-26-
weinig mee doen, want dan zul je eerst orde op zaken moeten stellen voor
het feit dat je ze dit jaar mist.
De heer VAN DER GRAAF: Om met dat laatste te beginnen. Ik heb u er al voor
gewaarschuwd, ik heb al gezegd, dat dat een onjuiste zaak was van die 30.000,
Die mochten niet zonder een tegenhanger aan de uitgavenkant in de begroting
gebracht worden en dat lijkt me ook nu in ieder geval volstrekt bewezen dat
dat een juiste stelling was. Voor wat betreft die mogelijke overname, want
dat is namelijk geen argument wat mij verder aanspreekt. Dat betekent gewoon
dat wij op enigerlei wijze geld wat voor een bepaald doel is gegeven dat we
dat dan als we dat verkeerd uitgegeven hebben door het als dekkingsmiddel te
gebruiken wel dan zullen we op een of andere wijze dat geld weer boven tafel
moeten brengen en dat kan best. Ik denk dat het gewoon principieel onjuist
is om een rijksbijdrage die onder een zeer bepaalde noemer is verstrekt en
waar ook de besteding duidelijk van is aangegeven dat we die niet op een andere
wijze mogen besteden. De vraag of u ook een groot bedrag over mag hevelen
naar het volgende jaar, die vraag is vrij snel telefonisch gesteld aan het
coordinatiebureau culturele minderheden, de heer De Winter denk ik, dat die
daar het beste antwoord op kan geven. Dat is zo gebeurd, maar zover mijn in
lichtingen strekken heeft men geen enkel probleem met 2/3 overbrengen naar
het volgend jaar, mits dat maar goed gemotiveerd wordt. De heer Brouwers die
vindt het dus allemaal wel reëel, wat er staat en die noemt dan een reeks
aktiviteiten waarbij hij het bi-cultureel onderwijs als voorbeeld noemde
bijvoorbeeld. Nou dat is nou precies hetgeen waar de misvatting in zit. Die
bestuurskosten-regeling die is er niet voor om normale taken van een normaal
ambtelijk apparaat om die nu te gaan overnemen. Bi-cultureel onderwijs is
een onderdeel van de afdeling onderwijs en ja, een zeer normaal onderdeel.
Bij afdeling onderwijs hoort alle onderwijs en het enige waar in feite die
extra kosten voor gebruikt mogen worden dat is als stimulering als motor
eigenlijk om dit soort dingen inclusief en zeker een vakkundige inbreng naar
afdeling onderwijs te brengen. Als ik nou de nota van toelichting neem en
ik lees daaruit voor dat de regering het wenselijk heeft geacht aan gemeenten
waar belangrijke aantallen etnische minderheidsgroepen en woonwagenbewoners
tot de ingezetenen behoren een tegemoetkoming te verstrekken in extra be-
stuurskosten in verband met het voeren van een specifiek minderhedenbeleid.
Hieronder worden verstaan de extra kosten voor het gemeentelijk apparaat in
verband met een voor het minderhedenbeleid noodzakelijke coördinerende
functionaris of bureau, de kosten van inspraakmogelijkheden van etnische min
derheidsgroepen, de voorlichting over het te voeren beleid en het voor het
beleid noodzakelijke onderzoek. Daar kunnen we toch nooit moeilijkheden over
krijgen, dat is zo helder als glas. Wat de afdeling onderwijs doet om bi-
cultureel onderwijs verder te regelen langs de normale wegen waar bijvoorbeeld
ook vakonderwijs moet worden geregeld, financiële dingen en dat soort dingen
meer. Dat hoort daar thuis en dient dus ook normaal betaald te worden uit de
normale posten die voor onderwijs in de begroting staan. Met andere woorden
het klopt niet. Het klopt niet om daar andere dingen mee te doen dan waarvoor
het hier bestemd is. Een foutje in de redenering van de heer Brouwers als
hij zegt die commissie die werkt niet omdat we geen buitenlanders in die
commissie kunnen krijgen en met Nederlanders zitten we over buitenlanders te
praten. Dan klopt dat niet met het verslag, want in dat verslag staat namelijk
dat u voornemens bent om de welzijnscommissie die taak toe te vertrouwen en
daar zitten Nederlanders dan over buitenlanders te praten. In dat opzicht
spreekt hij zichzelf tegen. Je kunt wel proberen om die commissie buitenlanders
bemand te krijgen met buitenlanders en de faciliteit te bieden zoveel moge
lijk althans om te kunnen vergaderen met elkaar en ik denk dat dat ook best
kan, je moet het alleen willen en de wil heeft hier te enen male altijd ont
broken om dat te doen. Er is nooit enige stimulans geweest ambtelijk, nee, dat
mag ik niet zeggen, bestuurlijk is er nooit enige stimulans geweest om die
club te laten bestaan,om die club handen en voeten te geven, of om ze gespreks
stof te geven waaruit adviezen konden voortvloeien, het is altijd bij het begin
al een doodgeboren kindje geweest en niet anders. Niet omdat dat jong niet kon
gaan leven, maar omdat dat jong niet mocht gaan leven. De wethouder die heeft