-2-
buiten. Die kan doen wat hij wil. Hij heeft het recht om te doen en te laten
wat hij wil Daar zijn mijn vragen ook niet tegen gericht. Wel is mijn in
druk dat tot nog toe, na het contact met de directeur gemeentewerken over deze
zaak, dat door de gemeente onzorgvuldig is omgesprongen met bepaalde belangen,
maar misschien kunt u na beantwoording van mijn vragen daar nog een ander
licht op werpen. Mijn eerste vraag van mijn kant is: Is het juist dat het voor
stel tot aankoop van de grond voor de gemeente is uitgegaan van de verkoop
Ik zou graag hebben dat ik dat kon bevestigen of dat we daar inzicht in kregen.
Is er aan de verkoop een koopinstructie gegeven Zo ja, wat stond daar nou
precies in Stond daar nou hetgeen in wat er in een onderhandse koopovereenkomst
is bepaald dat het gebruik om niet onbeperkt zou zijn, want er staat in feite
geen tijdsbepaling in. Dat de bomen voor de koper zouden blijven. Is daarbij
een voorbehoud gemaakt dat de raad goedkeuring moest geven in deze transactie
Stond daar ook iets in over, ja, ik wil er nog even aan toevoegen dat iemand die
al jaren zaken doet met de gemeente, daarbij wordt verondersteld dat hij dat wel
weet, dat zoiets in de raad moet komen, of is dat zo vanzelfsprekend dat we
daar niet meer over praten? In stukken heb ik daar nergens iets over kunnen
lezen. Ik wil nog wel wijzen op het verhaal in de commissie openbare werken
en ruimtelijke ordening waarbij dan gezegd is dat er iemand was die de grond
voor de gemeente veilig zou stellen. Dan moet ik daar de vraag aan verbinden
van handelt de verkoper nou naar uw mening bij deze koop voor eigen rekening
en risico Uit de vergadering van eerdergenoemde commissie is mij bekend dat
de commissie een prijsindicatie is voorgelegd. Is de verkoper hier evenzeer
van op de hoogte gesteld Nog een vraag: In hoeverre is het naar uw mening
als belanghebbende heeft de verkoper een rol gespeeld dat hij de opstand mocht
houden en het gebruik om niet zodat daar een hogere prijs voor hem is uit voort
gevloeid, dan als hij niet een dergelijk belang had, want blijkbaar is hem dat
genoopt om die opstand te hebben en ook om dat gebruik om niet gedurende een
aantal jaren, toch nog wel het een en ander waard anders zaten we hier nou niet.
Dan had ik nog een punt over de opstand zelf. Zijn er in opdracht van B. en W.
eerder taxaties verricht over dat spul wat er op stond We waren toch al een
jaar of drie, dat weet ik zeker, in onderhandeling over dit perceel via Meeüs
als ik het me goed herinner, naar aanleiding ook al van een eerder stuk in lob-A.
Dan wordt er ook wel gezegd van ja, die bepaling van het gebruik om niet dat is
ja, dat passen we wel eens meer toe bij mensen waar we grond kopen, maar dan
geldt een heel andere situatie naar mijn mening want daar is iemand die is er
bij betrokken als partij en dat is onderdeel van de onderhandelingen, bij het
aankoop-proces en hier is het meer een onderdeel van de transactie naar mijn
idee, in het kader van zo'n opdracht die hij krijgt. Ik denk dat die zaken dus
volledig onvergelijkbaar zijn omdat het als ik toch tot dusverre mijn voel
horens goed uitgestoken heb, dat er voor hem geen risico aanzat. Hij wist waar
wij het voor wilden kopen. Dan heb ik nog een andere vraag. Is het nou zo dat
de gemeente geen mogelijkheid had om de grond zelf te kopen Ik heb toch
wel meegemaakt dat de gemeente wel grond kocht of openbaar verkocht en ik denk
dat het alleszins mogelijk was geweest om te vragen en ik weet niet in hoeverre
dat ook gebeurd is, welke prijs G.S. voor een dergelijk perceel nodig heeft.
Als een dergelijke koop zich voordoet dan moet je toch weten wat je te doen staat.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat G.S. in dat soort gevallen zegt van wij geven
daar geen medewerking aan.
De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, de gemeente moet grond in Albano kopen. We
hebben in een andere situatie de grond niet in eerste termijn kunnen kopen, hebben
we ze later van anderen moeten kopen. Dat heeft tot een aanzienlijk hogere prijs
voor de gemeente geleid. De situatie rond Eurowoningen. Als je nou kijkt naar de
prijs en naar het verslag van de commissie openbare werken waar uitvoerig is
becijferd en beargumenteerd tot welke prijs de gemeente kon gaan wilde het nog
voordelig zijn, dan heb ik op grond daarvan een argument temeer om te zeggen
we moeten die grond kopen en dan onderschrijf ik best de gedachte vein de heer
Van der Graaf dat de gemeente alvorens tot definitieve koop te besluiten in
openbare zaken een soort transactie te behandelen in een slechte positie komt,
want als je dan een wijziging voorstelt zoals in het onderhavige geval, hoe rede-