-30- voorzover dat haalbaar was en dat werd toendertijd nog ten volle door de ambtelijke dienst onderschreven dat dat zou kunnen, maar nou moet toch voor een aantal mensen die in de Driepoot zitten dat een geweldige teleurstelling geven dat zij ervaren dat de markt daar gaat verdwijnen en hun omzet wordt voor een belangrijk deel bepaald door de dinsdag-middag en nog een aantal andere zaken die te maken hebben met een aantal nadelige gevolgen van de reconstructie. Dat komt er dan allemaal nog maar even bovenop, zoals het verdwijnen van de kermis daar ter plekke, van de wielerronde. Er zitten een aantal mensen duidelijk in moeilijkheden bij een dergelijke onverhoedse toestand die daar ontstaat voor hun bedrijfsvoering en op een andere plaats worden weer moeilijkheden opgeroepen in verband met het verkeer en de inrichting van de Julianalaan en dan denk ik ook van hoe gaat het nou met het verkeer als die Driepoot afgesloten wordt, of als er éénrichtingsverkeer ontstaat, maar ook dat die reconstructie van de Churchillstraat daar zitten we dan in dezelfde tijd naar te kijken en dan krijgen we daar weer een mogelijke parkeerdrukte die een uitweg moet vinden. Nou ik denk dat in de periode tot september we na moeten gaan wat nou de invloed is van dat marktgebeuren en de omgeving om dan ook die tijd te benutten om alternatieven te zoeken. Wat zijn nou de gevolgen van het verkeer Hoe kunnen we daar aan tegemoet komen Maar ook voor de omzetontwikkeling van bepaalde bedrijven die kunnen misschien enig signaal daarvan laten blijken. Ik zou er in ieder geval voor zijn om de verplaatsing als een noodoplossing te beschouwen zoals hier is voorgesteld en zeker er niet toe over te gaan om een definitieve verplaatsing naar de Julianalaan om daarmee akkoord te gaan. Tenslotte heb ik dan nog wel een vraag hoe het mogelijk is dat dit soort problemen pas in zo'n laat stadium hier op tafel komen, terwijl vorig jaar juli hebben de marktkoop lieden al een brief geschreven dat ze eigenlijk wel een andere ontwikkelings mogelijkheid voor hun markt willen zien. Ze hebben er toch duidelijk op gewezen dat zij de opstelling van de markt, zoals die tot dan toe plaatsvond, ook pro blematisch vonden, maar dan vind ik het vreemd dat tot voor veertien dagen de indruk werd gewekt alsof het allemaal wel zou kunnen in de Driepoot en dat er een oplossing zou kunnen worden verkregen door op een bepaalde manier te schikken en dan komt er plotseling totaal andere technische informatie op tafel dan hebben ze gemeten en zeggen ze van dat geeft de doorslag, nou kan het niet. Dat zijn eigenlijk mijn vragen. De heer VAN EIJKEEEN: Ja, voorzitter, misschien is het het gemakkelijkste om aan te sluiten bij de laatste opmerking van de heer Wijnen. Ik denk dat het ver plaatsen naar de Julianalaan die nu wordt voorgesteld, dat we dat niet moeten zien als een noodopstelling. Ik zou het willen bezien als een proefopstelling. Ik denk dat het toch duidelijk een andere invulling is. Gister-avond is deze problematiek in de verkeerscommissie aan de orde gekomen, omdat we bezig zijn met de verkeersproblematiek in een belendend deel van de gemeente, de omgeving Churchillstraat en Vader Vincentiusstraat, we te maken kregen met de functie en eventueel gewijzigde functie van de Julianalaan bij alles wat je in dat gebied op het terrein van woningverbetering zou gaan doen. Daar is vrijwel unaniem de conclusie getrokken dat het probleem is daar waar je met facetten bezig bent, dat je het grotere geheel even uit het oog verliest. Dat het en zeker op verkeersgebied onmiddellijk consequenties heeft voor andere gebieden. Dan wordt de keuze in feite: Waar leg je nou de prioriteit? Bij het verbeteren van de woonomgeving, daar waar je vindt dat het onderhand tijd wordt dat we ons daar mee gaan bezighouden Het betreft daar het wonen 7 dagen per week. Daarnaast heb je het al of niet verplaatsen van een op zich ook een belangrijk gebeuren, de weekmarkt, van de Driepoot naar de Julianalaan, wel of niet permanent. Op het moment dat je die verplaatsing naar de Julianalaan beziet als een structurele maatregel dan beperk je daarmee de mogelijkheden voor het reconstrueren van de woonomgeving in de straten die ik net heb genoemd, want het kan betekenen dat je ertoe moet overgaan, voor mij is dat nog de vraag, tot wekelijks vrijwel de gehele dinsdag het afsluiten van de Julianalaan. Dat betekent dat je qua één- danwel twéêrichtingsverkeer in de straten ten oosten daarvan al een aantal zaken vastlegt, althans een aantal beperkingen oproept. Nou ik denk dat het, althans dat is onze keuze en ik dacht gisteren dat er in de verkeerscommissie ook een

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 130