-19-
natuurlijk toch de mogelijkheid om het op een wat meer verantwoorde wijze
te doen dan pakweg k a 3 jaar geleden; 2, 3» 5 jaar geleden, misschien mag
ik het wel zo zeggen. Wij hebben in ieder geval heel duidelijk geprobeerd
om de cijfers waarover we beschikten te gebruiken ten behoeve van de be
oordeling van het noodzakelijke bedrag per leerling. Bij het bestuderen van
die cijfers hebben ook wij geconstateerd dat er zeer opvallende verschillen
zijn, maar die zijn op zich niet relevant. Die zijn pas relevant als ze
te maken hebben met bijzondere omstandigheden, dus daar hoeven we op zich
niet zolh erg grote waarde aan toe te kennen. Misschien is het wel zo,
zoals de heer Van der Graaf zegt, dat daar waar de bedragen heel duidelijk
afwijken er voor de schoolbesturen termen aanwezig zouden kunnen zijn om eens
na te gaan of dat geen bedragen zijn die duidelijk om een vrijstelling vragen.
Misschien is de reactie van de schoolbesturen in het overleg daar ook eigenlijk
wel door geïnspireerd geweest, want in eerste aanleg werd ons voorstel om te
bevriezen, wat we gemotiveerd hebben met de mededeling we zullen allemaal
moeten bezuinigen, we zullen allemaal moeten ombuigen, vanuit de gedachte
we blijven alsmaar groeien zullen we naar een afbouw van die groei en zelfs
een neergang toemoeten en dat zullen we met elkaar als bestuurders moeten
begeleiden, dat werd helemaal niet verworpen. Dat principe wilde men op zich
wel overnemen. Alleen men had er als schoolbestuur wat moeite mee dat te doen
buiten de teams om. Op zich vind ik dat een hele begrijpelijke zaak. Wij
zijn in dat gesprek nog niet tot concrete invulling gekomen. Wij hebben
gezegd bezuinigen is niet een kwestie van overal een deelfactor op loslaten.
Nee, bezuinigen is een kwestie van mentaliteitsverandering, is een kwestie
van met inventiviteit van alle betrokkenen streven naar een veranderde aan
pak en dat moet dan leiden tot het resultaat ombuiging tot het resultaat
bezuiniging en die inventiviteit mogen we vragen van de schoolhoofden en
die mogen we vragen van de schoolteams, die mogen we vragen van de ouder
commissies, die mogen we vragen van de schoolbesturen. De schoolbesturen
zijn weggegaan en hebben daarna laten weten dat ze om een aantal redenen
daar toch niet toe in staat zijn. Ik kom dan bij de gedachte van de heer
Rennings, niet vanwege de overwegingen die wij hebben laten gelden bij het
vaststellen van de subsidies in de sociaal-culturele sfeer. Het was niet om
garanties van personeelskosten, maar omdat, ik kan de brief die we van de ge
zamenlijke besturen hebben gekregen niet anders interpreteren, omdat men nog
niet op het spoor van die inventiviteit durft te gaan zitten. Als we dat
als gemeentebestuur honoreren met dan de lijn voort te zetten dan denk ik
dat we er rekening mee moeten houden dat dat volgend jaar ook nog niet het
geval zal zijn, dus voor het college reden geweest om te zeggen van: We zullen
met elkaar gewoon de realiteit onder ogen moeten zien. Vandaar dat voorstel
wat er voor u ligt. De opmerking van de heer Rennings dat op onderwijs niet
bezuinigd mag worden en de opmerking van de heer Van Hoof van een soortgelijke
sfeer die overigens niet zegt het mag niet, maar die zegt onderwijs moet
kwalitatief goed blijven. Nou die laatste opmerking die willen wij ook best
onderschrijven, maar mag ik een citaat, wat ik uit het hoofd moet doen hoor,
uit hetzelfde krantenverslag denk ik wat de heer Rennings vanavond gelezen
heeft over die bezuinigingsdag van de V.N.G. daar stond dat iemand zei en
ik denk dat hij doelde op het onderwijs: "Zelfs de dierbaarste terreinen zullen
eraan moeten geloven". Dat had ik geloof de burgemeester van Wijchen gezegd en
ik denk dat dat op zich helemaal niet zo erg is als daar maar tegenover staat
dat er een stuk inventiviteit wordt ingebracht en een mentaliteitsverandering.
Wij zijn niet op de stoel van het schoolbestuur gaan zitten in die zin dat we
ons hebben uitgelaten tegenover de schoolbesturen concreet over welke posten
zich nou zouden lenen tot bezuinigingen, maar als we de post schoonhouden
van gebouwen aanhouden tegen de normen die daarvoor voor het openbaar onderwijs
in Roosendaal gelden dan valt er nog heel wat te bezuinigen. Dat is in
ieder geval ook de doelstelling die wij ons voor ogen hebben gesteld om straks
voor de openbare school te laten gelden. Drukwerk, leer- en hulpmiddelen, dat
is overigens aan de orde geweest en ook niet verworpen, diverse kosten. Wij
zijn van mening dat het mogelijk is om met handhaving van het bedrag op dit
moment door bezuinigingen op die posten de stijgingen die er zonder twijfel