broek en Van der Velden, dat het initiatief waar de heer Mastenbroek mee begonnen was om eens uit te zoeken of er geen mogelijkheid was dat dat geen verder vervolg heeft gekregen. Overigens denk ik dat de heer Rennings evengoed vanuit het streekgewest weet dat voor een dergelijke bevoegdheid de kans niet erg groot is dat je de handen op elkaar krijgt, want dan gaan gemeenten be voegdheden uit handen geven waarbij het verlengde lokale bestuurskarakter van het streekgewest in het geding komt en wij kunnen allemaal de gemeenten aanwij zen die er zeker niet voor geporteerd zullen zijn. Met betrekking tot het ver schil tussen die 160 woningen en de 52 die we nu bouwen, nou dat proberen we in de vrije sector, de raadsexcursie is voor een stuk ook daarop gericht. We hebben een aantal contacten, ook in de sfeer van de vrije sector. Er wordt onderzocht op dit moment en daar zijn ook contacten over om via leerlingbouw plaatsen woningen te realiseren, buiten de gesubsidieerde sfeer, maar uw suggestie om het voorbeeld van 's-Hertogenbosch eens uit te pluizen om te kijken of wij daar geen gebruik van kunnen maken, wil ik erg graag overnemen want het verschil tussen 160 en 52 krijgen we natuurlijk in de verste verte anders niet gerealiseerd. Ik pik het graag op en zal u daarover nog informeren. Met betrekking tot die appartementsrechten, het is zo dat dat appartementsrecht juist de juridische én de economische eigendom regelt. Eerder was het zo, nee als je het niet zou hebben zou het kunnen zijn dat je wel economisch eigenaar bent maar geen juridisch, omdat wat op de grond staat eigenlijk bij de grond hoort als uitgangspunt in het recht, maar het appartementsrecht maakt juist die splitsing horizontaal mogelijk waardoor er verschillende eigenaren zijn. Het zou inderdaad volstrekt onaanvaardbaar zijn als die economische eigendom niet bij de woningstichting terecht zou komen, zo goed trouwens ook als die juri dische eigendom daar niet terecht zou komen. Met betrekking tot de verkoop prijs van de grond moet ik even een zaak rechtzetten. We hadden de grond voor een ton verkocht aan Habo, maar we hebben aan de nieuwe koper de rente wel bijgeschreven. Dat hebben we toen voor, ik moet het uit het hoofd zeggen, 150.OCX),verkocht. Dus die rente hebben we wel meegenomen. Met betrekking tot dat bedrag van 406.000,want dat is het bedrag waar u met name naar ge keken heeft. Dat is bij mij ook opgevallen. Het blijkt zo te zijn dat er een totaalsom was en die totaalsom moest ter wille vein de toetsing door V.R.O. gesplitst worden. Nu is onder de aanduiding appartementsrecht of kopen van het appartementsrecht zijn een aantal zaken gebracht, de grond, het toezicht bij de bouw, een gedeelte van het ontwerp, sloopkosten, notariskosten en zo nog het een en einder, waarbij het denk ik verschrikkelijk moeilijk is om daar een vinger achter te krijgen, maar waarbij V.R.O. over de gedetailleerde informatie beschikt en die toetst aan de richtlijnen. Dus binnen het kader van die finan ciering van de woningwet wordt daar getoetst en dat heeft ertoe geleid dat al twee keer respectabele bedragen op instigatie van V.R.O. van het totaal af- moesten en nu ergens anders, dat wil zeggen in de onderste lagen terecht zijn gekomen dan wel ergens niet tot een batig saldo leiden. Zoals het er nu voor ligt, maar op zeer korte termijn, ik begrijp een dezer dagen, valt de beslissing van V.R.O. te verwachten en de gunning, is wat er nu aan cijfers onder ligt aanvaardbaar in het kader van de financiering van de woningwet. De heer RENNINGSs Natuurlijk als er geen gewijzigd woningbouwbeleid zou zijn ontstaan dan zou ik de vraag ook niet gesteld hebben. Het is mij bekend dat er weinig handen op elkaar te brengen waren een jaar geleden voor dergelijke plannen, maar ik heb nu in de pers gelezen dat elke gemeente van het streekgewest moord en brand schreeuwt over het geringe aantal woningen wat hen is toegewezen en het risico dat als ze ze van het jaar niet bouwen dat ze ze kwijt zijn. Misschien dat nu het water tot de lippen gestegen is men toch wat eerder bereid is om aan de buurman iets te geven dan het helemaal kwijt te raken. De VOORZITTER: Ja, maar laten we elkaar nou goed begrijpen mijnheer Rennings, die kleine porties gesubsidieerde bouw die kunnen we allemaal realiseren. Het probleem is dat er zo weinig subsidies komen. De heer RENNINGS: Ik heb uit reacties begrepen dat gemeenten onvoldoende bestem mingsplannen hadden, maar oké. De VOORZITTER: Als we dat signaal ergens opvangen dan zullen we er attent op reageren, maar ik denk dat we realistisch moeten zijn en voor een echte verdeling

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 178