-k- Verder onduidelijk is of het oppervlak; van het nieuwe station afwijkt van het oppervlak van het oude station, met name een van de belangrijke overwegingen is het verschil in grondprijs geweest. Ja, ik denk dat als het nu aanmerkelijk meer gebruikt wordt voor service-stations, ja, ik weet niet of daar voor de gemeente nog een andere baat uit mogelijk is. Anderzijds als dat onmogelijk is wellicht dat het gebruikt kan worden om een betere positie van het trottoir te realiseren. De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, bij het overleg in de commissie open bare werken en ruimtelijke ordening hebben wij ingestemd met de wijziging van het service-station onder de voorwaarde dat daar in zodanige wijzigingen optreden dat er volgens de hinderwet een andere inrichting ontstaat en of dan die hinder wetvergunning aangevraagd wordt is natuurlijk een andere zaak en of die na geleefd wordt is natuurlijk ook weer een andere zaak, maar als er een andere inrichting ontstaat dat is denk ik toch wel van groot belang om' dat consciëntieus te bekijken, want het feit dat er een hinderwetvergunning is aangevraagd is natuurlijk wel belangrijk, maar het gaat in feite meer om de aard van de in richting die het gevaar meebrengt en de vergunning is een mogelijkheid om voor waarden te stellen. Verder is mij opgevallen, wat de heer Rennings al zei dat de tekening die door Chevron was aangevraagd dat die niet volgens de direkteur gemeentewerken in overeenstemming was met de werkelijkheid en ik denk dat het dan wel een goede zaak is om daar de regel op te leggen wat er nou eigenlijk ter plekke aanwezig is op grond van de hinderwetvergunning en wat er voorgesteld wordt. De VOORZITTER: Met betrekking tot het probleem van de zelfbediening. Nou ja, met de heer Rennings stel ik vast dat er een brief ligt dat het niet gebeurt. De zorg van de heer Van Eijkeren of er wel permanent iemand in de kassa is, nou die deel ik niet, want ik denk dat het anders erg goedkoop tanken wordt ter plaatse, dus daar zullen ze best wel op letten, maar de L.P.G. zoals die er nu staat en zoals ze hem willen verplaatsen, iets willen verplaatsen, die tank blijft overigens op dezelfde plaats liggen, maar het aftappunt die blijft ingericht uitsluitend voor een bediening door eigen personeel, dus geoefend personeel en niet voor zelfbediening. Een inrichting voor zelfbediening vraagt een aanpassing en binnen het kader van de Hinderwet leidt dat tot een aantal bijzondere voorwaarden. Dus de L.P.G. wijzigen ligt niet in de lijn want dan kom je namelijk binnen het regime van de huidige wetgeving en dat betekent dat de oude hinderwetvergunning terzijde gaat. Nou dat kunnen ze niet riskeren, want het is alleen dankzij het regime van die oude wet dat ze er mogen zitten. Dus ik denk dat we toch wel kunnen vertrouwen op de bereidheid die er in de brief is uitgesproken. Zou dat niet zo zijn, ja, die sanctie kennen we, dat is sluiten. Ja, ik denk dat we dan nauwelijks anders kunnen. Chevron weet dat zij aan de normen die er op de dag van vandaag gesteld worden niet voldoet, dus ik denk dat ze wat dat betreft een uiterst gevaarlijk spel spelen, waar wij dan ook maar de sanctie aan verbinden die erbij hoort op het moment dat ze het wel zouden doen. Dan moeten we overigens constateren, ik denk dat dat niet zo eenvoudig is, alleen misschien niet vooraf. Met betrekking tot het trottoir. Er is in de commissie ook al gezegd het is grond deels van de provincie, deels van de Shell maar we zullen de mogelijkheid wat dat betreft in ieder geval bezien. Met betrekking tot de opmerking van de heer Rennings dat blijkens de tekening bij hem de vraag is of de wijze van aflevering van gas ongewijzigd blijft dat kan ik niet volgen. Ik weet niet wat de plaats van het tanken op zich te maken heeft met de wijze waarop je het aflevert, maar misschien wil hij dat in tweede instantie toelichten dan kan ik daar misschien op reageren. Met betrekking tot de oppervlakte van het station, dat is hetzelfde alleen hij wordt op een andere wijze ingedeeld en overkapt. Mijnheer Wijnen zegt een andere inrichting, ik geloof van niet, maar ik moet u zeggen dat ik daar mijn hand ook niet helemaal voor in het vuur steek. Op zich genomen is het een zaak die in de sfeer van de hinderwetvergunning ligt, maar wij hebben de vrijheid om als raad om wel of niet het bestemmingsplan te wijzigen. Ik denk het niet, ik denk dat het naar- zijn aard hetzelfde blijft: een benzine-verkooppunt. De attentie waar de heer Wijnen nog eens op attendeert met betrekking tot het niet overeenstemmen van de tekening, daar wordt inderdaad op gelet. Enfin, de direkteur heeft daar in de commissie ook al op geattendeerd. De heer WIJNEN: Een andere inrichting houdt niet zozeer in bestemmingsrechtelijk maar meer volgens de bepalingen van de hinderwet dat bij de omschrijving be-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1982 | | pagina 104