-17-
dat onafwendbaar daarna voor een heleboel mensen de terugkomende bijstandswet
komt en ik praat gewoon over zaken die we allemaal kennen. We weten allemaal
dat er 500.000 werklozen in Nederland zijn en dat er meer dan een miljoen
w.a.o.-trekkers zijn en a.o.w.-trekkersDat weten we. Met andere woorden we
zijn niet bezig met veronderstellingen die uit de lucht gegrepen zijn. Nee, er
zullen nog een heleboel mensen gaan sneuvelen. Dat is jammer en helaas, maar
ik denk onafwendbaar en vandaar uit dus dat wij zeggen we moeten daar wat voorzichtig
mee zijn. De voorzitter zegt banken zijn geen filantropen, dus als ze die
leningen verstrekken dan zullen ze die kredietwaardigheid van de mensen daar
wel getoetst hebben. Nou, ik wou dat de voorzitter zich dan wat beter op de hoogte
stelde. Ik wou dat de voorzitter eens twee dingen ging onderzoeken. Het is niet
zo moeilijk hoor. Je kunt die cijfers best te pakken krijgen. Een deel hier in
eigen huis. Hoe gemakkelijk, te gemakkelijk dat kredieten verleend worden, want
zo is het gewoon. Waarom, omdat de rente zo lekker hoog is. Het komt toch wel
terug en zeker als het om gemeentegaranties gaat, want dat scheelt een lekker
stuk en de bank calculeert gewoon in dat er een hoeveelheid verlies zit. Inder
daad ze zijn dus niet filantropisch. Daarom wil het nog niet zeggen dat die leningen
terecht verstrekt worden. De doorstromingspassage is ontleend aan de toelichting
die gegeven is bij het besluit ten aanzien van de gemeentegaranties van de rijks
overheid. Ja, dat klopt. Dat is wel een paar jaar geleden. Inmiddels is er gebleken
en de rapporten die ik destijds heb geciteerd die zijn ook van na die tijd, in
middels is er gebleken dat van die doorstroming inderdaad niet veel terecht komt.
De aanvrager maakt zijn eigen rekensom zegt de voorzitter, wanneer wij deze weg
die we nu bewandelen niet bewandelen. Ik denk dat daar een ander voorbeeld bijge
haald moet worden. Er zijn misschien meer gemeenten, maar ik ken er in ieder
geval een die dat gedaan heeft en ik heb er zelf wel eens van gezegd dat dat
misschien te ver gaat, maar die gemeente zegt een gemeentegarantie is prima,
maar u moet wel aan ons toestemming vragen als u meerdere leningen wilt afsluiten,
wat voor soort dan ook. En ik denk dat dat op zich een te overwegen zaak is.
Zeker als het gaat om een tweede hypotheek, maar dat staat dan lijnrecht tegenover
wat hier beoogd wordt. De voorzitter, die heeft nog wat problemen met het feit
dat wij het vinden dat deze notitie te laat is gekomen. Ik weet niet hoe lang
het geleden is, maar ik schat 5 a 6 maanden geleden dat de tweede opmerking gemaakt
werd van het is nog niet veranderd. Ik heb het niet uit mijn hoofd, maar deze
notitie die moet toch 3 a 4 maanden onderweg geweest zijn en als hij nu inhoud ge
had had dan had ik een beroep op de capaciteit van het ambtelijk apparaat best
willen aanvaarden, maar als er iets instaat wat ook 6 maanden geleden zo opgeschreven
had kunnen worden uit de losse pols, dan beoordeel ik dat wat anders. Ik denk
dus dat die combinatie van inhoud en tijdsduur die ik ook in eerste instantie
gebruikt heb dat die bepalend is voor ons aankijken tegen deze notitie.
Er is gesproken van verschillende kanten over aanvaardbare risico's en mijnheer
Wijnen die gaat dan nog verschrikkelijk veel verder door niet alleen te praten
over aanvaardbare risico's maar ook aan te geven wanneer die risico's niet aanvaard
baar zijn, want zegt hij er zijn soms problemen in de contactuele sfeer en op
de een of andere manier koppelt hij dat aan het feit dat dan die rente en aflossing
niet meer betaald wordt. Nou ik vind dat bijzonder ver gaan. Zonder enige kennis
van zaken, maar ook voorbijgegaan aan het feit dat juist wanneer een gezin in
de moeilijkheden komt dat het dan dikwijls gepaard gaat, dat het een gevolg is
daarvan dat er problemen in de contactuele sfeer komen, dat is mijnheer Wijnen
dan kennelijk ontgaan. Maar het is wel een feit.
De overheid die moet particulieren stimuleren om voor eigen woonruimte te zorgen.
Ik dacht een opmerking van de heer Wijnen, nee, van de heer Rennings. Ja, daar
zit een punt waarvan ik zeg ik ben het best met u eens dat de overheid dat moet
stimuleren, maar moet de overheid dat stimuleren tot de dood erop volgt
Of moet de overheid stimuleren dat er eigen woningbezit komt voor die mensen
die het ook echt en reëel kunnen betalen Ik denk dat daar de link zit die we
eigenlijk zoeken tussen onze verschillende opvattingen, want natuurlijk vind
ik dat dat gestimuleerd moet worden, maar niet tot de dood erop volgt en dan
komt mijn slotopmerking en die gaat dan over die doorstroming en dan voor wat
betreft het feit dat, nee die heb ik al gemaakt, over het feit dat er veel mensen
zullen zijn in ieder geval die een woning kopen met behulp van een gemeentegarantie
omdat ze geen huurwoning kunnen bemachtigen. Nou, deze overwegingen mijnheer
de voorzitter, die maken in ieder geval dat wij vinden dat wij ons als overheid