-10-
Mevrouw KNIEP-KÖHNKE: Ja, mijnheer de voorzitter, ik bedank de wethouder
voor zijn antwoord, maar hij heeft mij niet overtuigd in verband met het
blokkeren voor de andere gemeenten dat is mij niet zo duidelijk. Ik voel
er toch veel meer voor, maar het blijkt uit de andere raadsleden dat het toch
niet veel helpt wat ik hier allemaal zit te vertellen, maar het particuliere
bedrijfsleven daar zou de provincie ook wat meer hun best voor kunnen doen,
misschien de gewestraad, om dat eens een kans te geven. Daar moeten uiteinde
lijk de centjes allemaal vandaan komen. Als we het particuliere bedrijfsleven
niet helpen in deze tijd gaan we nog meer achteruit. Ik wil er toch voor
pleiten om het particuliere bedrijfsleven in deze zeer nauw te betrekken.
Lukt het dan niet gemeentelijk in de gemeente Oudenbosch, dan moet het toch
zeker binnen de gewestraad mogelijk zijn om daar de prioriteit te geven aan
het particuliere bedrijfsleven.
De heer DU PONT: Ja, ik zou het gezien de hele afvalproblematiek binnen de
gewestraad, die toch al niet zo eenvoudig ligt, als u dit punt eraan toevoegt
het nog niet eenvoudiger zal worden, wij hebben de ervaring dat er 6 in de vuil
verbranding zitten en de rest stort op welke manier dan ook, dat andere
probleem de zaak nog gecompliceerder zou maken. U zei u hebt mij niet overtuigd
dat wanneer wij naar een particulier zullen gaan wij de zaak daar zullen blokkeren.
Als wij naar een particulier zouden gaan zouden we ook met die particulier een
overeenkomst van 5 jaar sluiten. Dit betekent dat wij dan 5 jaar niet aan die
regionale ophaaldienst mee zouden kunnen doen. Wij zijn na Roosendaal de
grootste gemeente binnen het gewest en daarom ook een belangrijke partner in
die hele regionalisatie en de gedachte is ook duidelijk wanneer we bij die 6
tot regionalisatie kunnen komen dat dat niet alleen voor Oudenbosch, maar ook
voor de andere gemeenten kostenbesparend zal werken doordat er dan veel effi
ciëntere ophaalmethoden toegepast kunnen worden die grensoverschrijdend
werken eventueel. Nou dat zijn toch de redenen waarom wij toch de voorkeur
geven om naar Roosendaal te gaan.
De VOORZITTER: Mag ik vaststellen dat u zich met uitzondering van mevrouw
Kniep, met het voorstel kunt verenigen Dan vraag ik aan mevrouw Kniep of
ze er aantekening van wenst dat zij tegen heeft gestemd
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen, onder aan
tekening dat mevrouw Kniep-Köhnke tegen dit voorstel is.
De VOORZITTER schorst de vergadering voor de koffiepauze.
Na opheffing van de schorsing stelt de VOORZITTER aan de orde:
8. Voorstel tot definitieve vaststelling van de subsidie over 1981 ten behoeve
van de Stichting Unie van Vrijwilligers, afdeling Oudenbosch/96e wijziging
gemeentebegroting 1981.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
8.1. Voorstel tot afwijzing van een verzoek van het EMCEE om subsidie voor
een verkiezingskrant.
De heer DEN BRABER: Ja, mijnheer de voorzitter, ik vind het een slecht voorstel.
Ik vind het ook een slecht preadvies. Het preadvies gaat over bezuinigingen
in de welzijnssector, maar rept met geen woord over de verkiezingskrant. Vorig
jaar toen wij hier het welzijnsplan hebben vastgesteld heb ik al gewaarschuwd
bij de vaststelling van die subsidieverordening van we lopen onherroepelijk
vast als we alleen maar kijken naar instellingen en niet naar aktiviteiten en
wat zegt het preadvies nou, het maatschappelijk centrum heeft zijn subsidie
gehad en bovendien moeten ze nog eens een keer extra inleveren. In het kader
van die 1% extra ronde en daar moeten we het nou voorlopig maar op houden.
Iets meer kan er niet meer bij. Dit laatste is trouwens niet helemaal waar,
want in de welzijnscommissie hebben wij afgesproken dat bezuinigingen bij
die grote vier in Oudenbosch die 1% op moeten leveren dat die vrijkomende
gelden best weer besteed kunnen worden bij die instellingen zelf zij het dan
uiteraard voor andere activiteiten. Terug naar waar het hier om gaat, die