-1>
wij vinden het eigenlijk toch ongewenst om onze burgers nu met hogere lasten
te gaan confronteren, want ook hun inkomsten zullen in '82 vermoedelijk toch
wel lager zijn dan ze nu gewend zijn. Uit de eerste begrotingsopstelling is ons
echter al gebleken dat de inkomsten aan de kant van de gemeente onder andere
door de aanpassingen bij het rijk ook onder druk zullen komen. Te verwachten is
daartegen wel dat de uitgavenstijging op bepaalde plaatsen door zal gaan. De
kosten die verband houden met onder andere het energieverbruik die zullen in
ieder geval een stuk hoger worden en dat werkt ook door in bepaalde rechten en
uitvoeringskosten en dan verder zou de uitvoering van de sociale wetgeving
voor onze gemeente vermoedelijk meer geld gaan vragen dan eerdere jaren omdat
je te maken hebt met een grotere mate van werkloosheid en ook dat dit type werk
meer ja, mankracht zal gaan vragen. Met de geldontwaarding wat altijd als argu
ment genoemd wordt voor de tariefsaanpassing, ik denk dat het daarmee wel mee
zal vallen in zijn algemeenheid. Ik denk dat die eerder gering zal zijn. De
heer Rennings noemt 6%, ik heb in de begroting van het gewest zelfs gelezen dat
een loonstijging van 2% over 2 jaar gerekend kan worden, van '81 naar '82. Dus
wat dat betreft zullen de loonontwikkelingen ook voor dingen die dus door de
gemeente, ten doel van de gemeente door anderen gedaan wordt geringer zijn.
Dus op zichzelf vind ik dat daar niet de reden ligt, maar de reden ligt veel meer
in het continueren van het beleid en wat we tot dusverre hebben ondernomen.
Dan heeft ook de wens gespeeld om de voorzieningen in onze gemeente zo goed
mogelijk te handhaven en niet op alle mogelijke manieren gedwongen te zijn om
daar knoppen of steken te laten vallen en ook om werken die veel arbeid vragen die
in '82 op het uitvoeringsprogramma staan, om die zo mogelijk ook doorgang te
laten vinden, want dat is dus ook een mogelijkheid om dat type werk achterwege
te laten en dan heb je toch de kans dat je het paard in zijn algemeenheid toch
achter de wagen gaat spannen. Een precies oordeel over de vereiste aanpassing
van de benodigde geldmiddelen hebben we uit de beschikbare stukken nog niet
kunnen vormen. We hadden wel graag gezien dat in het preadvies toch het een en
ander was overgenomen van de voorgenomen bezuinigingen waar ook in de commissie
algemene en bestuurlijke zaken over is gesproken en die zouden ook wat meer
in het preadvies verwerkt kunnen worden. Als je dan globaal de voorgestelde
kapitaallasten halveert en doordat je het investeringsprogramma een heel stuk bij
stelt dan strekken bezuinigingen op het algemeen beheer en op gemeentewerken.
Daar wordt eigenlijk in dit stuk met geen woord over gerept, terwijl dat denk
ik toch wel dingen zijn die in de uiteindelijke begroting hun beslag ervan
krijgen. Dat ten aanzien van het preadvies, maar nogmaals uit voorzorg en vanwege
een gebaar van een al te grote uitputting van de reserve in 1982 kunnen wij in
stemmen met het voorgestelde. De opvatting zoals de heer Van Hoof die vertegen
woordigt en gezegd heeft van belastingen vormen de sluitpost, die mening heb ik
nog steeds. Ik zal ook graag dat zo willen houden. Op dit moment kunnen we niet
zeggen van zo omvangrijk moet die sluitpost zijn. Maar uit voorzorg zeg ik al
sluiten wij ons aan bij dit voorstel.
De heer VAN HOEK: Mijnheer de voorzitter, ik onderschrijf de motieven van het
college en wel dat geen tariefsachterstand opgelopen mag worden. De burgerij,
mijnheer de voorzitter, die zal wel begrijpen dat die zaken en het behoud van
de voorzieningen die we momenteel in Oudenbosch hebben dat dat zaken zijn die
geld kosten en wat dat betreft ben ik bereid de financiële consequenties te
aanvaarden. Dus ik stem in met de verhoging van b%.
De VOORZITTER: Mevrouw Kniep heeft de spits afgebeten door toe te lichten waarom
zij tegen is. Ik denk dat eenieder die overwegingen best ook zo kan inschatten.
Het is maar de vraag wat laat je het zwaarst wegen en het sluitend zijn van een
begroting heeft te maken met de mate waarin je activiteiten wilt ondernemen. U
herinnert zich uit het voorstel bij de commissie algemene en bestuurlijke zaken,
dat het college van B. en W. bij de samenstelling van het investeringsprogramma
voor 1982 zich al had laten leiden door de gedachte alleen het aller noodzake
lijkste te doen en de andere zaken,wenselijke zaken, achterwege te laten voor
dat jaar, het te verschuiven naar latere jaren. Daar hebben we met vereende
krachten toch nog wat beperkingen in aangebracht zonder dat daarmee het beleid
in het komende jaar over de grens van het aanvaardbare heen zou gaan. Ja, wat
heet dan sluitend ?B. en W. is van mening dat er nu een sluitende begroting te
presenteren is.