-2> en waar nergens een verrekening voor staat en die nadrukkelijk bestemd is om die wethouder te betalen voor het werk wat hij daarvoor doet, namelijk bestuurlijk werk en daar is nou precies die bestuurskostenregeling niet voor bedoeld om dit soort zaken over te nemen. De regeling is ontzettend duidelijk ook al staat er hier en daar genoemd dat er een aantal zaken zijn die door de gemeente zelf mogen worden ingevuld. Ook al staat er dat bijvoorbeeld de taken die moeten worden uitgevoerd van de gelden uit die bestuurskostenregeling dat die zoals dat heet indicatief zijn. Dan nog is de tekst van regeling en van de toelichting zeer duidelijk, overduidelijk, het is bedoeld om minder hedenbeleid te maken om een coördinerende taak te kunnen uitvoeren binnen en zo staat het ook letterlijk genoemd gemeentelijke afdelingen en diensten en mijnheer de voorzitter, dat is helemaal niet gebeurd. Dat is helemaal niet gebeurd, althans niet in die mate die hier wordt aangegeven.Er wordt een ambtenaar genoemd die zou 1-J- dag per week hieraan gewerkt hebben en ik til daar nogal zwaar aan, want niet alleen vind ik het een onjuiste zaak wanneer de ene overheid de andere bedot, maar er speelt ook iets anders mee. Het verdwijnt nu in de grote pot en ik vind dat toch wel een onrecht ten opzichte van die culturele minderheden, want daarvoor was het namelijk bestemd zij het dan niet in de uitvoerende zin, maar in de zin van dat wij iets op tafel zouden moeten gaan brengen wat althans leek op een geïntegreerd beleid. Er zijn wel wegen om er nu uit te komen, dat wil zeggen om dit slechte verslag niet weg te sturen. Op de eerste plaats, u zult ongetwijfeld wijzen, daarom doe ik het nu vast, op de sluitingsdatum. Ik denk dat één telefoontje naar BiZa van beste mensen wij zijn er niet uitgekomen, want de raad was wat tegendraads, dus het komt volgende maand, geen probleem op zal leveren. Op de tweede plaats, in de toekenningsbrief van de beschikking voor de be- stuurskosten gelden voor 19Ö2 waarvan ik aanneem dat die hier al aanwezig is, daar staat een zinsnede in en die luidt dat met het oog op het feit dat de bestuurskostenregeling van 1981 pas halverwege het jaar gerealiseerd is, althans dat er gelden binnenkwamen en dat je er ook iets mee kon doen, dat het mogelijk is of toegestaan wordt om die gelden mee te nemen naar het volgende jaar en dat moet dan in het verslag uiteraard wel vermeld zijn dat er en hoeveel van dat bedrag meegenomen wordt naar het volgende jaar. Ik stel u dus voor om dit verslag niet te verzenden maar een verslag te maken wat aansluit op de werkelijkheid om onmiddellijk met elkaar nu hier te besluiten dat die 30.000,— echt en reëel bestemd zijn om een stukje minderhedenbeleid van de grond te tillen en dat minderheden-beleid dat dient ook verwoord te zijn in een integrale beleidsnota die door de raad wordt vastgesteld. Nou dat geeft een hele leuke mogelijkheid, want voor het volgend jaar 30.000,— of iets meer en laten we nou zeggen 20.000,over, dan moet er nog aardig wat bij elkaar gejokt worden om die 10.000,goed te maken en zeg maar 20,000,— voor deze keer, dat is 50.000,— en daar kunnen we best in een tijdelijke job een figuur voor neerzetten die dat eens keurig ambtelijk gaat begeleiden, die daar iets heel moois van maakt. Ik leg dat als een voorstel neer. Ik heb mijn collega Bernard den Braber moeten beloven dat ik geen wethouder naar huis zal sturen omdat de tijd daarvoor te kort is, het is al haast afgelopen met dit gebeuren, dus ik zal dat dan ook niet doen deze keer, maar ik sta er toch eigenlijk wel op dat we in dit geval een klein beetje de weg van de eerlijkheid gaan bewandelen. In beide richtingen, in de richting van de min derheden en in de richting van binnenlandse zaken. De heer KENNINGS: Ja, voorzitter, onze fractie heeft heel lang over dit punt nagedacht. Het preadvies, maar ook het verslag dat is een stuk verantwoording wat gedaan is van zaken die half vorig jaar zijn gaan spelen. Je kunt dan volstrekt onmogelijk als je half in het jaar geld krijgt in datzelfde jaar nog een beleid ontwikkelen. Ook wij hebben gezien van nou er zijn een aantal activiteiten opgesomd waarvan je vragen kunt stellen, vraagtekens kunt stellen Aanvankelijk waren we om redenen van het feit dat de hogere overheid daar allerlei termijnen aan stelde geneigd om te zeggen van nou ja dan moet het maar, maar toch wel met grote tegenzin omdat het toch een niet juiste ont wikkeling is dat je rapportages gaat maken waarbij je eigenlijk moet zeggen nou ja, is dat nou in de geest van de rapportage zoals we dat willen. Ik

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 182