-26- weinig mee doen, want dan zul je eerst orde op zaken moeten stellen voor het feit dat je ze dit jaar mist. De heer VAN DER GRAAF: Om met dat laatste te beginnen. Ik heb u er al voor gewaarschuwd, ik heb al gezegd, dat dat een onjuiste zaak was van die 30.000, Die mochten niet zonder een tegenhanger aan de uitgavenkant in de begroting gebracht worden en dat lijkt me ook nu in ieder geval volstrekt bewezen dat dat een juiste stelling was. Voor wat betreft die mogelijke overname, want dat is namelijk geen argument wat mij verder aanspreekt. Dat betekent gewoon dat wij op enigerlei wijze geld wat voor een bepaald doel is gegeven dat we dat dan als we dat verkeerd uitgegeven hebben door het als dekkingsmiddel te gebruiken wel dan zullen we op een of andere wijze dat geld weer boven tafel moeten brengen en dat kan best. Ik denk dat het gewoon principieel onjuist is om een rijksbijdrage die onder een zeer bepaalde noemer is verstrekt en waar ook de besteding duidelijk van is aangegeven dat we die niet op een andere wijze mogen besteden. De vraag of u ook een groot bedrag over mag hevelen naar het volgende jaar, die vraag is vrij snel telefonisch gesteld aan het coordinatiebureau culturele minderheden, de heer De Winter denk ik, dat die daar het beste antwoord op kan geven. Dat is zo gebeurd, maar zover mijn in lichtingen strekken heeft men geen enkel probleem met 2/3 overbrengen naar het volgend jaar, mits dat maar goed gemotiveerd wordt. De heer Brouwers die vindt het dus allemaal wel reëel, wat er staat en die noemt dan een reeks aktiviteiten waarbij hij het bi-cultureel onderwijs als voorbeeld noemde bijvoorbeeld. Nou dat is nou precies hetgeen waar de misvatting in zit. Die bestuurskosten-regeling die is er niet voor om normale taken van een normaal ambtelijk apparaat om die nu te gaan overnemen. Bi-cultureel onderwijs is een onderdeel van de afdeling onderwijs en ja, een zeer normaal onderdeel. Bij afdeling onderwijs hoort alle onderwijs en het enige waar in feite die extra kosten voor gebruikt mogen worden dat is als stimulering als motor eigenlijk om dit soort dingen inclusief en zeker een vakkundige inbreng naar afdeling onderwijs te brengen. Als ik nou de nota van toelichting neem en ik lees daaruit voor dat de regering het wenselijk heeft geacht aan gemeenten waar belangrijke aantallen etnische minderheidsgroepen en woonwagenbewoners tot de ingezetenen behoren een tegemoetkoming te verstrekken in extra be- stuurskosten in verband met het voeren van een specifiek minderhedenbeleid. Hieronder worden verstaan de extra kosten voor het gemeentelijk apparaat in verband met een voor het minderhedenbeleid noodzakelijke coördinerende functionaris of bureau, de kosten van inspraakmogelijkheden van etnische min derheidsgroepen, de voorlichting over het te voeren beleid en het voor het beleid noodzakelijke onderzoek. Daar kunnen we toch nooit moeilijkheden over krijgen, dat is zo helder als glas. Wat de afdeling onderwijs doet om bi- cultureel onderwijs verder te regelen langs de normale wegen waar bijvoorbeeld ook vakonderwijs moet worden geregeld, financiële dingen en dat soort dingen meer. Dat hoort daar thuis en dient dus ook normaal betaald te worden uit de normale posten die voor onderwijs in de begroting staan. Met andere woorden het klopt niet. Het klopt niet om daar andere dingen mee te doen dan waarvoor het hier bestemd is. Een foutje in de redenering van de heer Brouwers als hij zegt die commissie die werkt niet omdat we geen buitenlanders in die commissie kunnen krijgen en met Nederlanders zitten we over buitenlanders te praten. Dan klopt dat niet met het verslag, want in dat verslag staat namelijk dat u voornemens bent om de welzijnscommissie die taak toe te vertrouwen en daar zitten Nederlanders dan over buitenlanders te praten. In dat opzicht spreekt hij zichzelf tegen. Je kunt wel proberen om die commissie buitenlanders bemand te krijgen met buitenlanders en de faciliteit te bieden zoveel moge lijk althans om te kunnen vergaderen met elkaar en ik denk dat dat ook best kan, je moet het alleen willen en de wil heeft hier te enen male altijd ont broken om dat te doen. Er is nooit enige stimulans geweest ambtelijk, nee, dat mag ik niet zeggen, bestuurlijk is er nooit enige stimulans geweest om die club te laten bestaan,om die club handen en voeten te geven, of om ze gespreks stof te geven waaruit adviezen konden voortvloeien, het is altijd bij het begin al een doodgeboren kindje geweest en niet anders. Niet omdat dat jong niet kon gaan leven, maar omdat dat jong niet mocht gaan leven. De wethouder die heeft

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 185