-25" beoordeelt De organisatie, ik heb het u al gezegd, hoe je het starten moet, hoe je het stimuleren moet, daarvan vind ik te weinig terug. Ik hoop dat de werkelijk stimulerende maatregelen, de stimulerende aktiviteiten die gestart worden dat die veel ruimer zijn dan datgene wat in de nota staat. Men verwacht van het maatschappelijk centrum ook het nodige en ik denk terecht. Enerzijds zie je dat het maatschappelijk werk heeft meegewerkt in de groep. Als nu contact opgenomen moet worden met bestuur denk ik dat we te laat zijn. Ja, hoe moet ik dat anders zeggen Denk ik dat we laat zijn. Ik denk dat als we van het particulier initiatief het nodige verwachten, eisen, dat je ze dan ook op be stuurlijk niveau erbij moet betrekken, maar misschien kan de wethouder op dit punt een stuk uitleg geven. Dan met betrekking tot de financiën, als wij als gemeente vinden dat de activiteit belangrijk is, dan vind ik eigenlijk dat we niet kunnen stellen dat in principe slechts gesubsidieerd kan worden tot maxi maal het toegekende bedrag van de rijksbijdrage. Ik vind als wij het als ge meente belangrijk vinden, dan vind ik een gemeentelijke bijdrage alleszins rechtvaardig. Dat mag je best maximaliseren, dat mag je ook nog koppelen aan de rijksbijdrage, maar ik vind dat je als je het belangrijk vindt dat je dat ook tot uitdrukking moet brengen door een bijdrage in de kosten. Voor ons zou 50% van de rijksbijdrage aanvaardbaar zijn. Dan heb je het in ieder geval ge maximaliseerd. Ik zie de wethouder verbaasd kijken. Ik begrijp daaruit dat het gaat om de totale pot die het rijk beschikbaar stelt van 10.000,en er zijn projecten voor meer dan zou tot maximaal 5«000,uit de gemeentepot voor mij aanvaardbaar zijn. Met betrekking tot de prioriteitsstelling.Ik ben het eens dat het wat schrijnend is dat je in zo'n situatie nog prioriteiten moet stellen. De eerlijkheid van het voorstel is dat zou er gekozen moeten worden dat we die keuze dan niet uit de weg gaan. Ik heb echter moeite met te beperken tot deze twee groepen. Het algemeen betere probleem van de jeugd werkloosheid. Niet alleen in zijn omvang is dat groot, maar ook in zijn effect. Het is dramatisch: Jeugd leeft naar verwachtingen toe, wordt opgeleid in zijn ontwikkeling, die hebben nog een heel ander beeld van de wereld dan wij als volwassenen en ik denk dat het juist in die ontwikkelingsfase erg belangrijk is dat als je dan met veel verwachtingen de maatschappij ingaat en teleurgesteld wordt in die verwachtingen dat je dan bij de keuze in dit soort activiteiten niets door het fatale lot van de prioriteitsstelling buiten spel gezet moet worden en zo je kiest voor deze twee prioriteitengroepen dan wil ik daar gaarne een derde aan toevoegen en met name die jeugdigen tot en met 22 jaar, dus aansluiting met de wet op het minimumloon, het jeugdloon. De heer VAN HOEK: Ja, mijnheer de voorzitter, ik wil mij aansluiten bij de woorden van de heer Rennings. Ik heb ook bij de prioriteitsstelling de doelgroep jeugd gemist. De reden daarvan is in zijn algemeenheid, het is duidelijk, die sluit namelijk zeer expliciet aan op wat u stelt onder de activiteiten die namelijk gericht moeten zijn op scholing en vorming en tot arbeid in conditie brengen en dit is met name zeer belangrijk voor de jeugd. De heer BROUWERS: Ja, voorzitter, een opmerking vooraf. Bijna alle sprekers hebben zich het probleem voorgesteld of het probleem verondersteld van ja, door wie is dit nou opgezet en in welke mate is het subjectief tot stand gekomen, zijn de betrokkenen er niet zelf in betrokken geweest. Nou als ik dat nou, dat is misschien wat ondeugend, maar ik wou het toch zeggen, als ik dat afweeg van hetgeen door de sprekers gezegd is dan denk ik dat er precies hetzelfde geldt. Ik denk dat ieder van ons, misschien niet afstandelijk maar toch subjectief over deze materie zijn oordeel geeft en dat vind ik op zich niet erg. Ik geef alleen aan dat dat natuurlijk een probleem is waar je dus ook als bestuurder mee zit, en waar je dus ook mee zat met de werkgroep. Daar is zoveel over gezegd en er worden over dit soort plannen dan vaak zoveel voorstellen gedaan die nuances aanbrengen dat het verschrikkelijk moeilijk is om daar nou eigenlijk zeer con creet uit te lichten wat van essentieel belang is en een verandering, een fundamentele verandering in het voorstel of in de beleidslijn zou brengen. Dat vind ik op zich verdraaide moeilijk. Ik zou toch willen proberen om op ieder zijn vragen zo zakelijk mogelijk maar ook zo duidelijk mogelijk in te gaan. Ja, misschien is zakelijk en duidelijk altijd eikaars verlengde, maar toch proberen om het zo duidelijk mogelijk te doen. Hoe, daar gaat het om, de organisatie van zo'n project. Nou hoe geef je dat nou gestalte. Duidelijk is dat we een aantal

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 89