broek en Van der Velden, dat het initiatief waar de heer Mastenbroek mee
begonnen was om eens uit te zoeken of er geen mogelijkheid was dat dat geen
verder vervolg heeft gekregen. Overigens denk ik dat de heer Rennings evengoed
vanuit het streekgewest weet dat voor een dergelijke bevoegdheid de kans niet
erg groot is dat je de handen op elkaar krijgt, want dan gaan gemeenten be
voegdheden uit handen geven waarbij het verlengde lokale bestuurskarakter van
het streekgewest in het geding komt en wij kunnen allemaal de gemeenten aanwij
zen die er zeker niet voor geporteerd zullen zijn. Met betrekking tot het ver
schil tussen die 160 woningen en de 52 die we nu bouwen, nou dat proberen we
in de vrije sector, de raadsexcursie is voor een stuk ook daarop gericht. We
hebben een aantal contacten, ook in de sfeer van de vrije sector. Er wordt
onderzocht op dit moment en daar zijn ook contacten over om via leerlingbouw
plaatsen woningen te realiseren, buiten de gesubsidieerde sfeer, maar uw
suggestie om het voorbeeld van 's-Hertogenbosch eens uit te pluizen om te
kijken of wij daar geen gebruik van kunnen maken, wil ik erg graag overnemen
want het verschil tussen 160 en 52 krijgen we natuurlijk in de verste verte
anders niet gerealiseerd. Ik pik het graag op en zal u daarover nog informeren.
Met betrekking tot die appartementsrechten, het is zo dat dat appartementsrecht
juist de juridische én de economische eigendom regelt. Eerder was het zo, nee
als je het niet zou hebben zou het kunnen zijn dat je wel economisch eigenaar
bent maar geen juridisch, omdat wat op de grond staat eigenlijk bij de grond
hoort als uitgangspunt in het recht, maar het appartementsrecht maakt juist die
splitsing horizontaal mogelijk waardoor er verschillende eigenaren zijn. Het
zou inderdaad volstrekt onaanvaardbaar zijn als die economische eigendom niet
bij de woningstichting terecht zou komen, zo goed trouwens ook als die juri
dische eigendom daar niet terecht zou komen. Met betrekking tot de verkoop
prijs van de grond moet ik even een zaak rechtzetten. We hadden de grond voor
een ton verkocht aan Habo, maar we hebben aan de nieuwe koper de rente wel
bijgeschreven. Dat hebben we toen voor, ik moet het uit het hoofd zeggen,
150.OCX),verkocht. Dus die rente hebben we wel meegenomen. Met betrekking
tot dat bedrag van 406.000,want dat is het bedrag waar u met name naar ge
keken heeft. Dat is bij mij ook opgevallen. Het blijkt zo te zijn dat er een
totaalsom was en die totaalsom moest ter wille vein de toetsing door V.R.O.
gesplitst worden. Nu is onder de aanduiding appartementsrecht of kopen van
het appartementsrecht zijn een aantal zaken gebracht, de grond, het toezicht bij
de bouw, een gedeelte van het ontwerp, sloopkosten, notariskosten en zo nog het
een en einder, waarbij het denk ik verschrikkelijk moeilijk is om daar een
vinger achter te krijgen, maar waarbij V.R.O. over de gedetailleerde informatie
beschikt en die toetst aan de richtlijnen. Dus binnen het kader van die finan
ciering van de woningwet wordt daar getoetst en dat heeft ertoe geleid dat
al twee keer respectabele bedragen op instigatie van V.R.O. van het totaal af-
moesten en nu ergens anders, dat wil zeggen in de onderste lagen terecht
zijn gekomen dan wel ergens niet tot een batig saldo leiden. Zoals het er nu
voor ligt, maar op zeer korte termijn, ik begrijp een dezer dagen, valt de
beslissing van V.R.O. te verwachten en de gunning, is wat er nu aan cijfers onder
ligt aanvaardbaar in het kader van de financiering van de woningwet.
De heer RENNINGSs Natuurlijk als er geen gewijzigd woningbouwbeleid zou zijn
ontstaan dan zou ik de vraag ook niet gesteld hebben. Het is mij bekend dat er
weinig handen op elkaar te brengen waren een jaar geleden voor dergelijke plannen,
maar ik heb nu in de pers gelezen dat elke gemeente van het streekgewest moord
en brand schreeuwt over het geringe aantal woningen wat hen is toegewezen en
het risico dat als ze ze van het jaar niet bouwen dat ze ze kwijt zijn.
Misschien dat nu het water tot de lippen gestegen is men toch wat eerder bereid
is om aan de buurman iets te geven dan het helemaal kwijt te raken.
De VOORZITTER: Ja, maar laten we elkaar nou goed begrijpen mijnheer Rennings,
die kleine porties gesubsidieerde bouw die kunnen we allemaal realiseren. Het
probleem is dat er zo weinig subsidies komen.
De heer RENNINGS: Ik heb uit reacties begrepen dat gemeenten onvoldoende bestem
mingsplannen hadden, maar oké.
De VOORZITTER: Als we dat signaal ergens opvangen dan zullen we er attent op
reageren, maar ik denk dat we realistisch moeten zijn en voor een echte verdeling