-21- Als ik dan kijk naar een ander aspect wat ermee te maken heeft, het personeels plaat je. Er wordt vanuit gegaan dat drie mensen in de bestaande uren, dus als het zwembad nu een aantal uren open is dan gaan we vooralsnog in de exploitatie- opzet een aantal uren niet uitbreiding, er wordt vanuit gegaan dat de personeels bezetting van drie man voldoende moet zijn. Ik heb me laten vertellen dat daar de bond van zweminstructeurs wat twijfels over heeft, maar een andere vraag is: Is het met het desbetreffende personeel doorgesproken en hoe kijken zij er tegenaan Dan, voorzitter, in het advies van ik dacht het architektenbureau D.H.V., maar het kan ook zijn in de adviesnota van de V.N.G. daar wordt geadviseerd om een bijzondere voorziening aan te leggen om het bad af te dekken ten behoeve van energiebesparing. Ik moet uit het schetsplan opmaken dat dat advies niet is mee genomen. Waarom niet Dan naar het financiële plaatje. 40% zegt het college halen we uit het fonds grote werken. U weet dat wij nogal een voorstander zijn om niet al te willekeurig uit het fonds grote werken te putten. Wij hebben in de nota die vorig jaar in augustus is behandeld en waar de commissie niet eens luidend over oordeelde, daar stonden criteria in die van ik meen 5%, maar in ieder geval opliepen tot maximaal 25% uit het fonds grote werken. Dat is in die vergadering in ieder geval voor een aantal investeringen in de komende jaren opgehoogd tot 35%. Voor onze fractie is dat de uiterste grens wat je uit het fonds grote werken moet halen. Het moet bij de keuze van zo'n voorziening gaan of we het in de exploitatie kunnen opbrengen ja of nee en niet in de toevallige omstandigheid dat we een fonds grote werken hebben. We hebben de komende jaren nog investeringen genoeg te doen, waarbij zeker middelen uit het fonds grote werken moeten worden geput. Ik vind die 40% vrij willekeurig gekozen. We hebben voor het Komplan gezegd het is een voorziening die de gehele gemeente dient, daar komt 35% uit. Voor onze fractie is dat het uiterste. Als je financierings middelen schrapt heb je de verplichting aan te geven waar het dan wel vandaan moet komen. Dat vind ik een goed gebruik. Welnu voorzitter, het oude gebouw daar zit nog een bedrag voor afschrijving van 289.000,Daar gaan we een nieuwbouw van bouwkundige voorzieningen van 700.000,tegenaan zetten. Strikt administra tief genomen schrijven we op die 300.000,nog 29 jaar af en op die 700.000,nog 40 jaar af, maar niemand kan mij toch vertellen dat er een gebouw bestaat uit twee delen. Daar staat bouwkundig een geheel en dat is niet alleen een technische levensduur, dat heeft ook een economische en maatschappelijke levensduur en als die bouwkundige voorzieningen van het nieuwe gedeelte 40 jaar meegaan dan kan het er bij mij niet in, dan gaan die bouwkundige voorzieningen van het oude gedeelte ook nog veertig jaar mee, want de kwetsbaarheid van het geheel is daar waar die twee delen elkaar raken en dat is een zwembad en als het daar fout gaat loopt het water er uit en dan is het onmiddellijk waardeloos. Met andere woorden als het zwembad aan zijn kwaliteitseisen voldoet dan zou ik ervoor willen pleiten om het geheel van de bouwkundige voorzieningen in 40 jaar af te schrijven. Het is dan een fysieke eenheid en daarmee wordt naar mijn globale berekeningen het tekort wat aan dekkingsmiddelen ontstaat door het niet 40% maar 35% uit het fonds grote werken te halen, afgedekt. De geleidelijke tariefsverhoging in 5 jaar, akkoord, maar het gaat om de achterstand in zwemlessen toch iets of wat in te halen en dat zou betekenen dat ongeacht of er nu een nieuw zwembad komt of niet dat wij dit jaar alvast met de tariefsverhoging kunnen be ginnen en dat betekent in ieder geval dat wij een jaar voorlopen op dat deel van de tariefsverhoging. Nog een keer terug op de afweging. We hebben gezegd 35% is voor ons maximaal uit het fonds grote werken, dat wil zeggen dat voor ons ook bespreekbaar is 25% uit het fonds grote werken. U zult zeggen van ja, u komt dan toch dekkingsmiddelen te kort. Op het eerste gezicht wel, maar wij hebben in deze raad bij de algemene beschouwingen zeer nadrukkelijk uitgesproken dat wij naar het geheel van de sportakkommodaties zouden kijken, waarbij in de ene akkommodatie veel minder wordt bijgedragen dan in de ander en een goede rekenaar kan zien dat de uitbreiding zoals die thans wordt voorzien wordt uitgevoerd dat 40% van de exploitatiekosten door de burger door tarieven wordt opgebracht. Nou, ik denk dat er weinig sportakkommodaties zijn en ik denk ook dat dat niet moet hoor, we moeten niet elke akkommodatie 40% door de gebruiker laten opbrengen, want daar gedragen sommige akkommodaties zich ook niet toe, maar de verhouding ligt in ieder geval scheef. Met andere woorden bij de afweging of je voor het zwembad wat meer van de overheid mag vragen dat moet je zien in het licht van dat

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 82