-20-
voor een van de beide wethouders. Dus we zijn zoekende naar een oplossing die
voor allen aanvaardbaar is en we komen er in ieder geval bij u op terug.
De heer VAN DER GRAAE: In een half jaar
De VOORZITTER: Nee, nee, ik zei u al we zijn er deze week nog mee bezig ge
weest, want ook wij vinden dat we daar dat we eruit moeten komen op een
of andere manier, maar het moet ook wel in het licht van de bedoelingen van
de raad zijn en dat zal niet zo eenvoudig zijn. We komen er op terug.
De heer VAN DER GRAAE: Ik wacht met spanning af.
De heer VAN EIJKEREN: Ja, voorzitter, door de heer Wijnen is al een en ander
gezegd naar aanleiding van de problemen die we als gemeente hebben gehad met
Bouwtoezicht West-Brabant. De controleerbaarheid, de wijze waarop afspraken
gemaakt worden en geschonden worden. In de commissie openbare werken is ook
aan de orde geweest de kosten die verbonden zijn voor de gemeenten op grond
van het feit dat een adviesbureau bemiddeling heeft verleend in een conflict
waar wij als gemeente eigenlijk niets mee te maken hebben. Het betreft een
stagnatie die ontstaan is bij de bouw en de afwerking van het gemaal in Al-
bano waar een hoofdaannemer akkoord is gegaan op grond van een bepaald bestek.
In dat bestek was kennelijk opgenomen dat bepaalde onderdelen van de werkzaam
heden door een onderaannemer, met name genoemd, zouden worden uitgevoerd.
Kennelijk is daarna een zakelijk conflict tussen de aannemer en onderaannemer
ontstaan en dan kan ik het verhaal verder niet meer volgen dat dan een advies
bureau op kosten van de gemeente bemiddelt in een dergelijk conflict en de
gemeente met de kosten daarvan opzadelt. Nou, ik denk dat het tussen twee
ondernemingen een volstrekt uitgesloten zaak zou zijn. Als een contract wordt
gemaakt dan worden die risico's duidelijk vastgelegd en dit lijkt me een hele
rare constructie. Nou dat gevoegd bij wat de heer Wijnen al gezegd heeft en
ik denk dat als we zo de laatste jaren nagaan dat er nog wel een aantal gevallen
zijn waar we ons toch enigszins gepakt hebben gevoeld achteraf. Dat niet volle
dig controleerbaar door een redelijk kleine gemeente toch steeds aanvullende
kredieten van ons werden verlangd voor werkzaamheden die door deskundigen en
zo zie je maar hoe je daar mee om moet springen, als noodzakelijk werden ge
zien. Ik zou eigenlijk willen voorstellen om die hele zaak van het aangaan
van contracten als gemeente met derden, de wijze waarop die contracten gefor
muleerd worden, de wijze waarop risico's voor de gemeente daarin wel en niet
moeten worden geformuleerd, om dat in de commissie algemene en bestuurlijke
zaken toch eens nadrukkelijk aan de orde te stellen. Ik denk als we het komende
jaar het over besparingen moeten hebben dat dit een eerste post is om eens
een wat grotere zorgvuldigheid te betrachten. Ik denk dat daar best wat geld
verdient kan worden.
De VOORZITTER: Nou ik wil de suggestie in ieder geval graag mee naar B. en W.
nemen. Mag ik even kijken of het in algemene en bestuurlijke zaken of misschien
toch in openbare werken eerst aan de orde komt, maar dat kunnen we dan nog
zien. Het kan best zijn dat het inderdaad algemene en bestuurlijke zaken is
en we zullen dan in ieder geval ook de hulp van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten inroepen, want daar zitten natuurlijk een hoop gemeenten mee. Dat
kan betekenen dat ik er niet binnen een maand of zo op terug kan komen, maar
u krijgt het in ieder geval terug op tafel.
25. Sluiting.
De VOORZITTER sluit de vergadering met gebed.
openbare vergadering van 15 oktober 1981,
de voorzitter,
Vastgesteld
de secre