-1> wij vinden het eigenlijk toch ongewenst om onze burgers nu met hogere lasten te gaan confronteren, want ook hun inkomsten zullen in '82 vermoedelijk toch wel lager zijn dan ze nu gewend zijn. Uit de eerste begrotingsopstelling is ons echter al gebleken dat de inkomsten aan de kant van de gemeente onder andere door de aanpassingen bij het rijk ook onder druk zullen komen. Te verwachten is daartegen wel dat de uitgavenstijging op bepaalde plaatsen door zal gaan. De kosten die verband houden met onder andere het energieverbruik die zullen in ieder geval een stuk hoger worden en dat werkt ook door in bepaalde rechten en uitvoeringskosten en dan verder zou de uitvoering van de sociale wetgeving voor onze gemeente vermoedelijk meer geld gaan vragen dan eerdere jaren omdat je te maken hebt met een grotere mate van werkloosheid en ook dat dit type werk meer ja, mankracht zal gaan vragen. Met de geldontwaarding wat altijd als argu ment genoemd wordt voor de tariefsaanpassing, ik denk dat het daarmee wel mee zal vallen in zijn algemeenheid. Ik denk dat die eerder gering zal zijn. De heer Rennings noemt 6%, ik heb in de begroting van het gewest zelfs gelezen dat een loonstijging van 2% over 2 jaar gerekend kan worden, van '81 naar '82. Dus wat dat betreft zullen de loonontwikkelingen ook voor dingen die dus door de gemeente, ten doel van de gemeente door anderen gedaan wordt geringer zijn. Dus op zichzelf vind ik dat daar niet de reden ligt, maar de reden ligt veel meer in het continueren van het beleid en wat we tot dusverre hebben ondernomen. Dan heeft ook de wens gespeeld om de voorzieningen in onze gemeente zo goed mogelijk te handhaven en niet op alle mogelijke manieren gedwongen te zijn om daar knoppen of steken te laten vallen en ook om werken die veel arbeid vragen die in '82 op het uitvoeringsprogramma staan, om die zo mogelijk ook doorgang te laten vinden, want dat is dus ook een mogelijkheid om dat type werk achterwege te laten en dan heb je toch de kans dat je het paard in zijn algemeenheid toch achter de wagen gaat spannen. Een precies oordeel over de vereiste aanpassing van de benodigde geldmiddelen hebben we uit de beschikbare stukken nog niet kunnen vormen. We hadden wel graag gezien dat in het preadvies toch het een en ander was overgenomen van de voorgenomen bezuinigingen waar ook in de commissie algemene en bestuurlijke zaken over is gesproken en die zouden ook wat meer in het preadvies verwerkt kunnen worden. Als je dan globaal de voorgestelde kapitaallasten halveert en doordat je het investeringsprogramma een heel stuk bij stelt dan strekken bezuinigingen op het algemeen beheer en op gemeentewerken. Daar wordt eigenlijk in dit stuk met geen woord over gerept, terwijl dat denk ik toch wel dingen zijn die in de uiteindelijke begroting hun beslag ervan krijgen. Dat ten aanzien van het preadvies, maar nogmaals uit voorzorg en vanwege een gebaar van een al te grote uitputting van de reserve in 1982 kunnen wij in stemmen met het voorgestelde. De opvatting zoals de heer Van Hoof die vertegen woordigt en gezegd heeft van belastingen vormen de sluitpost, die mening heb ik nog steeds. Ik zal ook graag dat zo willen houden. Op dit moment kunnen we niet zeggen van zo omvangrijk moet die sluitpost zijn. Maar uit voorzorg zeg ik al sluiten wij ons aan bij dit voorstel. De heer VAN HOEK: Mijnheer de voorzitter, ik onderschrijf de motieven van het college en wel dat geen tariefsachterstand opgelopen mag worden. De burgerij, mijnheer de voorzitter, die zal wel begrijpen dat die zaken en het behoud van de voorzieningen die we momenteel in Oudenbosch hebben dat dat zaken zijn die geld kosten en wat dat betreft ben ik bereid de financiële consequenties te aanvaarden. Dus ik stem in met de verhoging van b%. De VOORZITTER: Mevrouw Kniep heeft de spits afgebeten door toe te lichten waarom zij tegen is. Ik denk dat eenieder die overwegingen best ook zo kan inschatten. Het is maar de vraag wat laat je het zwaarst wegen en het sluitend zijn van een begroting heeft te maken met de mate waarin je activiteiten wilt ondernemen. U herinnert zich uit het voorstel bij de commissie algemene en bestuurlijke zaken, dat het college van B. en W. bij de samenstelling van het investeringsprogramma voor 1982 zich al had laten leiden door de gedachte alleen het aller noodzake lijkste te doen en de andere zaken,wenselijke zaken, achterwege te laten voor dat jaar, het te verschuiven naar latere jaren. Daar hebben we met vereende krachten toch nog wat beperkingen in aangebracht zonder dat daarmee het beleid in het komende jaar over de grens van het aanvaardbare heen zou gaan. Ja, wat heet dan sluitend ?B. en W. is van mening dat er nu een sluitende begroting te presenteren is.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 77