-28- die gebruikt worden, beroepsgericht, maar het kunnen activiteiten zijn die erop gericht zijn dat mensen die best nog wel in staat zijn, fysiek en mentaal, om deel te gaan nemen aan het arbeidsproces, dat je die mogelijkheden biedt om in die conditie te komen dat ze inderdaad te bemiddelen zijn. Vaak is het probleem dat verkeerde schoolopleidingen en dat soort zaken ernstige blokkades vormen, maar die kun je ook op het sociaal vlak aantreffen. Die kun je bij de gezinsproblematiek aantreffen. Dus dat is helemaal niet gedoeld op in conditie komen, fysiek gezien. Nee, daar worden die mogelijkheden mee bedoeld die het mensen mogelijk maken om opnieuw aan de slag te kunnen gaan zo zij daar in belemmerd zijn. Dan weet ik dat ik inmiddels een vraag van u oversla en die gaat over die 80%, maar die heb ik onjuist genoteerd. Daar krijg ik direct van de secretaris nog wel een hint over wat daar precies mee bedoeld is. De VOORZITTER: Nee, dat gaat om de vraag wethouder, bij voorwaarde e, die 80% haanlozen alleen aan de start. Dat was het voorstel van de heer Den Braber. De heer BROUWERS: Zonder dus Dus de heer Den Braber wil onbeperkt... De heer DEN BRABER: Nee, er staat hier 80% van de deelnemers zijn geregistreerde werklozen. Naar mijn mening moet dat worden: Bij de start moet 80% van de deelnemers geregistreerde werklozen zijn omdat* je verloop krijgt in zo'n project. De heer BROUWERS: Dat dacht ik. Dan kan ik wel zeggen, daar ben ik het mee eens, want dat is niet de bedoeling om dit soort remmingen in te bouwen, want dat zou betekenen dat halverwege activiteiten gestopt moeten worden. Dat is niet de bedoeling. Dan kom ik aan mevrouw Kniep. Identiek met dezelfde opmerking. Ja, wat denken de mensen daar zelf van. Nou daar kan ik ook een prachtig verhaal over ophangen, want ik kom ook in aanraking met mensen die werkloos zijn, maar die zijn net zo subjectief als dat ieder ander dat namelijk is. Zij vraagt waar komt dat verslag, dat kwartaalverslag naartoe. Nou dat komt naar de gemeente, naar B. en W. en zo u het ter inzage wilt hebben zal daar geen enkel probleem bij zijn. De heer VAN DER GRAAF: Daar stellen we prijs op. De heer BROUWERS: Voorstel aangevuld. Ja, de opbouwfase in eigen beheer, ja, maar dan legt u toch wel een zeer zware claim op de huidige personeelsbezet ting waarin ik nou al kan zeggen dat dat onmogelijk is. Los van dat feit, hoewel ik dat principieel juist vind, wij subsidiëren een hele hoop organisaties waar we goede relaties mee hebben en dat particulier initiatief is ertoe uit gerust om dit soort zaken op poten te zetten en ik ben er niet voor om dat in eigen beheer te doen. Ook niet in de aanvangsfase, want los van dat feit, weet ik niet of de drempel naar de gemeente niet zo hoog is dat daar iedereen te korte benen voor heeft. Dat bedoel ik goed, maar dan zul je zeker deze mensen er moeilijk bij krijgen. Zij stelt wel voor om tot 20% een eigen bij drage te doen. Nou elk percentage is hier ook weer discutabel, want ik vind dat we over 20% eigenlijk niet eens kunnen praten, want dan ga je toch mensen die aangewezen zijn op dit soort activiteiten vrij fors belasten en waarom we dan wel op 10% zijn gekomen, daar heeft ook de heer Den Braber over gepraat, waarom we wel tot 10% zijn gekomen en bijvoorbeeld niet tot één gulden. Nou een activiteit fotocursus zal aanmerkelijk duurder zijn dan een cursus engels. Nou moet je dan van beide activiteiten een zelfde bijdrage vragen Wij vinden dat die bijdrage gerelateerd mag zijn aan de kosten die gemoeid zijn met een project en ik denk dat al werkende in zo'n evaluatie heus wel naar voren komt als daar dus onrechtmatigheden in zitten, dat het ertoe zou leiden dat mensen sterke behoefte hebben aan bepaalde activiteiten en ze het dus niet kunnen krijgen omdat de activiteit zo duur is. Maar ik denk dat je dat nu allemaal niet kunt en mag veronderstellen en vaststellen. Daarom zijn wij uitgegaan, niet van een gulden, dat zou evengoed onevenredig zwaar kunnen zijn of te licht kunnen zijn. Vandaar dat wij zijn gaan zitten op die 10% van de gemaakte kosten, van de aktiviteit. Daarom zou ik zeker niet naar die 20% van u toe willen. Mijnheer Wijnen heeft identieke opmerkingen gemaakt van hoe betrek je nou die mensen daarbij? Ja, ik ben de mening toegedaan, als het kader geschapen is waarbinnen organisaties weten wat ze kunnen doen, wat ze kunnen aanbieden, welke de mogelijkheden zijn, daarenboven is door het M.C. toegezegd de onder steuning, zij gaan daar actie van maken, dan denk ik dat dat persé loskomt. Een typisch voorbeeld is in ieder geval dat toen de eerste berichten over

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 92