-10- Mevrouw KNIEP-KÖHNKE: Ja, mijnheer de voorzitter, ik bedank de wethouder voor zijn antwoord, maar hij heeft mij niet overtuigd in verband met het blokkeren voor de andere gemeenten dat is mij niet zo duidelijk. Ik voel er toch veel meer voor, maar het blijkt uit de andere raadsleden dat het toch niet veel helpt wat ik hier allemaal zit te vertellen, maar het particuliere bedrijfsleven daar zou de provincie ook wat meer hun best voor kunnen doen, misschien de gewestraad, om dat eens een kans te geven. Daar moeten uiteinde lijk de centjes allemaal vandaan komen. Als we het particuliere bedrijfsleven niet helpen in deze tijd gaan we nog meer achteruit. Ik wil er toch voor pleiten om het particuliere bedrijfsleven in deze zeer nauw te betrekken. Lukt het dan niet gemeentelijk in de gemeente Oudenbosch, dan moet het toch zeker binnen de gewestraad mogelijk zijn om daar de prioriteit te geven aan het particuliere bedrijfsleven. De heer DU PONT: Ja, ik zou het gezien de hele afvalproblematiek binnen de gewestraad, die toch al niet zo eenvoudig ligt, als u dit punt eraan toevoegt het nog niet eenvoudiger zal worden, wij hebben de ervaring dat er 6 in de vuil verbranding zitten en de rest stort op welke manier dan ook, dat andere probleem de zaak nog gecompliceerder zou maken. U zei u hebt mij niet overtuigd dat wanneer wij naar een particulier zullen gaan wij de zaak daar zullen blokkeren. Als wij naar een particulier zouden gaan zouden we ook met die particulier een overeenkomst van 5 jaar sluiten. Dit betekent dat wij dan 5 jaar niet aan die regionale ophaaldienst mee zouden kunnen doen. Wij zijn na Roosendaal de grootste gemeente binnen het gewest en daarom ook een belangrijke partner in die hele regionalisatie en de gedachte is ook duidelijk wanneer we bij die 6 tot regionalisatie kunnen komen dat dat niet alleen voor Oudenbosch, maar ook voor de andere gemeenten kostenbesparend zal werken doordat er dan veel effi ciëntere ophaalmethoden toegepast kunnen worden die grensoverschrijdend werken eventueel. Nou dat zijn toch de redenen waarom wij toch de voorkeur geven om naar Roosendaal te gaan. De VOORZITTER: Mag ik vaststellen dat u zich met uitzondering van mevrouw Kniep, met het voorstel kunt verenigen Dan vraag ik aan mevrouw Kniep of ze er aantekening van wenst dat zij tegen heeft gestemd Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen, onder aan tekening dat mevrouw Kniep-Köhnke tegen dit voorstel is. De VOORZITTER schorst de vergadering voor de koffiepauze. Na opheffing van de schorsing stelt de VOORZITTER aan de orde: 8. Voorstel tot definitieve vaststelling van de subsidie over 1981 ten behoeve van de Stichting Unie van Vrijwilligers, afdeling Oudenbosch/96e wijziging gemeentebegroting 1981. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 8.1. Voorstel tot afwijzing van een verzoek van het EMCEE om subsidie voor een verkiezingskrant. De heer DEN BRABER: Ja, mijnheer de voorzitter, ik vind het een slecht voorstel. Ik vind het ook een slecht preadvies. Het preadvies gaat over bezuinigingen in de welzijnssector, maar rept met geen woord over de verkiezingskrant. Vorig jaar toen wij hier het welzijnsplan hebben vastgesteld heb ik al gewaarschuwd bij de vaststelling van die subsidieverordening van we lopen onherroepelijk vast als we alleen maar kijken naar instellingen en niet naar aktiviteiten en wat zegt het preadvies nou, het maatschappelijk centrum heeft zijn subsidie gehad en bovendien moeten ze nog eens een keer extra inleveren. In het kader van die 1% extra ronde en daar moeten we het nou voorlopig maar op houden. Iets meer kan er niet meer bij. Dit laatste is trouwens niet helemaal waar, want in de welzijnscommissie hebben wij afgesproken dat bezuinigingen bij die grote vier in Oudenbosch die 1% op moeten leveren dat die vrijkomende gelden best weer besteed kunnen worden bij die instellingen zelf zij het dan uiteraard voor andere activiteiten. Terug naar waar het hier om gaat, die

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 110