-15- heer Wevers als hoofd van de school zich inmiddels ook gewoon gemaakt. Bij alles wat er van zijn kant aan de orde wordt gesteld wordt ook heel duide lijk afgewogen of de kosten die voorgesteld worden wel gemaakt moeten worden. Ik denk dat de kwalificatie "slag in de lucht" wat te vrijblijvend is. Er is gepoogd om toch een zo reëel mogelijke benadering van het geheel te geven, maar dat deze exploitatie-opzet zeker niet iets is waarvan wij zeggen van daar zal het wel op uitkomen, daar ben ik het graag én met de heer Van der Graaf én met ieder ander over eens. Daarmee heb ik eigenlijk ook de opmerking van de heer Wijnen beantwoord. Ik denk dat het college graag het voorstel van de heer Van der Graaf overneemt om die intentie daaraan te koppelen. De heer EENNINGS: Ja, voorzitter, ik ken zeker geen absolute waarde toe aan cijfers. Ik wijs u erop dat ik uitgegaan ben van het cijfer 78.OOO,en 8^.000,Met andere woorden dat dat best een stuk marge is. Ik heb proberen te onderzoeken tot welke gemiddelde bijdrage per leerling je zou komen, uitgaande van deze cijfers bij een normale bezetting van de openbare school en het is natuurlijk moeilijk in een raadsvergadering dan met zo'n 10 a 15 posten dat voor iedereen duidelijk te maken. Ik denk dat dat bijna niet kan. Dan moet je papieren en een presentatiebord nodig hebben en dat is wat overdone voor deze post. Ik heb essentieel willen aanduiden dat dat bij anderen voor willen houden dat ze zuinig moeten zijn, dat we dat zelf ook moeten doen. Ik begrijp uit uw antwoord dat dat niet voor dovemansoren gesproken is. Ik was er toch gelukkiger mee geweest als dat in de begrotings cijfers wat meer tot uitdrukking was gekomen. De heer VAN DER GRAAF: Voorzitter, ik meen dat ik die term van "slag in de lucht" gebruikte, alleen niet ten aanzien van deze begroting, maar ten aan zien van het verminderen van posten en ik neem aan dat dat toch iets anders is en dat u die bewering nu wel terug wilt trekken. De VOORZITTER: Oh, ja dat is waar. Dat klopt. Ik denk dat de vraag van de heer Rennings op zich heel reëel is. Ik hoop alleen dat hij er begrip voor heeft dat bij het ontbreken van ervaringen we daar niet toe zijn gekomen. Laat ik er van onze kant nog eens nadrukkelijk bijzeggen: Dit zijn geen posten die uitgegeven moeten worden. We zullen er met het team van de school attent op zijn en met de oudercommissie dat het beperkt blijft tot het nood zakelijke. Akkoord. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 10.1. Voorstel tot vaststelling van het bedrag per leerling ingevolge artikel 101 van de Lager-onderwijswet 1920 over 1982. De VOORZITTER: Voor alle duidelijkheid: Het voorstel van het college luidt om het bedrag per leerling te laten zijn dat is dan inclusief f 56,15 administratiekosten. De heer VAN DER GRAAF: Ja, voorzitter, de stellingname van mijn fractie is niet veel anders dan dat dat ten aanzien van dit punt altijd geweest is, namelijk we willen wel graag kunnen oordelen wat er nodig is. We konden dat in het verleden niet toen het ging over verhogingen. Ik vrees dat we dat nu nauwelijks kunnen nu het gaat om een bevriezing en dat is per definitie een verlaging, omdat we uiteindelijk toch altijd een zekere geldontwaarding hebben. Dat maakt het extra moeilijk, want mijn fractie neigt in ieder geval heel sterk ernaar om de reële verhoging die dit jaar en ik volg dan even wat ik uit het voorstel heb gelezen van ruim 2,5$> die de rijksoverheid ons toedeelt om die ook door te geven in dezelfde zin dus aan de scholen. Tot die gedachte' neigen wij, alleen we blijven toch bij de stelling die we vroeger gehanteerd hebben namelijk we willen dat wel graag zelf kunnen beoordelen en als je nou de cijfers bekijkt die overigens in steeds grotere mate voor ons ter inzage komen dan krijgen we toch wel steeds een beter inzicht in het totaal, maar dat betere inzicht dat stemt toch niet altijd tot vreugde. Mag ik als voorbeeld de stukken aanhalen die door het protestants-christelijk onderwijs zijn ingediend. Keurig met een balans over '82 overigens, niet over 1980 waar wij de laatste cijfers van gekregen hebben van het bijzonder onderwijs over 1982, de echte begroting, maar waar dus ook in de bijliggende stukken

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 40