-2>
en waar nergens een verrekening voor staat en die nadrukkelijk bestemd is
om die wethouder te betalen voor het werk wat hij daarvoor doet, namelijk
bestuurlijk werk en daar is nou precies die bestuurskostenregeling niet voor
bedoeld om dit soort zaken over te nemen. De regeling is ontzettend duidelijk
ook al staat er hier en daar genoemd dat er een aantal zaken zijn die door
de gemeente zelf mogen worden ingevuld. Ook al staat er dat bijvoorbeeld de taken
die moeten worden uitgevoerd van de gelden uit die bestuurskostenregeling
dat die zoals dat heet indicatief zijn. Dan nog is de tekst van regeling en
van de toelichting zeer duidelijk, overduidelijk, het is bedoeld om minder
hedenbeleid te maken om een coördinerende taak te kunnen uitvoeren binnen
en zo staat het ook letterlijk genoemd gemeentelijke afdelingen en diensten
en mijnheer de voorzitter, dat is helemaal niet gebeurd. Dat is helemaal niet
gebeurd, althans niet in die mate die hier wordt aangegeven.Er wordt een
ambtenaar genoemd die zou 1-J- dag per week hieraan gewerkt hebben en ik til
daar nogal zwaar aan, want niet alleen vind ik het een onjuiste zaak wanneer
de ene overheid de andere bedot, maar er speelt ook iets anders mee. Het
verdwijnt nu in de grote pot en ik vind dat toch wel een onrecht ten opzichte
van die culturele minderheden, want daarvoor was het namelijk bestemd zij
het dan niet in de uitvoerende zin, maar in de zin van dat wij iets op tafel
zouden moeten gaan brengen wat althans leek op een geïntegreerd beleid. Er
zijn wel wegen om er nu uit te komen, dat wil zeggen om dit slechte verslag
niet weg te sturen. Op de eerste plaats, u zult ongetwijfeld wijzen, daarom
doe ik het nu vast, op de sluitingsdatum. Ik denk dat één telefoontje naar
BiZa van beste mensen wij zijn er niet uitgekomen, want de raad was wat
tegendraads, dus het komt volgende maand, geen probleem op zal leveren.
Op de tweede plaats, in de toekenningsbrief van de beschikking voor de be-
stuurskosten gelden voor 19Ö2 waarvan ik aanneem dat die hier al aanwezig is,
daar staat een zinsnede in en die luidt dat met het oog op het feit dat de
bestuurskostenregeling van 1981 pas halverwege het jaar gerealiseerd is,
althans dat er gelden binnenkwamen en dat je er ook iets mee kon doen, dat
het mogelijk is of toegestaan wordt om die gelden mee te nemen naar het volgende
jaar en dat moet dan in het verslag uiteraard wel vermeld zijn dat er en hoeveel
van dat bedrag meegenomen wordt naar het volgende jaar. Ik stel u dus voor
om dit verslag niet te verzenden maar een verslag te maken wat aansluit
op de werkelijkheid om onmiddellijk met elkaar nu hier te besluiten dat die
30.000,— echt en reëel bestemd zijn om een stukje minderhedenbeleid van
de grond te tillen en dat minderheden-beleid dat dient ook verwoord te zijn
in een integrale beleidsnota die door de raad wordt vastgesteld. Nou dat geeft
een hele leuke mogelijkheid, want voor het volgend jaar 30.000,— of iets
meer en laten we nou zeggen 20.000,over, dan moet er nog aardig wat bij
elkaar gejokt worden om die 10.000,goed te maken en zeg maar 20,000,—
voor deze keer, dat is 50.000,— en daar kunnen we best in een tijdelijke
job een figuur voor neerzetten die dat eens keurig ambtelijk gaat begeleiden,
die daar iets heel moois van maakt. Ik leg dat als een voorstel neer. Ik heb
mijn collega Bernard den Braber moeten beloven dat ik geen wethouder naar
huis zal sturen omdat de tijd daarvoor te kort is, het is al haast afgelopen
met dit gebeuren, dus ik zal dat dan ook niet doen deze keer, maar ik sta
er toch eigenlijk wel op dat we in dit geval een klein beetje de weg van de
eerlijkheid gaan bewandelen. In beide richtingen, in de richting van de min
derheden en in de richting van binnenlandse zaken.
De heer KENNINGS: Ja, voorzitter, onze fractie heeft heel lang over dit punt
nagedacht. Het preadvies, maar ook het verslag dat is een stuk verantwoording
wat gedaan is van zaken die half vorig jaar zijn gaan spelen. Je kunt dan
volstrekt onmogelijk als je half in het jaar geld krijgt in datzelfde jaar
nog een beleid ontwikkelen. Ook wij hebben gezien van nou er zijn een aantal
activiteiten opgesomd waarvan je vragen kunt stellen, vraagtekens kunt stellen
Aanvankelijk waren we om redenen van het feit dat de hogere overheid daar
allerlei termijnen aan stelde geneigd om te zeggen van nou ja dan moet het
maar, maar toch wel met grote tegenzin omdat het toch een niet juiste ont
wikkeling is dat je rapportages gaat maken waarbij je eigenlijk moet zeggen
nou ja, is dat nou in de geest van de rapportage zoals we dat willen. Ik