-19- natuurlijk toch de mogelijkheid om het op een wat meer verantwoorde wijze te doen dan pakweg k a 3 jaar geleden; 2, 3» 5 jaar geleden, misschien mag ik het wel zo zeggen. Wij hebben in ieder geval heel duidelijk geprobeerd om de cijfers waarover we beschikten te gebruiken ten behoeve van de be oordeling van het noodzakelijke bedrag per leerling. Bij het bestuderen van die cijfers hebben ook wij geconstateerd dat er zeer opvallende verschillen zijn, maar die zijn op zich niet relevant. Die zijn pas relevant als ze te maken hebben met bijzondere omstandigheden, dus daar hoeven we op zich niet zolh erg grote waarde aan toe te kennen. Misschien is het wel zo, zoals de heer Van der Graaf zegt, dat daar waar de bedragen heel duidelijk afwijken er voor de schoolbesturen termen aanwezig zouden kunnen zijn om eens na te gaan of dat geen bedragen zijn die duidelijk om een vrijstelling vragen. Misschien is de reactie van de schoolbesturen in het overleg daar ook eigenlijk wel door geïnspireerd geweest, want in eerste aanleg werd ons voorstel om te bevriezen, wat we gemotiveerd hebben met de mededeling we zullen allemaal moeten bezuinigen, we zullen allemaal moeten ombuigen, vanuit de gedachte we blijven alsmaar groeien zullen we naar een afbouw van die groei en zelfs een neergang toemoeten en dat zullen we met elkaar als bestuurders moeten begeleiden, dat werd helemaal niet verworpen. Dat principe wilde men op zich wel overnemen. Alleen men had er als schoolbestuur wat moeite mee dat te doen buiten de teams om. Op zich vind ik dat een hele begrijpelijke zaak. Wij zijn in dat gesprek nog niet tot concrete invulling gekomen. Wij hebben gezegd bezuinigen is niet een kwestie van overal een deelfactor op loslaten. Nee, bezuinigen is een kwestie van mentaliteitsverandering, is een kwestie van met inventiviteit van alle betrokkenen streven naar een veranderde aan pak en dat moet dan leiden tot het resultaat ombuiging tot het resultaat bezuiniging en die inventiviteit mogen we vragen van de schoolhoofden en die mogen we vragen van de schoolteams, die mogen we vragen van de ouder commissies, die mogen we vragen van de schoolbesturen. De schoolbesturen zijn weggegaan en hebben daarna laten weten dat ze om een aantal redenen daar toch niet toe in staat zijn. Ik kom dan bij de gedachte van de heer Rennings, niet vanwege de overwegingen die wij hebben laten gelden bij het vaststellen van de subsidies in de sociaal-culturele sfeer. Het was niet om garanties van personeelskosten, maar omdat, ik kan de brief die we van de ge zamenlijke besturen hebben gekregen niet anders interpreteren, omdat men nog niet op het spoor van die inventiviteit durft te gaan zitten. Als we dat als gemeentebestuur honoreren met dan de lijn voort te zetten dan denk ik dat we er rekening mee moeten houden dat dat volgend jaar ook nog niet het geval zal zijn, dus voor het college reden geweest om te zeggen van: We zullen met elkaar gewoon de realiteit onder ogen moeten zien. Vandaar dat voorstel wat er voor u ligt. De opmerking van de heer Rennings dat op onderwijs niet bezuinigd mag worden en de opmerking van de heer Van Hoof van een soortgelijke sfeer die overigens niet zegt het mag niet, maar die zegt onderwijs moet kwalitatief goed blijven. Nou die laatste opmerking die willen wij ook best onderschrijven, maar mag ik een citaat, wat ik uit het hoofd moet doen hoor, uit hetzelfde krantenverslag denk ik wat de heer Rennings vanavond gelezen heeft over die bezuinigingsdag van de V.N.G. daar stond dat iemand zei en ik denk dat hij doelde op het onderwijs: "Zelfs de dierbaarste terreinen zullen eraan moeten geloven". Dat had ik geloof de burgemeester van Wijchen gezegd en ik denk dat dat op zich helemaal niet zo erg is als daar maar tegenover staat dat er een stuk inventiviteit wordt ingebracht en een mentaliteitsverandering. Wij zijn niet op de stoel van het schoolbestuur gaan zitten in die zin dat we ons hebben uitgelaten tegenover de schoolbesturen concreet over welke posten zich nou zouden lenen tot bezuinigingen, maar als we de post schoonhouden van gebouwen aanhouden tegen de normen die daarvoor voor het openbaar onderwijs in Roosendaal gelden dan valt er nog heel wat te bezuinigen. Dat is in ieder geval ook de doelstelling die wij ons voor ogen hebben gesteld om straks voor de openbare school te laten gelden. Drukwerk, leer- en hulpmiddelen, dat is overigens aan de orde geweest en ook niet verworpen, diverse kosten. Wij zijn van mening dat het mogelijk is om met handhaving van het bedrag op dit moment door bezuinigingen op die posten de stijgingen die er zonder twijfel

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 44