-9-
zal dat als dat nog niet gebeurd is zeker gebeuren. Dat is dus in de maak maar
met overgangsbepalingen kom ik er hier naar ik vermoed niet..'o Hier gaat het
duideli-jk om in wat voor gevallen wil je van het bestemmingsplan afwijken, want
ja, dat bestemmingsplan is natuurlijk keihard.
De heer WIJNEN: Dat is dan de vraag in hoeverre de bepalingen weergeven wat wij
bedoelen en in hoeverre de mensen die in overgangssituaties zitten, dat is
eigenlijk waar zaken zijn die op grond van eerdere beboüwingsbepalingen tot
stand gekomen zijn waar je niet klakkeloos nieuwe reglementen op toe kunt passen^
naar mijn idee.
De VOORZITTER: Oké, het stuk komt eraan, alleen het behoefde bijstelling. Een
stuk wat niet direct een antwoord is op de vraag die aan de orde is daar hebben
we ook niks aan. Dus willen we zinnig kunnen discussiëren dan moet dat stuk
bijgesteld worden. U krijgt dat, ik denk bij de eerstvolgende commissieverga
dering commissie algemene en bestuurlijke zaken.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
13. Voorstel tot het beschikbaarstellen van een krediet ten behoeve van de
betaling van een verlies voortvloeiende uit, een verstrekte gemeentegarantie
39e wijziging gemeentebegroting 1.9.81,
De heer VAN DER GRAAF: Voorzitter, uit de stukken heb ik gelezen dat door het
college eigenlijk is gepoogd om een onderhandse verkoop mogelijk te maken al
vorens toestemming te geven voor de executflire verkoop. Dat lijkt me een hele
goede zaak en we kunnen meer van deze aangelegenheden verwachten. Je kunt je
gaan afvragen, het is door mij eerder als één mogelijkheid genoemd om in dit
soort gevallen minder financiële risico's te lopen en in een aantal gevallen
ook de betrokken mensen beter te kunnen helpen, bijstaan in moeilijkheden,
wanneer de gemeente in een dergelijk geval een dergelijk gebouw, een dergelijke
woning zou kopen. Ja, ik denk dat dit nou een schoolvoorbeeld is. Je leest in
de stukken dat a. de prijs bij een executoire verkoop altijd tegenvalt, b. en
dat op dit moment de verkoopmogelijkheden specifiek overigens in die mate daar
ter plaatse waar er meerdere woningen te koop staan moeilijk was. Ik denk dat
je als gemeente best eens dat risico zou kunnen nemen, niet met de bedoeling
die woning te houden en te exploiteren, maar toch op deze wijze trachten te
zorgen dat er minder financiële risico's gelopen worden. Ik kan het ook niet
helemaal overzien, maar ik zou daar graag eens een keer over van gedachten
wisselen en ook zo eens meningen horen of dat die mogelijkheid inderdaad reëel
is en of we die zouden willen gebruiken, want het betekent natuurlijk wel dat
de raad in dit soort gevallen bereid moet zijn om daar kredieten voor beschik
baar te stellen, dat is duidelijk.
De VOORZITTER: U herinnert zich misschien dat we een aantal jaren geleden plotse
ling werden geconfronteerd, ik meen in de bouwvakvakantie met twee binnen dat
vakantiebestek vallende openbare verkopingen. Dus dat geheel van die open
bare verkoping dat kreeg in het hoogtij van de vakantie zijn beslag. Toen waren
we benauwd dat dat de prijs enorm zou beïnvloeden, dus toen hebben we én met
de raad én met G.S. daar een regeling voor getroffen. Ik denk dat we in voor
komende gevallen dat weer zouden doen. Dan zouden we dus proberen om u op zo
kort mogelijke termijn bij elkaar te krijgen om hetzelfde te doen, maar wij
hebben dat voor november en december of van december en januari niet zo ervaren
als achteraf overigens. Nee, maar we zullen er attent op zijn.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
1*f. Voorstel tot het beschikbaarstellen van een krediet voor verbetering van de
afrastering langs de watergang aan de buitenzijde van het bestemmingsplan "Het
Spui".
De heer WIJNEN: Ja, voorzitter, ik heb dat ook in de commissie openbare werken
al gezegd, wij zijn toch niet ten volle overtuigd van de effectiviteit van dit
soort afrasteringen en we willen onze medewerking wel geven, maar er moet wel
terdege op toegezien worden dat deze dingen niet worden vernield, want als je