-30-
voor dit soort activiteiten geld aangeboden krijgt door de fractie O.N.S. dan
doe ik dat. Dan, ja dat is misschien wel dank zij de belastingverhoging, heb
ik zijn opmerking over de prioriteiten waarom,ook de heer Van Hoek vraagt dat,
waarom nou niet een prioriteit bij die jeugdigen gelegd. Daar liggen de vol
gende overwegingen aan ten grondslag, dat is niet zomaar uit de lucht komen
vallen. Door de hogere overheid zijn heel veel faciliteiten voor de jeugd ge
maakt. Ik denk maar aan de werkverruimende maatregelen. Ik denk aan de subsidies
op de jeugdlonen, die in de bedrijfssector zelfs rond de 20,per week gaan.
In de mindere bedrijven loopt dat op tot 80,Dat maakt het voor werkgevers
bijzonder aantrekkelijk om jeugdige werklozen in dienst te nemen. Ik hoop dat
ze daar dan tegenover stellen dat ze ook beantwoorden aan de opleidingsver
wachtingen die dan daar tegenover moeten staan. Daar heb ik geen oordeel over,
maar ik geef aan dat er mogelijkheden zijn. De leerlingbouwplaatsen, waar wij
ook in participeren. Er zijn een aantal Oudenbossche ondernemers. Er zijn
projecten in Roosendaal opgezet die alleen opgezet konden worden wanneer er een
areaal was ik meen van 52.000 inwoners. Dat kon je dus als kleine gemeente niet
doen, maar wel zijn Oudenbossche jeugdigden gaan deelnemen aan die projecten en
dat waren werkvervangende projecten in Roosendaal. Daarenboven moet u er toch
goed rekening mee houden dat voor de jeugdige werklozen en dat zijn dan met
name de schoolverlaters, er tot het 19e jaar forse mogelijkheden zijn binnen
het bestaande onderwijs en het vormingswerk. Met het laatste ben ik vertrouwd
omdat ik daar af en toe kom. Bij het eerste, dat weet ik wel, dat je daar
vraagtekens bij mag zetten. Dat wil zeggen dat wordt door een aantal mensen toch
gedaan of dat het onderwijs wel zo aanslaat bij de jeugdigen. Bijvoorbeeld binnen
het B.B.O., de streekscholen Bergen op Zoom en Breda, zijn projecten opgezet
voor de jeugdige werklozen tot 19 jaar» Aan het eerste project namen
90 of 80 jongeren deel. Ik denk dat je je niet moet laten verleiden om steeds
dezelfde prioriteiten te noemen. Als het gaat om nog een ander duidelijk argu
ment: Ervaringscijfers leren dat binnen één jaar 90van de schoolverlaters
aan het werk is. Die jongeren die zo moeilijk te bemiddelen zijn zijn de ja,
ik zou bijna kunnen zeggen de beter opgeleide groep. Die heeft doorgaans een wat
beter incassatievermogen, maar ik zeg dat met de nodige voorzichtigheid, want
daar mag u niet uit afleiden dat ik zeg van nou laat ze dan maar aar hun lot over.
Nee, dat is helemaal niet waar. Ik geef aan dat ervaringscijfers hebben geleerd
dat die jeugdige schoolverlaters binnen het jaar vrijwel allemaal aan het werk
zijn. Dat zijn ook dingen die ik uit eigen ervaring constateer elk jaar en dat
klopt ook wel want deze mensen zijn vaak eerder bereid om onverschillig welk
werk aan te nemen dan de jeugdige werklozen van 2k a 25 jaar die van een H.T.S.
of van een universitaire studie afkomen. Die is moeilijk in het bemiddelen, de
eerste groep is wat gemakkelijker. Desalniettemin wil ik er geen twijfel over
laten bestaan dat uitgerekend wethouder Brouwers die nog andere werkzaamheden
doet, die jeugdigen niet of onvoldoende zou honoreren in hun wensen en behoeften,
ondanks het feit dat ik vind dat je niet teveel prioriteiten moet stellen, want
dan moet je er eigenlijk geen een stellen, wil ik best op een gegeven moment als
de raad daar mee akkoord gaat het voorstel van de heer Rennings er in brengen,
maar u weet met welke reserves ik eigenlijk het voorstel overneem, omdat ik nu
aangetoond heb dat er een aantal faciliteiten voor de jeugdigen al gegeven zijn.
Nou daar kunnen we dan nog heerlijk over discussiëren en dan komen er heus nog
wel andere prioriteiten uit. Ik denk dat we ons maar het beste aan die 5 kunnen
houden. Ik heb u al aangegeven op grond waarvan wij tot deze prioriteiten zijn
gekomen. Waarom ze zo zijn gekomen, nou duidelijk bij de ètnische minderheden, ik
denk dat daar een enorme grote problematiek schuilt. Het aantal werklozen daar
is erg hoog, maar juist hun inkomen moet vaak door meerdere, dient vaak voor
meerdere mensen en daardoor is de spoeling dun. Zij zitten vaak financieel daar
door in moeilijkheden, maar op de arbeidsmarkt komen zij, laten we heel eerlijk
zijn, steeds op het tweede plan. Als er gekozen moet worden tussen een Nederlander
en een ander dan is dat toch wel een bijkomstigheid. Waarom bij vrouwen Omdat
daar een groot stuk verborgen werkloosheid is en met vrouwen zijn hier ook be
doeld de meisjes en er speelt ook een rol bij dat opleidingsproblemen daar toch
een grotere rol spelen dan bij jongens en mannen en dat is verklaarbaar door het
verleden waarin scholing voor meisjes in feite toch vaak op het tweede plan kwam
bij grote groepen van mensen. Nou vaak melden die zich niet eens bij het geweste-