-15-
heer Wevers als hoofd van de school zich inmiddels ook gewoon gemaakt. Bij
alles wat er van zijn kant aan de orde wordt gesteld wordt ook heel duide
lijk afgewogen of de kosten die voorgesteld worden wel gemaakt moeten
worden. Ik denk dat de kwalificatie "slag in de lucht" wat te vrijblijvend is.
Er is gepoogd om toch een zo reëel mogelijke benadering van het geheel te geven,
maar dat deze exploitatie-opzet zeker niet iets is waarvan wij zeggen van daar
zal het wel op uitkomen, daar ben ik het graag én met de heer Van der Graaf
én met ieder ander over eens. Daarmee heb ik eigenlijk ook de opmerking van
de heer Wijnen beantwoord. Ik denk dat het college graag het voorstel van
de heer Van der Graaf overneemt om die intentie daaraan te koppelen.
De heer EENNINGS: Ja, voorzitter, ik ken zeker geen absolute waarde toe aan
cijfers. Ik wijs u erop dat ik uitgegaan ben van het cijfer 78.OOO,en
8^.000,Met andere woorden dat dat best een stuk marge is. Ik heb
proberen te onderzoeken tot welke gemiddelde bijdrage per leerling je zou
komen, uitgaande van deze cijfers bij een normale bezetting van de openbare
school en het is natuurlijk moeilijk in een raadsvergadering dan met zo'n
10 a 15 posten dat voor iedereen duidelijk te maken. Ik denk dat dat bijna
niet kan. Dan moet je papieren en een presentatiebord nodig hebben en dat
is wat overdone voor deze post. Ik heb essentieel willen aanduiden dat dat
bij anderen voor willen houden dat ze zuinig moeten zijn, dat we dat zelf
ook moeten doen. Ik begrijp uit uw antwoord dat dat niet voor dovemansoren
gesproken is. Ik was er toch gelukkiger mee geweest als dat in de begrotings
cijfers wat meer tot uitdrukking was gekomen.
De heer VAN DER GRAAF: Voorzitter, ik meen dat ik die term van "slag in de
lucht" gebruikte, alleen niet ten aanzien van deze begroting, maar ten aan
zien van het verminderen van posten en ik neem aan dat dat toch iets anders is
en dat u die bewering nu wel terug wilt trekken.
De VOORZITTER: Oh, ja dat is waar. Dat klopt. Ik denk dat de vraag van de
heer Rennings op zich heel reëel is. Ik hoop alleen dat hij er begrip voor
heeft dat bij het ontbreken van ervaringen we daar niet toe zijn gekomen.
Laat ik er van onze kant nog eens nadrukkelijk bijzeggen: Dit zijn geen
posten die uitgegeven moeten worden. We zullen er met het team van de school
attent op zijn en met de oudercommissie dat het beperkt blijft tot het nood
zakelijke. Akkoord.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
10.1. Voorstel tot vaststelling van het bedrag per leerling ingevolge
artikel 101 van de Lager-onderwijswet 1920 over 1982.
De VOORZITTER: Voor alle duidelijkheid: Het voorstel van het college luidt
om het bedrag per leerling te laten zijn dat is dan inclusief
f 56,15 administratiekosten.
De heer VAN DER GRAAF: Ja, voorzitter, de stellingname van mijn fractie is
niet veel anders dan dat dat ten aanzien van dit punt altijd geweest is,
namelijk we willen wel graag kunnen oordelen wat er nodig is. We konden
dat in het verleden niet toen het ging over verhogingen. Ik vrees dat we dat
nu nauwelijks kunnen nu het gaat om een bevriezing en dat is per definitie
een verlaging, omdat we uiteindelijk toch altijd een zekere geldontwaarding
hebben. Dat maakt het extra moeilijk, want mijn fractie neigt in ieder geval
heel sterk ernaar om de reële verhoging die dit jaar en ik volg dan even
wat ik uit het voorstel heb gelezen van ruim 2,5$> die de rijksoverheid ons
toedeelt om die ook door te geven in dezelfde zin dus aan de scholen. Tot
die gedachte' neigen wij, alleen we blijven toch bij de stelling die we vroeger
gehanteerd hebben namelijk we willen dat wel graag zelf kunnen beoordelen
en als je nou de cijfers bekijkt die overigens in steeds grotere mate voor
ons ter inzage komen dan krijgen we toch wel steeds een beter inzicht in
het totaal, maar dat betere inzicht dat stemt toch niet altijd tot vreugde.
Mag ik als voorbeeld de stukken aanhalen die door het protestants-christelijk
onderwijs zijn ingediend. Keurig met een balans over '82 overigens, niet over
1980 waar wij de laatste cijfers van gekregen hebben van het bijzonder onderwijs
over 1982, de echte begroting, maar waar dus ook in de bijliggende stukken