-20- voor een van de beide wethouders. Dus we zijn zoekende naar een oplossing die voor allen aanvaardbaar is en we komen er in ieder geval bij u op terug. De heer VAN DER GRAAE: In een half jaar De VOORZITTER: Nee, nee, ik zei u al we zijn er deze week nog mee bezig ge weest, want ook wij vinden dat we daar dat we eruit moeten komen op een of andere manier, maar het moet ook wel in het licht van de bedoelingen van de raad zijn en dat zal niet zo eenvoudig zijn. We komen er op terug. De heer VAN DER GRAAE: Ik wacht met spanning af. De heer VAN EIJKEREN: Ja, voorzitter, door de heer Wijnen is al een en ander gezegd naar aanleiding van de problemen die we als gemeente hebben gehad met Bouwtoezicht West-Brabant. De controleerbaarheid, de wijze waarop afspraken gemaakt worden en geschonden worden. In de commissie openbare werken is ook aan de orde geweest de kosten die verbonden zijn voor de gemeenten op grond van het feit dat een adviesbureau bemiddeling heeft verleend in een conflict waar wij als gemeente eigenlijk niets mee te maken hebben. Het betreft een stagnatie die ontstaan is bij de bouw en de afwerking van het gemaal in Al- bano waar een hoofdaannemer akkoord is gegaan op grond van een bepaald bestek. In dat bestek was kennelijk opgenomen dat bepaalde onderdelen van de werkzaam heden door een onderaannemer, met name genoemd, zouden worden uitgevoerd. Kennelijk is daarna een zakelijk conflict tussen de aannemer en onderaannemer ontstaan en dan kan ik het verhaal verder niet meer volgen dat dan een advies bureau op kosten van de gemeente bemiddelt in een dergelijk conflict en de gemeente met de kosten daarvan opzadelt. Nou, ik denk dat het tussen twee ondernemingen een volstrekt uitgesloten zaak zou zijn. Als een contract wordt gemaakt dan worden die risico's duidelijk vastgelegd en dit lijkt me een hele rare constructie. Nou dat gevoegd bij wat de heer Wijnen al gezegd heeft en ik denk dat als we zo de laatste jaren nagaan dat er nog wel een aantal gevallen zijn waar we ons toch enigszins gepakt hebben gevoeld achteraf. Dat niet volle dig controleerbaar door een redelijk kleine gemeente toch steeds aanvullende kredieten van ons werden verlangd voor werkzaamheden die door deskundigen en zo zie je maar hoe je daar mee om moet springen, als noodzakelijk werden ge zien. Ik zou eigenlijk willen voorstellen om die hele zaak van het aangaan van contracten als gemeente met derden, de wijze waarop die contracten gefor muleerd worden, de wijze waarop risico's voor de gemeente daarin wel en niet moeten worden geformuleerd, om dat in de commissie algemene en bestuurlijke zaken toch eens nadrukkelijk aan de orde te stellen. Ik denk als we het komende jaar het over besparingen moeten hebben dat dit een eerste post is om eens een wat grotere zorgvuldigheid te betrachten. Ik denk dat daar best wat geld verdient kan worden. De VOORZITTER: Nou ik wil de suggestie in ieder geval graag mee naar B. en W. nemen. Mag ik even kijken of het in algemene en bestuurlijke zaken of misschien toch in openbare werken eerst aan de orde komt, maar dat kunnen we dan nog zien. Het kan best zijn dat het inderdaad algemene en bestuurlijke zaken is en we zullen dan in ieder geval ook de hulp van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten inroepen, want daar zitten natuurlijk een hoop gemeenten mee. Dat kan betekenen dat ik er niet binnen een maand of zo op terug kan komen, maar u krijgt het in ieder geval terug op tafel. 25. Sluiting. De VOORZITTER sluit de vergadering met gebed. openbare vergadering van 15 oktober 1981, de voorzitter, Vastgesteld de secre

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1981 | | pagina 60