-30- voor dit soort activiteiten geld aangeboden krijgt door de fractie O.N.S. dan doe ik dat. Dan, ja dat is misschien wel dank zij de belastingverhoging, heb ik zijn opmerking over de prioriteiten waarom,ook de heer Van Hoek vraagt dat, waarom nou niet een prioriteit bij die jeugdigen gelegd. Daar liggen de vol gende overwegingen aan ten grondslag, dat is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Door de hogere overheid zijn heel veel faciliteiten voor de jeugd ge maakt. Ik denk maar aan de werkverruimende maatregelen. Ik denk aan de subsidies op de jeugdlonen, die in de bedrijfssector zelfs rond de 20,per week gaan. In de mindere bedrijven loopt dat op tot 80,Dat maakt het voor werkgevers bijzonder aantrekkelijk om jeugdige werklozen in dienst te nemen. Ik hoop dat ze daar dan tegenover stellen dat ze ook beantwoorden aan de opleidingsver wachtingen die dan daar tegenover moeten staan. Daar heb ik geen oordeel over, maar ik geef aan dat er mogelijkheden zijn. De leerlingbouwplaatsen, waar wij ook in participeren. Er zijn een aantal Oudenbossche ondernemers. Er zijn projecten in Roosendaal opgezet die alleen opgezet konden worden wanneer er een areaal was ik meen van 52.000 inwoners. Dat kon je dus als kleine gemeente niet doen, maar wel zijn Oudenbossche jeugdigden gaan deelnemen aan die projecten en dat waren werkvervangende projecten in Roosendaal. Daarenboven moet u er toch goed rekening mee houden dat voor de jeugdige werklozen en dat zijn dan met name de schoolverlaters, er tot het 19e jaar forse mogelijkheden zijn binnen het bestaande onderwijs en het vormingswerk. Met het laatste ben ik vertrouwd omdat ik daar af en toe kom. Bij het eerste, dat weet ik wel, dat je daar vraagtekens bij mag zetten. Dat wil zeggen dat wordt door een aantal mensen toch gedaan of dat het onderwijs wel zo aanslaat bij de jeugdigen. Bijvoorbeeld binnen het B.B.O., de streekscholen Bergen op Zoom en Breda, zijn projecten opgezet voor de jeugdige werklozen tot 19 jaar» Aan het eerste project namen 90 of 80 jongeren deel. Ik denk dat je je niet moet laten verleiden om steeds dezelfde prioriteiten te noemen. Als het gaat om nog een ander duidelijk argu ment: Ervaringscijfers leren dat binnen één jaar 90van de schoolverlaters aan het werk is. Die jongeren die zo moeilijk te bemiddelen zijn zijn de ja, ik zou bijna kunnen zeggen de beter opgeleide groep. Die heeft doorgaans een wat beter incassatievermogen, maar ik zeg dat met de nodige voorzichtigheid, want daar mag u niet uit afleiden dat ik zeg van nou laat ze dan maar aar hun lot over. Nee, dat is helemaal niet waar. Ik geef aan dat ervaringscijfers hebben geleerd dat die jeugdige schoolverlaters binnen het jaar vrijwel allemaal aan het werk zijn. Dat zijn ook dingen die ik uit eigen ervaring constateer elk jaar en dat klopt ook wel want deze mensen zijn vaak eerder bereid om onverschillig welk werk aan te nemen dan de jeugdige werklozen van 2k a 25 jaar die van een H.T.S. of van een universitaire studie afkomen. Die is moeilijk in het bemiddelen, de eerste groep is wat gemakkelijker. Desalniettemin wil ik er geen twijfel over laten bestaan dat uitgerekend wethouder Brouwers die nog andere werkzaamheden doet, die jeugdigen niet of onvoldoende zou honoreren in hun wensen en behoeften, ondanks het feit dat ik vind dat je niet teveel prioriteiten moet stellen, want dan moet je er eigenlijk geen een stellen, wil ik best op een gegeven moment als de raad daar mee akkoord gaat het voorstel van de heer Rennings er in brengen, maar u weet met welke reserves ik eigenlijk het voorstel overneem, omdat ik nu aangetoond heb dat er een aantal faciliteiten voor de jeugdigen al gegeven zijn. Nou daar kunnen we dan nog heerlijk over discussiëren en dan komen er heus nog wel andere prioriteiten uit. Ik denk dat we ons maar het beste aan die 5 kunnen houden. Ik heb u al aangegeven op grond waarvan wij tot deze prioriteiten zijn gekomen. Waarom ze zo zijn gekomen, nou duidelijk bij de ètnische minderheden, ik denk dat daar een enorme grote problematiek schuilt. Het aantal werklozen daar is erg hoog, maar juist hun inkomen moet vaak door meerdere, dient vaak voor meerdere mensen en daardoor is de spoeling dun. Zij zitten vaak financieel daar door in moeilijkheden, maar op de arbeidsmarkt komen zij, laten we heel eerlijk zijn, steeds op het tweede plan. Als er gekozen moet worden tussen een Nederlander en een ander dan is dat toch wel een bijkomstigheid. Waarom bij vrouwen Omdat daar een groot stuk verborgen werkloosheid is en met vrouwen zijn hier ook be doeld de meisjes en er speelt ook een rol bij dat opleidingsproblemen daar toch een grotere rol spelen dan bij jongens en mannen en dat is verklaarbaar door het verleden waarin scholing voor meisjes in feite toch vaak op het tweede plan kwam bij grote groepen van mensen. Nou vaak melden die zich niet eens bij het geweste-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 94