-JM- commissie met name van deze ruimte waarin dus meubilair komt dat berekend is op volwassenen en zo ook gebruik gaat maken en wellicht heeft dat nog gevolgen voor de lasten die door de andere gebruiker, de wijkvereniging, opgebracht moeten worden. Dat brengt mij meteen dan op die lasten. Ze zijn 3«000,lager dan de vorige keer omdat er wat al te barre voorzieningen die er toen in stonden ge lukkig geschrapt zijn, maar ik zet ernstige vraagtekens bij de afschrijvings termijnen die u gebruikt. U gaat de garderobe,de stoelen en de tafels afschrijven in 25 jaar. Het keukengerei, kop en schotels en zo in 10 jaar. Zelfs in een goed huwelijk voorzitter houden kop en schotels dat niet zo lang uit. Ik denk dat dat toch wel een beetje, ja, dat lijkt ons wat toerekenen naar wat die wijk vereniging kan opbrengen. Op zich hebben wij daar geen problemen mee. Dat is verderop in het verhaal dan weer om af te wijken van het besluit van de commissie algemene en bestuurlijke zaken om niet 50% maar 25%> van de lasten in rekening te brengen, maar ik zou daar toch eens een ander aspect aan toe willen voegen. Het is de eerste keer dat wij een akkommodatie gaan realiseren ten be hoeve van een wijkvereniging. Ik denk dat dat gevolgen moet hebben voor ons subsidiebeleid. Wij zouden veel liever zien, voorzitter, dat u de totale lasten in rekening brengt en dat u dat gedeelte ervan wat zij in redelijkheid niet op kunnen brengen en of dat nou 50% is of 75% dat u dat weg-subsidiëert door in de subsidie regelingen een huisvestings- of een akkommodatiekosten-komponent op te nemen. Ik zeg dat niet omdat ik achteraf zo graag gelijk wil hebben ten aan zien van de subsidieregeling, maar dat als wij het wegsubsidiëren voorzitter, dan geeft dat veel meer rechtszekerheid naar die vereniging toe, omdat die subsidies die zijn Arob-gevoelig en zo en dergelijke overeenkomsten daar ligt dat veel minder vast naar de wijkvereniging zelf toe. Een laatste vraag. Dat gaat over verwarming,elektriciteit en water. Ik ben wat in verwarring door de tegenstrijdige mededeling die ik bij de stukken ben tegen gekomen. Het stuk dat ter bespreking heeft gelegen in het college, daaronder staat een krabbeltje dat de lasten zijn 25% van de investering inclusief de verwarming en de elektriciteit, het water en het onderhoud en hier staat dat naast deze 25°% ook nog eens de hogere kosten voor verwarming, electriciteit, water en onderhoud moet worden opgebracht. Ik kan het verkeerd lezen, maar ik denk dat het elkaar tegenstrijdige mededelingen zijn, maar ik zou er graag uitsluitsel over willen hebben. De heer BROUWERS: Mijnheer de voorzitter, hoe ver we staan met het akkommodatie- plan op dit moment zijn we zo ver dat de eerste fase afgerond is en op papier gezet. Vrijwel klaar om naar het college te gaan en dat behelst dan alle akkommo- daties behalve het gemeenschapshuis en Fidei et Arti. Met betrekking tot die voortgang zitten we te wachten op een reactie van het bestuur van de stichting gemeenschapshuis. We wilden de rest niet laten wachten.Om toch tijdig klaar te zijn hebben we gezegd van nou die eerste fase ronden we dus in zijn totaliteit af. In hoeverre dat dan die ton realiseerbaar zal zijn. Ik durf daar geen vinger voor op te steken, als wel een natte vinger, maar dat was dezelfde als waarmee we die ton gereserveerd hebben. Ik denk dat we dat toch eventjes af moeten wachten wat de uitslag wordt. Ik heb overigens op dit moment sterk het idee dat we met toch redelijke lasten er aan uit zullen komen. Dat is het grote voordeel, dat we dus vrij intensief overleg kunnen hebben met alle organisaties. Overleg met de oudereommissie is niet geweest, althans niet van ons uit. Dat is neem ik wel aan door het hoofd van de school gedaan. Of dat wij nu moeten zeggen dat zij ook in die hogere lasten zullen bijdragen. Ik denk dat je dat in het kader van de akkommodatie zoals die hier ligt moeilijk kunt uitspreken. Ik denk dat zij veel meer relatie hebben met het schoolgebeuren als met de rest. Ik weet ook niet wat gebruikelijk is in andere vergelijkbare situaties bij lagere scholen. Met betrekking tot de lasten en de afschrijvingstermijnen, ik denk dat iedereen zich wel realiseert dat het serviesgoed vaak korter meegaat, maar je gaat toch naar bepaalde afschrijvingstermijnen toe en de vervanging van dat soort materiaal gebeurt nog vaak bij wijze van spreken automatisch omdat niet ineens grote delen daarvan vervangen worden, maar het is vaak een zeer geleidelijke vervanging. Vandaar dat dan toch gekozen is voor bepaalde termijnen. Die lijkt dan ogenschijn lijk groot. Maar ze slaat natuurlijk toch wel op een aantal andere onderdelen, apparatuur die wel 10 jaar mee zou kunnen gaan. Ik ben het niet eens met uw

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 134