-26- is volkomen anders. Daar zit bijvoorbeeld ook de hele administratie in onder gebracht. De baden die van de jongste datum zijn en dan denken we met name aan baden in Klundert en Fijnaart, daar zit men met een zeer beperkt aantal mensen. Nou dat heeft er ons toe geleid dat we rekening houdend met het aantal baden waar je echt van mag aannemen dat die bezet zijn in een tijd dat de bomen tot de hemel groeiden, maar anderszins een andere taakstelling hebben en in een aantal gevallen met behulp van W.S.W.-personeel gerund worden. Plus de ervaring dat de jongste baden wat dat betreft meer met beide benen op de grond staan en een geringere be zetting hebben. Soms tot twee mensen toe. Dat heeft er ons toe geleid dat we daarvoor zelf met behulp ook van de mensen die ons in de sportraad geadviseerd hebben bij de hele ontwikkeling van het plan, mensen die terzake deskundig zijn, qua ervaring in de zwemwereld, maar ook qua opleiding en dan denk ik dat een indicatie een opleiding C-I«O.S. daarin vindt je dus specifiek die mensen die niet vanuit de onderwijswereld opgeleid zijn om tot zo ideaal mogelijke bezettingen te komen, maar die mensen zijn juist gericht op de bescheiden middelen, om zo effectief en zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren.Juist deze mensen hebben ons geadviseerd en daar hebben we, daar mag je eigenlijk toch hopen dat we het zo indelen. In grote lijnen komt het hier op neer dat bij het instructiezwemmen minimaal twee personeelsleden steeds aanwezig zijn. Op de vrijdag zelfs drie, en bij het schoolzwemmen, bij die twee eigen instructeurs, nog het eigen per soneel van de school aanwezig is. Dat bij het vrijzwemmen in een enkel aantal gevallen er 1 personeelslid is. Nou, dat heeft ons de zekerheid gegeven ook nadat daarover met en ik weet niet welke zwaarte, althans ik heb niet met het personeel van het zwembad rond de tafel gezeten, maar ik ben er wel van overtuigd dat daar ook voldoende informatie van verkregen is. Nou dat heeft ertoe geleid dat wij gezegd hebben dat we zonder uitbreiding van personeel inderdaad het zwembad volwaardig kunnen runnen, zonder dat er risico's ontstaan. Mocht je nou en dat is ook in de sportraad nog even ter discussie gesteld, mocht je nou dus op een gegeven moment een enorme toeloop krijgen van nieuwe zwemmers wat ik niet verwacht en waarop we ook onze financiële berekeningen niet hebben afgestemd, wij zijn gaan zitten op geen uitbreiding van geen zwemmers, uitgaande van hetzelfde gebruik, wat meer inkomsten worden verkregen door de verhoogde ta rieven. Stel voor dat het zich onverhoopt voordoet, dan betekent dat hogere inkomsten waar je mogelijk bijvoorbeeld part-time in de avonduren en dat zullen dan zeer beperkte uren zijn naar mijn mening, 1 a 2 uur, mogelijk nog een kassière zou kunnen aanstellen. Nou ook dat is in de sportraad zo besproken, maar vooralsnog zou dat niet het geval zijn. Een volgende opmerking van de heer Rennings en dan kom ik weer terug alleen bij de heer Rennings. Die heeft geopperd dat in het rapport gesproken wordt over het afdekken van het zwembad. Dat is in het advies niet meegenomen. Nou geef ik dat in alle eerlijkheid toe. Ik heb dat in het rapport niet gelezen. Ik weet wel dat ons energieverbruik berekend is niet op het aantal vierkante meters water, maar op het aantal kubieke meters inhoud en het verlies door een zwembad af te dekken binnen dat geeft een minimaal rendement omdat als je zou willen voorkomen dat dat water zijn temperatuur verliest betekent het dat de lucht erboven dus afkoelt. Dat moet je dus gewoon 's morgens weer inhalen want als je de afdekking er weer afhaalt dan moet je die lucht erboven dus inder daad weer gaan opwarmen, dus dan ben je de winst van de nacht volkomen kwijt. Ik denk dat dat ook de reden is als het al in het advies heeft gestaan dat dat om die reden niet is meegenomen, waarmee ik niet uitgesloten acht dat we die op merking toch mogelijk in de commissie openbare werken best zouden kunnen meenemen, want mijnheer Van Hoof die pleegt wel tegen de sportraad heiligschennis, maar ik voel me in deze dus niet heilig. Ik kan er wat dat betreft ook best naastzitten. Dat kan dus zekerheidshalve toch in de commissie meegenomen worden. Zijn opmerking met betrekking tot het fonds grote werken. Nou uiterste grens 35$>, ja, dat is een keuze die je doet. Ik wil u daarbij wel vertellen bij het eind van de nota van aanbieding bij de behandeling van de begroting 1982 daarover heeft ons college toen een en ander geschreven. Dat kwam hier op neer dat wij eigenlijk toen zaten te denken aan het vaststellen van percentages. Daarop heeft de raad verder geen uitspraken gedaan en in eerdere instantie in de commissie algemene en bestuurlijke zaken heeft men geadviseerd om dat incidenteel te be kijken met de voorziening die zich op dat moment voor zou doen. Vandaar dat wij twee voorstellen hebben gemaakt, een van kQP/o en een van 23%. In cijfers kan

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 87