-13- de op deze basis verstrekte gemeentegaranties in de toekomst tot meer dan normale aanspraken op het garantiefonds zouden leiden, ik op deze vrije interpretatie van de garantieverordening zal terugkomen. De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, ook ik enigszins teleurgesteld omtrent de inhoud van de nota. Ik denk dat als je een dergelijk voorstel doet om op deze weg voort te gaan, dat toch de nota aan kwaliteit zou winnen om andere argu menten daar bij aan te voeren en ik zou die dan ook als grondslag willen noemen voor de motivering waarom wij voorstander zijn voor uiteindelijk voortgaan op het beleid wat we thans voeren. Dat is een hele zorgvuldige afweging bij ons geweest. Een van de argumenten die centraal staan is het steeds groeiend aantal woningzoekenden. Of dat nu een gevolg is van het beleid van het huidige kabinet om de grote steden voorrang te geven of niet, ik denk dat het dat alleen maar erger maakt,maarook in onze gemeente is het aantal woningzoekenden uitzonderlijk groot. Voor mij staat vast, voor onze fractie staat vast dat de overheid dat probleem nooit en te nimmer alleen kan oplossen. Als we weten dat de begroting van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening in 1984 bij ongewijzigd beleid voor 100% op zal gaan aan de subsidies op woningen, dat er dus totaal geen nieuw beleid gemaakt kan worden dan kan het niet anders zijn dat de overheid het probleem van de woningnood niet alleen kan oplossen en waar mogelijk zullen particulieren dan moeten worden gestimuleerd om zo mogelijk voor eigen woonruimte te zorgen en dat is een hele moeilijke situatie op dit moment. We hebben een vrij forse daling van de particuliere woningbouw gezien. Ik denk dat daar dan de overheid de stimulans moet geven om mensen die daar iets voor over hebben, die het nog aantrekkelijk vinden om voor een eigen woonruimte te zorgen, die daar ook enig risico in willen lopen, om dat risico te delen. De overheid deelt in de jaren '80 in het risico van het vermogen van de ondernemers. Ik denk dat de overheid ook in het risico van particulieren die een woning willen kopen moet delen en daar is die gemeentegarantie voor. Hoe groot is dat risico Waar je allerwege hoort en leest van een pot te maken om de verliezen daaruit de financieren, is het zo dat we in Oudenbosch gelukkig vermoedelijk als gevolg van het voor zichtige beleid dat we al voeren met gemeentegarantie, want alleen in 1977 hebben we bijvoorbeeld bepaalde maatregelen genomen om inkomensbestanddelen niet mee te tellen, om het percentage op 23% te brengen en niet op een hoger percentage zoals elders gebeurt. Welnu, dat risico dat is er, maar nogmaals gelukkig valt dat mee. Het aantal malen - en elk geval is te veel, dat geef ik grif toe - dat bijvoorbeeld tot die executie-verkoop is moeten worden overgegaan is gelukkig tot een uiterst minimum beperkt. Voor zover ik mij kan herinneren in die 8 jaar in de raad tot 3 keer. Dat wil niet zeggen dat er dan geen vervelende verkopen hebben moeten plaatsvinden, al dan niet met bemiddeling van of een onder gedogen van de gemeente toch te komen tot een vrije verkoop, maar tegen de achtergrond van onze overtuiging dat deze woningnood niet is op te lossen door de overheid alleen en dat je mensen die kiezen voor een eigen woning moet stimuleren achten wij dat risico aanvaardbaar. Achten wij in de afweging van de vrijheid die mensen moeten hebben om indien de gemeentegarantie onvoldoende is om het hypotheekbedrag volledig te dekken dat mensen de vrijheid moeten hebben om te kiezen om samen een of meerdere jaren langer te werken om bijvoorbeeld andere voorzieningen die ze hebben af te stoten ten behoeve van die eigen woning. Ik denk dat mensen die vrijheid mogen en moeten hebben. Daarom voorzitter, hebben wij alles afwegende ook het risico dat gelopen wordt indien de gemeente een lager bedrag garandeert dan het gevraagde hypotheekbedrag en dat lagere bedrag dus gevonden is op grond van de formule van dat inkomen, dat je dan binnen redelijke grenzen toch die hypotheek tot het bedrag van de formule gebaseerd op het inkomen moet geven. Je geeft dan twee dingen,een signaal aan betrokkene als de gemeente niet het volle risico wil lopen, dat je betrokkene er op wijst dat het aanvullend bedrag op een andere manier verkregen moet worden en als daar dan een topfinanciering voor komt dan weten mensen zelf dat daar een extra prijs voor moeten worden betaald dat daar in de eerste jaren bijzondere voorzieningen, bijzondere activiteiten voor moeten worden opgebracht, maar nogmaals die keuze laat je mensen dan en het is mede nogmaals gegeven zonder dit soort activiteiten zal de woningnood alleen nog maar groter worden. Alles afwegende vinden wij de risico's, ook de sociale, aanvaardbaar, gezien de omstandigheden van dit moment. De heer WIJNEN: Mijnheer de voorzitter, wij kunnen instemmen met de conclusie

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 74