-27- activiteiten die overal al gebeuren. Vandaar dus die 80%. Zijn opmerking over de activiteiten mogen niet concurrerend zijn. Ja, de opmerking die hij gemaakt heeft naar het bedrijfsleven laat ik voor hem. Bedoeld is overigens door ons dat die activiteiten niet bedreigend mogen zijn voor ander werk. Je moet het kind niet met het badwater weggooien. We hebben het in deze dus in feite over precies dezelfde zaak en wanneer je concreet activiteiten wilt hebben, nou er zijn activiteiten die bijvoorbeeld voorzien in een fietsen- reparatieplaats. Nou dat zou fout zijn als de eigen rijwielherstellersi-in Oudenbosch het loodje moeten leggen omdat iedereen dus naar zo'n activiteit gaat met zijn karweitjes en ik vind dat sociaal niet verantwoord. Dat is hiermee bedoeld. Verslag invullen dacht ik nog gehoord te hebben bij hem samen in overleg met de werklozen. Ik dacht dat ook voorzien was dat de verslagen de realiteit weergeven en dus uiteraard met de betrokkenen zelf via evaluaties en dat zullen de organisaties doen komen tot die verslaglegging. Zijn vrees met betrekking tot als nou het particulier initiatief en het maatschappelijk centrum ons in de steek laten, wat dan Dat is een wat theoretische vraag. Ook al zijn er tot op heden nog geen activiteiten losgekomen. Ik denk niet dat je mag stellen dat wij volkomen in de steek gelaten zijn. Dat vind ik een wat zware wissel trekken op de organisaties, maar wanneer zich onverhoopt die situatie voordoet, dan komen wij bij u terug met een ander voorstel, want dan denk ik dat je dus moet gaan zoeken naar andere mogelijkheden in eigen beheer. Los van dat feit zou ik het eigenlijk een wat vreemde zaak vinden als wij een opbouwwerker bij het maatschappelijk centrum subsidiëren en dan zeggen van ja, daar komt niks los, laten wij het toch zelf maar doen. Ik denk dat we dan ook eens moeten gaar zoeken naar de oorzaken eerst en dan doel ik niet weer op lange procedures, of onderzoeken. Nee, ik ben de mening toege daan dat we vooralsnog daarvoor de eigen organisaties en instellingen in onze eigen gemeente hebben. Daar hebben we een beroep op gedaan. Het contact met het maatschappelijk centrum is bestuurlijk geweest. Daarin is niet ter discussie gesteld deze notitie, maar daarin is het duidelijke verzoek gedaan aan hun, omdat ze zich konden vinden in de taakstelling die wij aan u als raad wilden voorstellen en daarover is zonder enige beperkingen overeenstemming. Niet eens overeenstemming bereikt hoeven te worden, want we zaten eigenlijk al veel langer op dezelfde toer, temeer omdat vanuit het opbouwwerk een daadwerkelijke bijdrage aan de werkgroep is geleverd. Uiteraard die informatie niet alleen maar via de bestaande media, maar ik denk dat het best zinvol zal zijn om ook via de balie van afdeling sociale zaken daar aandacht aan te geven. In welke vorm Misschien is daar een publicatie of wat dan ook nog te ver zorgen, maar ik vind het in ieder geval wel een goede suggestie. Hij vraagt naar die 35*875,Nou,die subsidie-aanvraag,dat is een aanvraag ingediend op voorhand bij het ministerie. Die moest er voor een bepaalde datum zijn. Dat hebben we overigens al eerder gedaan en ook eerder wel eens gehonoreerd ge kregen. Nou die is weg. Die 35*000,is gebaseerd op aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan te bieden activiteiten, maar als u zegt van ja, dat is hou pas ingewerkt want je hebt de betrokkenen daar niet zelf over gehoord, dan zeg ik ja, dat klopt wel, maar ik denk dat je toch wel gezien de discussies in de werkgroep en dat zijn dan allemaal niet zo erg leek-achtigen op dat gebied, die hebben ook hun wortels binnen die maatschappij, ik denk dat we daarin toch wel goed zitten. Los van dat feit is het natuurlijk altijd mogelijk om wanneer er erg uitzonderlijke andere activiteiten aangeboden worden dat je in over leg met C.R.M. binnen dat bedrag gaat schuiven, maar het was raadzaam om dat bericht weg te doen, dat verzoek weg te doen willen we in ieder geval in aan merking komen voor die subsidie en of dat je het dan helemaal gehonoreerd krijgt dat is de vraag. Daarover hebben we geen zekerheid. Er zijn opmerkingen met betrekking tot de prioriteiten voor groepen. Dan zegt u van ja, stel geen prioriteit. Nou wij stellen in feite pas een prioriteit op het moment dat de aanvragen de beschikbare middelen overschrijden. Hoe dat we dan tot de invul ling van zo'n prioriteit komen, daar kom ik liever op terug in antwoord op de heer Rennings omdat die een concrete doelgroep ook heeft genoemd. Zijn vraag tekens bij het in het in conditie komen. Nou wat wordt daarmee bedoeld Hij zegt nou dat hoort eigenlijk meer thuis bij het gewestelijk arbeidsbureau. Nou wij bedoelen niet met het in conditie brengen, dat zijn vaak van die vaktermen

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 91