-k-
Verder onduidelijk is of het oppervlak; van het nieuwe station afwijkt van het
oppervlak van het oude station, met name een van de belangrijke overwegingen is
het verschil in grondprijs geweest. Ja, ik denk dat als het nu aanmerkelijk meer
gebruikt wordt voor service-stations, ja, ik weet niet of daar voor de gemeente
nog een andere baat uit mogelijk is. Anderzijds als dat onmogelijk is wellicht
dat het gebruikt kan worden om een betere positie van het trottoir te realiseren.
De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, bij het overleg in de commissie open
bare werken en ruimtelijke ordening hebben wij ingestemd met de wijziging van
het service-station onder de voorwaarde dat daar in zodanige wijzigingen optreden
dat er volgens de hinderwet een andere inrichting ontstaat en of dan die hinder
wetvergunning aangevraagd wordt is natuurlijk een andere zaak en of die na
geleefd wordt is natuurlijk ook weer een andere zaak, maar als er een andere
inrichting ontstaat dat is denk ik toch wel van groot belang om' dat consciëntieus
te bekijken, want het feit dat er een hinderwetvergunning is aangevraagd is
natuurlijk wel belangrijk, maar het gaat in feite meer om de aard van de in
richting die het gevaar meebrengt en de vergunning is een mogelijkheid om voor
waarden te stellen. Verder is mij opgevallen, wat de heer Rennings al zei
dat de tekening die door Chevron was aangevraagd dat die niet volgens de direkteur
gemeentewerken in overeenstemming was met de werkelijkheid en ik denk dat het dan wel
een goede zaak is om daar de regel op te leggen wat er nou eigenlijk ter plekke
aanwezig is op grond van de hinderwetvergunning en wat er voorgesteld wordt.
De VOORZITTER: Met betrekking tot het probleem van de zelfbediening. Nou ja, met
de heer Rennings stel ik vast dat er een brief ligt dat het niet gebeurt. De
zorg van de heer Van Eijkeren of er wel permanent iemand in de kassa is, nou die
deel ik niet, want ik denk dat het anders erg goedkoop tanken wordt ter plaatse,
dus daar zullen ze best wel op letten, maar de L.P.G. zoals die er nu staat en
zoals ze hem willen verplaatsen, iets willen verplaatsen, die tank blijft overigens
op dezelfde plaats liggen, maar het aftappunt die blijft ingericht uitsluitend
voor een bediening door eigen personeel, dus geoefend personeel en niet voor
zelfbediening. Een inrichting voor zelfbediening vraagt een aanpassing en binnen
het kader van de Hinderwet leidt dat tot een aantal bijzondere voorwaarden. Dus
de L.P.G. wijzigen ligt niet in de lijn want dan kom je namelijk binnen het
regime van de huidige wetgeving en dat betekent dat de oude hinderwetvergunning
terzijde gaat. Nou dat kunnen ze niet riskeren, want het is alleen dankzij het
regime van die oude wet dat ze er mogen zitten. Dus ik denk dat we toch wel kunnen
vertrouwen op de bereidheid die er in de brief is uitgesproken. Zou dat niet zo
zijn, ja, die sanctie kennen we, dat is sluiten. Ja, ik denk dat we dan nauwelijks
anders kunnen. Chevron weet dat zij aan de normen die er op de dag van vandaag
gesteld worden niet voldoet, dus ik denk dat ze wat dat betreft een uiterst
gevaarlijk spel spelen, waar wij dan ook maar de sanctie aan verbinden die erbij
hoort op het moment dat ze het wel zouden doen. Dan moeten we overigens constateren,
ik denk dat dat niet zo eenvoudig is, alleen misschien niet vooraf. Met betrekking
tot het trottoir. Er is in de commissie ook al gezegd het is grond deels van de
provincie, deels van de Shell maar we zullen de mogelijkheid wat dat betreft in
ieder geval bezien. Met betrekking tot de opmerking van de heer Rennings dat blijkens
de tekening bij hem de vraag is of de wijze van aflevering van gas ongewijzigd
blijft dat kan ik niet volgen. Ik weet niet wat de plaats van het tanken op zich
te maken heeft met de wijze waarop je het aflevert, maar misschien wil hij dat in
tweede instantie toelichten dan kan ik daar misschien op reageren. Met betrekking
tot de oppervlakte van het station, dat is hetzelfde alleen hij wordt op een
andere wijze ingedeeld en overkapt. Mijnheer Wijnen zegt een andere inrichting,
ik geloof van niet, maar ik moet u zeggen dat ik daar mijn hand ook niet helemaal
voor in het vuur steek. Op zich genomen is het een zaak die in de sfeer van de
hinderwetvergunning ligt, maar wij hebben de vrijheid om als raad om wel of niet
het bestemmingsplan te wijzigen. Ik denk het niet, ik denk dat het naar- zijn aard
hetzelfde blijft: een benzine-verkooppunt. De attentie waar de heer Wijnen nog
eens op attendeert met betrekking tot het niet overeenstemmen van de tekening,
daar wordt inderdaad op gelet. Enfin, de direkteur heeft daar in de commissie ook
al op geattendeerd.
De heer WIJNEN: Een andere inrichting houdt niet zozeer in bestemmingsrechtelijk
maar meer volgens de bepalingen van de hinderwet dat bij de omschrijving be-