-23- groep uitbreidt'naar 100% dan zal boven op die 80% als gevolg daarvan, als consequentie daarvan de gemeente 20% uit eigen middelen voor die verruiming erbij moeten doen. Dan nog zijn wij met u van mening dat het nodig kan zijn dat er prioriteiten gesteld worden omdat het plafond bereikt is, maar wij zijn,en wij denken dat we daarin gesteund worden door de opmerking daarover van de werkgroep, er niet voor om binnen de algemene doelgroep naar sub-groepen te zoeken. Waarom dat nou etnische minderheden dan wel vrouwen moeten zijn Gelet op de doelstellingen, het gaat hier om zinvolle tijdsbestedingen en het weerbaar maken van die mensen en dat komt denk ik bij vrouwen c.q. etnische minderheden niet harder aan dan bij jongeren of ouderen boven de b^> jaar en ook de mensen die er tussen zitten. Veel beter lijkt het ons om als er dan prio riteiten gesteld moeten worden om dat te zoeken in het soort activiteiten en daarin kunnen wij ons vinden in scholing en vorming zoals we dat hier voorstelden. Arbeid in konditie, een begrip waar wij in onze fractie al vraagtekens hebben moeten plaatsen omdat wij nou niet precies mee konden vatten wat daar nou mee bedoeld was. Het lijkt ons, vanuit uw omschrijving van wat het dan wel is, meer op het terrein van het arbeidsbureau te liggen. Tenslotte mijnheer de voorzitter de ƒ11.000,ontwikkelingskosten, daarmee gaan wij akkoord. Misschien kunt u een deel daarvan alvast gebruiken om die andere startmethode te doen aanvangen. Mevrouw KNIEP-KÖHNKE: Mijnheer de voorzitter, dit alles lezende vallen mij ook de vragen op van wat denken de mensen om wie het gaat er zelf van. Ten aanzien van bladzijde 1 beleidskader, daar heb ik geen aanmerkingen op.Van de kriteria de subsidieverzoeken het volgende. Onder punt c, achter de zin, had ik graag de toevoeging van een eigen bijdrage van de deelnemers wordt wenselijk geacht. En onder punt h: "Eenmaal per kwartaal wordt door de initiatiefnemers een schrifte lijk verslag van het verloop van de aktiviteiten ingediend,", daar rijst bij mij de vraag: Aan wie, mijnheer de voorzitter Wat de organisatie betreft geef ik u in overweging om de opbouwfase in eigen beheer te laten uitvoeren. Over de subsidiëring dit: U zegt zeer terecht dat er met dit soort activiteiten een geringe ervaring is. Daarom ben ik met u van mening dat er een evaluatie komt. Mijns inziens is dat evalueren zeer noodzakelijk. Ik heb al eerder ge sproken over een eigen bijdrage van de deelnemers. U vindt ean eigen bijdrage van 10% redelijk. Mijnheer de voorzitter, ik weet niet wat redelijk is. Mij lijkt 10% erg laag. Ik zou toch een hoger percentage eigen bijdrage ook redelijk kunnen vinden. Ik stel toch zeker voor 20%. Ten aanzien van financiën ga ik akkoord en kan ik mij aansluiten bij de door u voorgestelde prioriteitenstelling. Verder kan ik akkoord gaan met uw voorstel en wil tot slot nog even terugkomen op de subsidiëring. Mijn voorstel is de eigen bijdrage per deelnemer niet op 10% maar op 20% te stellen, met als motivatie dat het persoonlijk nut hierdoor gestimuleerd wordt. De heer WIJNEN: Mijnheer de voorzitter, bij dit voorstel is bij mij de gedachte opgekomen hoe betrek je nou inderdaad de mensen erbij en dan denk ik dat dat beter zal lopen via organisaties die met dit type mensen te maken hebben, dus particulieren. Dat lijkt me toch een goede zaak om die van begin af aan in te schakelen. Ja, om dat hier vanuit het gemeentehuis te doen, ik denk dat dat ondersteunend zou kunnen z;ijn, maar niet dat je daar nou zegt van een onmiddel lijke binding,van de mensen krijgen een soort hint van nou moet je dat en dat maar eens gaan zitten doen, want dan heb je kans dat ze zich helemaal gaan af zetten. Dat is vaak toch dat mensen die afhankelijk zijn zich dan ook nog beknot voelen in hun vrijheid. Goed, dan had ik toch eigenlijk ook het idee van ja, waar haal je nou, wie zit er nou in de categorie van mensen waar het om gaat. Is dat mogelijk om daar een idee van te geven wanneer dus het werk wat we gaan doen ja, aanslaat dat er groepen komen of dat je gaat zeggen van nou speurend naar mensen die in een probleemgroep zitten die moeten wat geactiveerd worden. Dat lees ik hier nou niet zo gauw, wat je er eigenlijk van mag verwachten. Verder maakt zo'n stuk toch wel een beetje de indruk van toch wel gebureaucratiseerd gebeuren. Dat zit er naar mijn idee wel in. Dat dat niet meer een verslaggeving is,als je dat niet uitvoeriger doet kan ik me dat best, dat we dat indelen in een kwartaal en scherper kunnen doen, maar ja, de initiatiefnemers die worden dan toch al belast met uitvoeren. Als je dan ook allemaal nog heel formeel moet gaan werken dan heb je kans dat je daar eerder door afstoot dan inschakelt.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 87