-JM-
commissie met name van deze ruimte waarin dus meubilair komt dat berekend is op
volwassenen en zo ook gebruik gaat maken en wellicht heeft dat nog gevolgen voor
de lasten die door de andere gebruiker, de wijkvereniging, opgebracht moeten
worden. Dat brengt mij meteen dan op die lasten. Ze zijn 3«000,lager dan
de vorige keer omdat er wat al te barre voorzieningen die er toen in stonden ge
lukkig geschrapt zijn, maar ik zet ernstige vraagtekens bij de afschrijvings
termijnen die u gebruikt. U gaat de garderobe,de stoelen en de tafels afschrijven
in 25 jaar. Het keukengerei, kop en schotels en zo in 10 jaar. Zelfs in een goed
huwelijk voorzitter houden kop en schotels dat niet zo lang uit. Ik denk dat
dat toch wel een beetje, ja, dat lijkt ons wat toerekenen naar wat die wijk
vereniging kan opbrengen. Op zich hebben wij daar geen problemen mee. Dat is
verderop in het verhaal dan weer om af te wijken van het besluit van de
commissie algemene en bestuurlijke zaken om niet 50% maar 25%> van de lasten
in rekening te brengen, maar ik zou daar toch eens een ander aspect aan toe willen
voegen. Het is de eerste keer dat wij een akkommodatie gaan realiseren ten be
hoeve van een wijkvereniging. Ik denk dat dat gevolgen moet hebben voor ons
subsidiebeleid. Wij zouden veel liever zien, voorzitter, dat u de totale lasten
in rekening brengt en dat u dat gedeelte ervan wat zij in redelijkheid niet op
kunnen brengen en of dat nou 50% is of 75% dat u dat weg-subsidiëert door in
de subsidie regelingen een huisvestings- of een akkommodatiekosten-komponent op
te nemen. Ik zeg dat niet omdat ik achteraf zo graag gelijk wil hebben ten aan
zien van de subsidieregeling, maar dat als wij het wegsubsidiëren voorzitter,
dan geeft dat veel meer rechtszekerheid naar die vereniging toe, omdat die
subsidies die zijn Arob-gevoelig en zo en dergelijke overeenkomsten daar
ligt dat veel minder vast naar de wijkvereniging zelf toe.
Een laatste vraag. Dat gaat over verwarming,elektriciteit en water. Ik ben wat
in verwarring door de tegenstrijdige mededeling die ik bij de stukken ben tegen
gekomen. Het stuk dat ter bespreking heeft gelegen in het college, daaronder staat
een krabbeltje dat de lasten zijn 25% van de investering inclusief de verwarming
en de elektriciteit, het water en het onderhoud en hier staat dat naast deze
25°% ook nog eens de hogere kosten voor verwarming, electriciteit, water en
onderhoud moet worden opgebracht. Ik kan het verkeerd lezen, maar ik denk dat het
elkaar tegenstrijdige mededelingen zijn, maar ik zou er graag uitsluitsel over
willen hebben.
De heer BROUWERS: Mijnheer de voorzitter, hoe ver we staan met het akkommodatie-
plan op dit moment zijn we zo ver dat de eerste fase afgerond is en op papier
gezet. Vrijwel klaar om naar het college te gaan en dat behelst dan alle akkommo-
daties behalve het gemeenschapshuis en Fidei et Arti. Met betrekking tot die
voortgang zitten we te wachten op een reactie van het bestuur van de stichting
gemeenschapshuis. We wilden de rest niet laten wachten.Om toch tijdig klaar te
zijn hebben we gezegd van nou die eerste fase ronden we dus in zijn totaliteit af.
In hoeverre dat dan die ton realiseerbaar zal zijn. Ik durf daar geen vinger voor
op te steken, als wel een natte vinger, maar dat was dezelfde als waarmee we die
ton gereserveerd hebben. Ik denk dat we dat toch eventjes af moeten wachten wat
de uitslag wordt. Ik heb overigens op dit moment sterk het idee dat we met
toch redelijke lasten er aan uit zullen komen. Dat is het grote voordeel, dat we
dus vrij intensief overleg kunnen hebben met alle organisaties. Overleg met de
oudereommissie is niet geweest, althans niet van ons uit. Dat is neem ik wel aan
door het hoofd van de school gedaan. Of dat wij nu moeten zeggen dat zij ook in
die hogere lasten zullen bijdragen. Ik denk dat je dat in het kader van de
akkommodatie zoals die hier ligt moeilijk kunt uitspreken. Ik denk dat zij veel
meer relatie hebben met het schoolgebeuren als met de rest. Ik weet ook niet
wat gebruikelijk is in andere vergelijkbare situaties bij lagere scholen. Met
betrekking tot de lasten en de afschrijvingstermijnen, ik denk dat iedereen
zich wel realiseert dat het serviesgoed vaak korter meegaat, maar je gaat toch
naar bepaalde afschrijvingstermijnen toe en de vervanging van dat soort materiaal
gebeurt nog vaak bij wijze van spreken automatisch omdat niet ineens grote delen
daarvan vervangen worden, maar het is vaak een zeer geleidelijke vervanging.
Vandaar dat dan toch gekozen is voor bepaalde termijnen. Die lijkt dan ogenschijn
lijk groot. Maar ze slaat natuurlijk toch wel op een aantal andere onderdelen,
apparatuur die wel 10 jaar mee zou kunnen gaan. Ik ben het niet eens met uw