lijn van ons, gemeenteraad en het voorstel is te amenderen. Ik denk dat dat wel het nodige overleg zal geven, misschien ook pro blemen dat weet ik niet. Wij hebben gedacht dat er op deze wijze een evenwichtig voorstel werd gedaan. Ik ben het er graag mee eens, het zou ook net iets groter en het zou ook net iets kleiner hebben kunnen zijn. Met betrekking tot kleinere mag ik u overigens zeggen dat met de ondernemers die nu binnen dat rode gebied zitten de overeenstemming ook bestaat. Het voorstel van de heer Rennings met be trekking tot artikel 9 lid *f, daarvan heb ik inmiddels vastgesteld dat dat voor het werken met de baatbelasting geen probleem zal zijn. Dat is een puur redactio nele wijziging en ik denk dat het geen enkel probleem is. We nemen het voorstel graag over om in te voegen op verzoek. 8 lid 2, dat moet ik even aanhouden en daar kom ik dus direct op terug. Mijnheer De Hoog maakt een opmerking van alge mene aard over de vraag of hier wel een baatbelasting zou moeten gelden.Ik denk dat als we die vraag niet eerder positief hadden kunnen beantwoorden in de raad, maar dat is mijn inschatting van de besluitvorming op dat moment dat we den nu niet zo ver geweest waren, want we hebben gezegd in de vorige raadsperiode we vinden dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is die we ook gezamen lijk moeten opbrengen, we doen het alleen als er ook van de zijde van de midden stand een bijdrage tegenover staat. Ja, met betrekking tot de fiscaal rechterlijke overwegingen de belasting wordt geheven ja, niet op het onroerend goed, maar van de zakelijk gerechtigden. Het gaat om het genot van een bepaald gebaat gebouw of bouwwerk en er zijn vrijstellingsmogelijkheden om te zorgen dat het alleen treft degenen die er baat van hebben.Ja, dan kun je wel zeggen het is de vra^g of dergelijke vrijstellingen hier op zijn plaats zijn. We hebben de gedachten die er zijn uitgesproken in de raadsvergadering toen de financiering van een en ander aan de orde was in het overleg ingebracht met binnenlandse zaken, de griffie en de eerder al genoemde deskundige. Wij zijn tot deze formulering gekomen en ik zou u ernstig willen ontraden om er ook maar iets aan te veranderen. De termijn, ik weet niet of er speciale redenen zijn voor die 30 jaar. Ik weet alleen dat die 30 jaar een onderdeel vormden van de afspraak die gemaakt is met de middenstand. Daar is vanaf het begin 30 jaar aangehouden. Ik denk om ook de spreiding over de jaren daarin tot uitdrukking te laten komen en ik zou terwille van het akkoord wat er bereikt is en de prettige manier waarop dat gebeurd is eigenlijk graag de garanties die we daar toch in zien voor het feit dat het ook in de afwerking gemakkelijk gaat willen bepleiten om daarom het systeem zoals het is afgesproken in stand te laten. Het probleem van de onroerend goedbelasting is eerder aan de orde geweest. Ik moet u zeggen dat ik niet meer precies weet hoe toen het antwoord luidde. Als u dat nog zou willen dan moet ik daar eventjes op terug. Dat hoor ik dan graag in tweede instantie. Met betrekking tot de rente. De rente zoals die hier vermeld staat, die 10 J>/8 is het percentage wat behoort, u hebt dat gezien aan het overzichtje van de percentages die golden in de periode dat er gewerkt werd, hoort dus duidelijk bij de periode waarin de werkzaamheden werden uitgevoerd en we hebben dus vergeleken met consolidatie aan het einde van die periode. Nu is er sprake van een lager percentage op dit moment, dat kan natuurlijk ook weer wijzigen. Dat betekent dè.t de ondernemer-.die op dit moment afkoopt daarom zijn eigen voordeel bewerkstelligt. Reden temeer denk ik om als gemeentelijke overheid te zeggen van laten we het nou staan want hoe meer er onmiddellijk tot afkopen overgaan hoe gemakkelijker het is want dan zitten we ook niet meer met de inningskosten. Of het er1 veel zijn weet ik niet, maar er zit in ieder geval een stukje aantrekkelijkheid, toevalligerwijs dat moet ik er heel eerlijk bijzeggen, in. Met betrekking tot wijzigingen in de situatie van het ver keer. Ik denk dat de situatie zo moet zijn dat als de raad vanavond deze baat-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 110